Korttiturvallisuus

Kortti on henkilökohtainen ja arvokas – pidä siis hyvää huolta kortistasi. Alla saat muutamia neuvoja, jotka on hyvä muistaa kortin käsittelyssä.

  • Säilytä korttiasi yhtä huolellisesti kuin käteistä rahaa ja tarkista säännöllisesti, että kortti on tallella. Älä koskaan jätä korttia esimerkiksi hotelliin tai ravintolaan!
  • Älä koskaan luovuta korttia tai tunnuslukua toisen henkilön käyttöön.
  • Älä säilytä korttia ja tunnuslukua yhdessä. Opettele henkilökohtainen tunnuslukusi ulkoa.
  • Kun maksat ostoksia tai nostat kortilla rahaa automaatista, seiso niin, että ulkopuoliset eivät näe näppäilemääsi tunnusta.
  • Älä koskaan anna kortin numeroa tai henkilökohtaista tunnuslukua puhelimessa, sähköpostitse tai muulla tavalla, vaikka näitä tietoja kyselevä esittäytyisi pankin toimihenkilöksi tai poliisiviranomaiseksi.
  • Varo varkaita! Takintaskussa, housujen takataskuissa ja olkalaukussa olevat esineet ovat taskuvarkaille helppoja saaliita. Ole erityisen varovainen suurissa ihmisjoukoissa.
  • Ilmoita heti korttisi kadonneeksi, jos se jää ulkomailla automaattiin.
  • Tarkista aina loppusumma ennen ostoksen hyväksymistä.
  • Säästä kaikki kuitit. Silloin voit helposti seurata ja tarkistaa korttisi käyttöä Verkkopankissa, tiliotteesta tai luottokorttilaskusta.

Voit asettaa vuorokausikohtaisen rajan automaatista tehtäville käteisnostoille (koskee pankkitililtä tehtäviä käteisnostoja). Valitset rajan konttorissa korttia noudettaessa.

Jos korttisi on kadonnut

Ilmoita heti, jos luotto- tai pankkikorttisi on kadonnut tai varastettu. Sulje kortti soittamalla

  • Korttien sulku 24 h
    puh. 0800 0 2477, ulkomailta +358 800 0 2477

Vinkki!

Tallenna numerot puhelimesi muistiin.

Korttiselvityspyyntö

Voit tehdä korttiselvityspyynnön, jos

  • huomaat tiliotteellasi korttiostoja ja/tai automaattinostoja, joita et ole tehnyt
  • korttiostoksesi on veloitettu useaan kertaan
  • et ole saanut kortilla tilaamiasi tavaroita tai palveluita
  • saamasi tuote on virheellinen

Yritä aina ratkaista asian myyjän kanssa, jos asia koskee myyjän sopimusrikkomusta, eli

  • tapahtuma on veloitettu useaan kertaan
  • et ole saanut tilaamiasi tuotteita
  • tuote ei vastaa tilattua

Voit tehdä selvityspyynnön Aktia Pankkiin, jos et saa ratkaistua asiaa myyjän kanssa. Lähetä kopio käydystä kirjeenvaihdosta yrityksen kanssa (esim. sähköpostiviestit) selvityspyynnön liitteenä.

Otathan huomioon, että

  • autovuokraamoilla on oikeus veloittaa maksamattomat tankkaukset ja sakot jälkikäteen
  • hotellilla on oikeus veloittaa maksamaton minibaariosto jälkikäteen

Selvityspyyntölomakkeen täyttäminen

  • On tärkeää, että lomake on täytetty huolellisesti. Lomakkeeseen tulee merkitä selvitettävät korttitapahtumat ja lomake on allekirjoitettava
  • Voit kuvailla lisätiedot -kohdassa tapahtunutta yksityiskohtaisemmin
  • Liitä lomakkeen mukaan kopiot kaikesta materiaalista, jolla voit todentaa oikeutesi selvityspyyntöön, esim. tilausvahvistuksesta, kuitista, sähköpostiviesteistä ja rikosilmoituksesta
  • Lähetä meille kopio tekemästäsi rikosilmoituksesta, jos korttisi on varastettu tai sitä on väärinkäytetty
  • Ota itsellesi kopio täytetystä selvityspyynnöstä ja liitteistä

Selvityspyyntölomakkeen löydät tästä: SELVITYSPYYNTÖLOMAKE

Täytetyn selvityspyynnön voi palauttaa lähimpään Aktian konttoriin tai lähettää Aktian Korttiyksikköön postitse osoitteeseen: Aktia Pankki Oyj, Korttiyksikkö, PL 207, 00101 Helsinki. Laita kuoreen merkintä "Selvityspyyntö".