Asiakkaan tunteminen ja tunnistaminen – miksi Aktia kysyy eri asioita?

Voidaksemme tarjota sinulle asiakkaanamme korkealuokkaisia ja tarpeitasi vastaavia palveluja, on välttämätöntä, että meillä on hyvät tiedot sinusta ja toiminnastasi.  Tämä koskee kaikkia: yksinasuvia, suurperheellisiä ja yrittäjiä.  

Asiakkaan tunteminen perustuu henkilökohtaiseen suhteeseemme ja sinusta asiakasrekisterissämme oleviin tietoihin. Lisäksi pankilla on finanssialan toimijana yhteiskuntavastuuseen kuuluva yleinen velvollisuus estää rahanpesua, terrorismin rahoittamista ja talousrikoksia, joten jotkut esittämämme kysymykset liittyvät tähän.

Esitämme sinulle kysymyksiä sekä asiakassuhteen alussa että myöhemmin. Velvollisuutemme on myös tunnistaa asiakkaamme ja heidän edustajansa, sekä uudet että vanhat.
 

Minkälaisia kysymyksiä me esitämme?

Meidän on kaikissa tilanteissa tunnistettava asiakkaamme. Tunnistaminen varmistetaan yleensä hyväksymiemme henkilöllisyystodistusten avulla. Meidän on myös saatava tietoa mm. toiminnastasi, taloudellista tilanteestasi ja varojesi alkuperästä sekä missä maassa sinua verotetaan. Käsittelemme kaikkia antamiasi tietoja luottamuksellisesti soveltuvien salassapitosäännösten mukaan. Lue lisää siitä, miten henkilötietoja käsitellään Aktiassa tästä.

Kysymyksiä voi syntyä esim. kun tilillesi on tullut suurempi summa rahaa. Silloin saatamme kysyä rahojen alkuperää tai mihin tarkoitukseen rahat ovat. Kyselyihin tulee yleensä vastata kirjallisesti.

Pyydämme sinua huomioimaan, että kysymykset esitetään oman turvallisuutesi vuoksi.

Meidän velvollisuutemme on myös tietää, jos ole poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö jossain toisessa valtiossa (PEP), sellaisen henkilön perheenjäsen tai läheinen liikekumppani.
 

Aktia hyväksyy seuraavat henkilöllisyystodistukset

Suomalaisen viranomaisen myöntämä:

  • passi
  • Suomen poliisin myöntämä henkilöllisyystodistus
  • 1.10.1990 jälkeen myönnetty ajokortti

Ulkomaisen viranomaisen myöntämä matkustusasiakirja:

  • passi
  • Euroopan talousalueen (ETA) jäsenvaltion, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämä henkilöllisyystodistus

Henkilöllisyystodistuksen tulee olla ehjä ja voimassa.

Finanssivalvonnan sivuilla voit tutustua tarkemmin asiakkaan tunnistamisen ja tuntemisen vaatimuksiin.