Yrityksen myynti ulkopuoliselle

Oman yrityksen, elämäntyön, myynti voi olla pitkä prosessi. Myyntiin liittyy monta vaihetta, joten huolellinen valmistelu ja suunnittelu parantavat onnistumismahdollisuuksia.

Jos aiot myydä yrityksesi, sinun kannattaa ottaa asiantuntija avuksesi. Seuraavassa muutamia yrityksen myyntiin tavallisesti liittyviä vaiheita:

  1. Yrityksen arvon määrittäminen 
  2. Ostajan löytäminen 
  3. Kohteen arviointi (ns. due diligence)
  4. Rahoituslaskelmien teko
  5. Verosuunnittelu 
  6. Eläketurvan täydentäminen
  7. Myyntiasiakirjojen laatiminen


Suunnittele myynti

Omistajanvaihdos voi viedä aikaa, joskus jopa vuosia, joten sinun kannattaa jo hyvissä ajoin ryhtyä verosuunnittelutoimenpiteisiin, jotta myynti etenee sujuvasti vaihe vaiheelta. Kannattaa myös muodostaa realistinen käsitys kauppahinnasta ja siitä, miten yrityksen myynti tulee onnistumaan. Yrityskauppaan vaikuttavat esimerkiksi yrityksen taloudellinen tilanne, markkina-asema, kilpailutekijät ja kasvunäkymät. Käytä asiantuntijoiden ja yritysjohdon konsulttien apua, kun harkitset yrityksesi myyntiä.

Harkitsen sukupolvenvaihdosta / Sukupolvenvaihdos