Verkkopankki

Lue lisää: Verkkopankin turvallisesta käytöstä

Miksi käyttötilillä on eri "saldo" kuin "käytettävissä" oleva summa verkkopankissa?

Saldo on tilillä oleva rahamäärä kyselyhetkellä.

Käytettävissä oleva summa tarkoittaa asiakkaan käytettävissä olevaa rahamäärää. Tämä voi olla saldoa pienempi esimerkiksi silloin, kun asiakas on tehnyt korttioston, josta liike on tehnyt katevarauksen. Varattu summa ei enää ole asiakkaan käytettävissä, vaikka se näkyy saldossa, kunnes tiliä on veloitettu. Katevaraus poistuu automaattisesti kun veloitus on tehty.

Mitä pitää tehdä, kun Verkkopankki ilmoittaa "Käyttäjätunnus tai salasana on virheellinen" tai "Verkkopankki lukittu"?

Ensimmäisen ilmoituksen jälkeen kannattaa yrittää uudelleen mahdollisen näppäilyvirheen vuoksi. Neljän (4) virheellisen yrityksen jälkeen verkkopankkisopimuksesi lukkiutuu väärinkäytön estämiseksi ja voit yrittää uudelleen seuraavana arkipäivänä. Mikäli sisäänkirjautuminen ei onnistu silloin, ota yhteyttä Aktia Asiakaspalveluun puh. 010 247 010.

Verkkopankin salasanakäytäntö

Sisäänkirjautumisessa kirjoitat 8-numeroisen käyttäjätunnuksesi ja salasanasi niille varattuihin kenttiin ja klikkaat Kirjaudu-painiketta. Lisäksi vahvistat sisäänkirjautumisen avaintunnuskortilta pyydettävällä 6-numeroisella, joka kerta vaihtuvalla turvaluvulla.

Turvallisuussyistä suosittelemme, että vaihdat salasanan säännöllisesti Verkkopankin kehotuksen mukaan. Avaintunnuskortin turvalukuja käytetään mm. sisäänkirjautumisen hyväksymiseen ja maksujen vahvistamiseen.

Miten kirjaudun Verkkopankkiin ensimmäistä kertaa?

Kun kirjaudut Verkkopankkiin ensimmäistä kertaa, käytä salasanana avaintunnuskortin numeroa 01 vastaavaa turvalukua, minkä jälkeen verkkopankki pyytää sinua muodostamaan henkilökohtaisen salasanan, jota sen jälkeen käytetään sisäänkirjautumisessa. Ohjeet salasanan muodostamiseksi ensimmäisellä sisäänkirjautumiskerralla ovat avaintunnuskortin saatteessa.

Hyvä salasana sisältää isoja ja pieniä kirjaimia sekä numeroita.

Mitä jos unohdan salasanan tai kadotan avaintunnuskortin?

Koska salasanan "nollaaminen" turvallisuussyistä edellyttää asiakkaan tunnistamista, sinun on soitettava Aktian Asiakaspalveluun puh. 010 247 010 tai käytävä konttorissa voidaksesi taas käyttää Verkkopankkia.

Uuden avaintunnuskortin saat soittamalla asiakaspalveluun tai käymällä konttorissa. Uudesta avaintunnuskortista veloitetaan pankin voimassa olevan hinnaston mukainen hinta.

Mitä tarkoitetaan evästeillä (engl. cookies)?

Eväste (cookie) on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle. Evästeitä käytetään esimerkiksi silloin, kun käyttäjän tietoja halutaan säilyttää tämän siirtyessä internetpalvelun sivulta toiselle. Evästeiden avulla saamme tärkeää tietoa palvelujemme käyttötavoista, suosituimmista sivuista, latausajoista sekä mahdollisista virhetilanteista. Tarvitsemme tätä tietoa jotta voimme kehittää verkkopalveluidemme sisältöjä ja käytettävyyttä.

Verkkopankissa evästeitä käytetään istunnon hallintaan, ja ne ovat käytössä vain istunnon ajan. Verkkopankin evästeiden käytöllä on pyritty lisäämään tietoturvaa entisestään siten, että asiakkaan maksaessa laskujaan hänet tunnistetaan paitsi käyttäjätunnuksen, salasanan ja ip-osoitteen perusteella nyt myös evästeen avulla.

Lisää evästekäytännöistämme voit lukea tästä.

Millä selaimella verkkopankki toimii parhaiten?

Katso verkkoselain- ja laitesuositukset tästä.

Miten saan kuitin verkkopankin kautta maksetuista maksuista?

Verkkopankkiin muodostettava tiliote on virallinen tosite verkkopankin kautta tehdyistä maksuista. Verkkotiliotteet säilyvät ja ovat katseltavissa verkkopankissasi 6 vuotta tiliotteen muodostamishetkestä lähtien, kuitenkin vasta siitä lähtien, kun olet ottanut verkkotiliotteen käyttöösi.

Mikäli tarvitset tietystä maksusta erillisen tositteen, voit tilata sen samalla kun teet maksun verkkopankissa valitsemalla kohdan "Tilaa maksullinen kuitti". Maksullinen kuitti toimitetaan noin neljän päivän kuluttua maksupäivästä. Tilatun kuitin kulloinkin voimassa oleva palvelumaksu löytyy hinnastostamme.

Voit myös tulostaa maksuttoman kuitin verkkopankista sen jälkeen, kun maksu on veloitettu tililtä. Maksut löydät tilitapahtumista, joita voit selata noin 12 kuukautta taaksepäin. Useimmat maksunsaajat hyväksyvät itse tulostamasi kuitin maksun tositteeksi.

Mikäli huomaat vasta maksun tekemisen jälkeen tarvitsevasi kuittia, eikä maksunsaaja hyväksy itse tulostamaasi kuittia, voit tilata sen esim. Verkkopankkisi viestitoiminnon kautta omasta konttoristasi. Kuitti toimitetaan sinulle postitse ja siitä peritään kulloinkin voimassa oleva palvelumaksu, jonka voit tarkastaa hinnastostamme.

Voinko tehdä USA:han menevän maksun verkkopankissa?

Kaikki verkkopankin käyttäjät voivat tehdä ulkomaanmaksuja, eikä sitä varten tarvita erillistä sopimusta, käyttäjätunnusta tai salasanaa. Veloitettava tili voi olla mikä tahansa Verkkopankissa näkyvä maksutili. Ulkomaanmaksut tehdään kohdassa Uusi maksu, aivan kuten muutkin maksut, täyttämällä saajan tilinumero ja valitsemalla valuutta ja maa. Ulkomaanmaksuilla on enemmän pakollisia kenttiä, kuten saajan osoitetiedot jotka on täytettävä huolellisesti. Verkkopankin kautta tehtävän yksittäisen ulkomaanmaksun enimmäismäärä on 20 000 euroa (vasta-arvo).