Tryggt på nätet

Bra att veta när du använder nätbanken

På nätet sprids skadeprogram och skapas fusksidor som påminner om Aktias nätbank. Avsikten är att få tag på kundens nätbankskoder eller kreditkort.

Aktia frågar aldrig efter konto- och kortnummer eller nätbankskoder, säkerhetstal eller personbeteckning per e-post eller sms.

Läs anvisningarna nedan för att trygga dina bankärenden på nätet.

Säker användning av nätbanken

  • Lär dig din användarkod och ditt lösenord utantill.
  • Bevara nyckelkodskortet omsorgsfullt.
  • Lämna inte ut dina nätbankskoder till någon, koderna är personliga.
  • Kom ihåg att logga ut från nätbanken genom att klicka på "Logga ut".
  • Ställ in lämpliga brukslimiter för konton och kort.Definiera en kontospecifik övre gräns för enskilda betalningar i din nätbank enligt dina behov. Detta kan du göra på Aktias kontor eller genom att ringa ett identifierat samtal till Aktias kundservice.
  • Kontrollera dina kontotransaktioner.
  • Undvik att använda nätbanken i offentliga rum.
  • Om du använder nätbanken på offentliga platser, kom alltid ihåg att tömma webbläsarens cacheminne och historik samt stänga webbläsaren.

Säker användning av nätbankskoder på nätet

Du kan använda dina personliga nätbankskoder vid inloggning eller betalning på de flesta myndigheters och företags nätsidor. All datakommunikation krypteras med SSL-kryptering. Utomstående kommer inte åt att läsa eller ändra på informationen som sänds mellan dig och företaget eller myndigheten.

Kännetecken för Aktias identifieringstjänst och nätbetalning:

Betala tryggt på nätet med tjänsterna Verified by Visa eller MasterCard Secure Code

I tjänsterna Verified by Visa och MasterCard Secure Code blir parterna i köpet – kortinnehavaren och näthandeln – verifierade för att öka säkerheten vid nätköp. Användningen av tjänsterna motsvarar korinnethavarens underskrift.

När du handlar i en nätbutik som är ansluten till dessa tjänster verifierar du din identitet genom att ange dina nätbankskoder. När du anlitar dessa tjänster kan du vara säker på att du valt ett tryggt betalningssätt, att näthandeln finns och att det debiterade beloppet är riktigt.

 

Är din dator trygg?

  • Se till att brandväggen och dataskyddsprogrammen i din dator är uppdaterade och på. Installera alla programuppdateringar regelbundet för att täppa till eventuella luckor i datorns datasäkerhet. Den automatiska uppdateringsfunktionen ska användas, om en sådan möjlighet finns.
  • Installera inga obekanta program eller tilläggsdelar till webbläsaren på din dator.
  • Överväg att installera en andra webbläsare enbart för användning av nätbanken.
  • Trådlösa nät ska vara skyddade när du använder nätbanken. Spara aldrig användarkoden eller lösenordet till din nätbank på din dator.
  • Använd inte nätbankens lösenord i andra nättjänster och kom ihåg att byta det regelbundet.
  • I nätbanken används inte webbläsarens funktion som sparar blankettfält och lösenord. Om webbläsaren efter att du har klickat på Sänd frågar om du vill spara den information du matat in ska du svara nej.
  • Kontrollera dina kontotransaktioner.

     


Om du misstänker att dina nätbankskoder har kommit i händerna på en tredje part ska du meddela vår kundservice tfn 010 247 010 (vard. 8–20). För din egen säkerhets skull spärrar kundservice din nuvarande nätbank och ger dig nya nätbankskoder, som du kan hämta på närmaste Aktiakontor. Utanför kundservice öppettider kan du kontakta spärrtjänsten för nätbanken tfn 020 333 (24 h), som spärrar din nätbank. Då ska du ta kontakt med Aktias kundservice följande dag så att du får ett nytt nätbanksavtal och nya nätbankskoder.

Mera information om dataskydd hittar du på

adressen www.tietoturvaopas.fi och när det gäller hot mot dataskydd på www.cert.fi 

Se vilka webbläsare och apparater vi rekommenderar föranvändning av Aktias nättjänster.