Kysymykset ja vastaukset

Mitkä maksuautomaatit ovat yhteiskäytössä Aktian kanssa?

Aktian asiakkaiden käytössä ei ole maksuautomaatteja.

Mitä käteisautomaatteja Aktian asiakkaat voivat käyttää?

Kaikki käteisautomaatit Suomessa ovat Aktian asiakkaiden käytössä, samoin ainakin Visa-logolla varustetut ulkomaiset käteisautomaatit. Osalla ulkomaisista automaateista nostoja voi tehdä vain credit-kortilla. Etenkin USA:ssa ongelmia saattaa esiintyä debit-kortilla nostettaessa.

Maksaako asiakas käteisautomaatin käytöstä?

Nostot Otto.-automaateista ovat maksuttomia.

Erillisestä saldokyselystä veloitetaan kyselykohtainen tapahtumahinta. Saldon saa noston yhteydessä maksutta joko ruudulle tai paperille.

Tapahtumakyselyistä veloitetaan jokaiselta alkavalta 10 tapahtuman erältä. Otto.-automaatti antaa kerralla 10 tapahtumaa, ja kyselyä voi jatkaa ensimmäisen sivun lisäksi vielä kaksi (2) kertaa. Jokaisesta sivusta veloitetaan erillinen tapahtumahinta.

Voimassa olevan tapahtumahinnan näet Aktian palveluhinnastosta.

Voiko ulkomaalainen avata tilin Aktiassa?

Päätös tilin avaamisesta Aktiassa tehdään aina paikallisesti konttoreissamme. Yleissääntö on kuitenkin se, että tili avataan Suomessa vakituisesti asuville henkilöille.

The decision to open an account in Aktia is made locally by one of our offices, and standard procedure is usually to open accounts for residents only. The customer is furthermore usually asked to provide us with a letter of recommendation from his/her own bank as well as fill in a report on the origin of funds.

Mitä tarkoitetaan asiakaspäätteellä?

Asiakaspääte on konttoriin tai sen läheisyyteen sijoitettu tietokone, jonka avulla sinulla on pääsy Aktian verkkopankkiin. Aktian asiakaspääteellä pystyt kätevästi maksamaan laskujasi, kun sinulla on Verkkopankkisopimus, joten et välttämättä tarvitse omaa tietokonetta päivittäisten raha-asioittesi hoitoa varten.

Kotisivumme konttorilistauksesta, voit tarkistaa, mistä lähin asiakaspääte löytyy.

Mitä tarvitsen, kun teen nimenmuutoksen konttorissa?

Aktia saa tiedon nimenmuutoksesta suoraan Väestörekisterikeskukselta, joten sinun ei välttämättä tarvitse ottaa yhteyttä konttoriin, mikäli sinulla ei ole kortteja käytössäsi.

Jos haluat hoitaa nimenmuutoksen konttorissa, tarvitset virkatodistuksen, josta konttori ottaa kopion.

Jos sinulla on kortti, voit tilata kortin uudella nimellä lähettämällä viestiä verkkopankin viestitoiminnan kautta tai käymällä lähimmässä konttorissa. 

Minkälaisen vuokratakuun voin antaa vuokranantajalle?

Vuokratakuuksi annetaan useimmiten säästötalletus. Lue lisää vuokravakuustilistä.

Saako löydetystä pankkikortista löytöpalkkion?

Löytöpalkkio maksetaan Visa Debit Online-, Visa Debit Offline- ja Visa Gold Credit/Debit -korteista.

Voinko tehdä suoramaksusopimuksen verkkopankissa?

Suomamaksusopimusta ei voi tehdä Aktian verkkopankissa. Voit ottaa suoramaksun käyttöön ainoastaan Aktian konttorissa. Suoramaksu sopii henkiöille, joilla ei ole verkkopankkia. Jos sinulla on verkkopankki, ota käyttöön e-lasku, niin sinun ei tarvitse huolehtia postilaatikossasi erääntyvistä laskuista. E-lasku lähetetään suoraan verkkopankkiin, ja voit maksaa sen milloin tahansa, kunhan sinulla on Internet-yhteys. Lue lisää e-laskusta.

Miten soitan Aktiaan ulkomailta?

Ulkomailta soitettaessa jätetään 010-alkuisista numeroista ensimmäinen nolla pois, aivan kuten muistakin suuntanumeroista. Aktia Pankin asiakaspalvelun numero on +358 10 247 010.

Mitä minun pitää tehdä, jos vaihdan pankkia?

Ohjeet tiliasioinnin siirtämiseksi löydät tästä.