Ladda kortappen

I Aktias kortapplikation kan du se och hantera betalkortens transaktioner och inställningar rekordsnabbt, du behöver endast en PIN-kod för att logga in!

Så här använder du appen

  • Du ser saldot som du har till förfogande (Debit och Credit).
  • Du ser korttransaktioner i realtid.
  • Du kan tillfälligt spärra ett borttappat kort och öppna spärren om du hittar kortet.
  • Du kan begränsa användningen av kortet både på ett geografiskt område och på nätet.

Villkor för Aktia Kort-applikationen

För att kunna garantera bästa möjliga användarupplevelse rekommenderar vi att du har åtminstone version 4.4 av Android och 8.0 av IOS.

 

Frågor och svar

Hur installerar jag appen?

Registrera dig genom att logga in i appen med dina bankkoder. Därefter kan du använda den genom att endast ge den PIN-kod du själv har valt.

Om du inte har Aktias bankkoder kan du ta i bruk läsrättigheten i appen genom att identifiera dig med sms. För att det ska lyckas behöver Aktia ditt telefonnummer. Om det uppstår problem kontakta Aktias kundservice tfn 010 247 010.

OBS! Kom ihåg att skydda din telefon eller pekplatta med skärmlås (PIN-kod eller mönster).

Vilket språk talar applikationen?

Applikationen följer telefonens förvalda språk, om det förvalda språket är svenska eller finska. Applikationen är på finska om din telefons språk är något annat.

Hur ser jag mina uppköp?

Du ser uppköpen som är gjorda med ditt kort genast då du öppnar applikationen. Applikationen visar både godkända och avslagna köptransaktioner. Du ser transaktionerna per kort om du använder flera än ett kort.

Jag ser inte alla mina senaste uppköp i applikationen, är något fel?

Nej, det kan ta upp till en eller två dagar för ett uppköp att synas ifall köpet inte har auktoriserats vid inköpstidpunkten.

Jag ser ett uppköp dubbelt, har jag blivit debiterad två gånger?

För tillfället kan det hända att applikationen visar både täckningsreseveringen och uppköpet. Täckningsreseveringen frigörs då uppköpet registreras i systemet.

Kontaktlösa uppköp kan skapa en resevering på 1 euro som frigörs på det ovan nämnda sättet.

I båda fallen kan du kolla kontots aktuella läge genom att logga in på nätbanken där duplikat inte syns.

Hur spärrar jag mitt kort och kan jag ta bort spärren?

Du kan spärra ditt kort på obestämd tid genom att trycka på kugghjulet uppe i högra hörnet och välja vilket kort du vill hantera. Du kan spärra kortet i olika geografiska områden, på internet samt tillfälligt spärra kortet totalt. Du öppnar kortet enkelt genom att ta bort spärren.

Hur fungerar egenskapen regionalspärr?

Regionalspärr tillåter dig att spärra kortet i olika geografiska områden. För att minska risken för kort missbruk kan det löna sig att regionalspärra kortet. Om du t.ex. inte reser till Asien eller Sydamerika lönar det sig att spärra ditt kort i dessa områden.

Du öppnar kortet enkelt genom att ta bort spärren.

Kan jag spärra mitt kort för nätköp?

Ja. Du kan spärra kortet på samma sätt som du spärrar det på olika geografiska områden.

Kan jag spärra Debit- och Credit-kortnumren skilt om jag har ett kombinationskort?

Nej. En spärr berör alltid hela kortet även om det skulle ha en Debit- och en Credit-sida.

Jag ser samma kort två gånger, är det meningen?

Det kan vara fråga om att ditt kort har förnyats eller att du har beställt ett nytt kort med nytt namn. Du kan gömma korten ifall du inte vill se korten dubbelt.

Kan jag skydda applikationen med lösenord eller på något annat så att ingen annan ser mina personliga uppgifter?

Det kommer att vara möjligt att skydda applikationen med PIN-kod i framtiden.

 

OBS! Vi rekommenderar att du skyddar din telefon eller pekplatta med skärmlås (PIN-kod eller mönster).

Jag kommer inte in i applikationen?

Kolla i Google Play eller App Store att du har installerat den senaste versionen av applikationen. Det kan förekomma tillfälliga störningar i nätverket som påverkar användningen av applikationen. Om problemen kvartstår ber vi dig ringa Aktias kundservice.

Jag har nytt telefonnummer. Uppdateras det automatiskt?

Nej, du måste meddela Aktia att du har ett nytt telefonnummer. Ring till Aktia kundservice och identifiera dig med dina nätbankskoder för att meddela din nya telefonnummer. Du kan också skicka din nya telefonnummer via nätbankens meddelandefunktion.

Applikationen godkänner inte mitt telefonnummer.

Telefonnumret matas in i formen +358501234567 (enligt förhandsifyllda exemplet i applikationen). Ta kontakt med Aktias kundservice om problemet kvarstår.