Maksaminen

Mikä on e-lasku?

E-lasku on elektroninen lasku, joka lähetetään verkkopankkiisi. Luo ensin e-laskusopimuksen laskuttajan kanssa verkkopankissa, jonka jälkeen laskuttaja lähettää sinulle e-laskun verkkopankkiisi.

E-laskun voi hyväksyä monella eri tavalla. Automaattinen maksu veloitetaan automaattisesti laskun eräpäivänä. Voit määritellä laskulle euromäärän, jonka alittavat laskut veloitetaan automaattisesti tililtäsi ja jonka ylittävät laskut sinun pitää hyväksyä maksuun. Voit myös tarkastaa ja hyväksyä laskut itse.

Miten otan e-laskun käyttöön?

Kaikilla Aktian verkkopankkiasiakkailla on käytössään e-laskuosoite. E-laskun voit ottaa käyttöön tekemällä e-laskusopimukset niille laskuttajille, joilta haluaa jatkossa e-laskuja. Luo e-laskusopimus haluamasi laskuttajan kanssa verkkopankissa kohdassa Tilit ja maksut – E-lasku – Tee uusi e-laskusopimus. Voit hakea laskuttajan joko laskuttajan nimellä tai y-tunnuksella. Kun luot e-laskusopimuksen, haluaa laskuttaja yleensä tietää esimerkiksi asiakasnumerosi.

Voinko tehdä suoramaksusopimuksen verkossa?

Voit ottaa suoramaksun käyttöön ainoastaan konttorissa. Suoramaksu sopii henkiöille, joilla ei ole verkkopankkia. Jos sinulla on verkkopankki, sinun kannattaa ottaa e-lasku käyttöön. Näin sinun ei tarvitse huolehtia postilaatikossasi erääntyvistä laskuista. E-lasku lähetetään suoraan verkkopankkiin, ja voit valita maksetaanko lasku automaattisesti eräpäivänä vai haluatko aina erikseen hyväksyä e-laskut. Lue lisää e-laskusta.

Milloin tilisiirto näkyy tilillä?

Jos siirrät rahaa Aktiassa olevien tilien välillä, maksu näkyy heti. Jos siirrät rahaa toiseen pankkiin, näkyy raha vastaanottajalla viimeistään kahden arkipäivän jälkeen.

Voiko tilitapahtumia poistaa?

Hyväksyttyä tilitapahtumaa ei voi poistaa jälkikäteen. Mikäli olet tehnyt virheellisen maksun tai tilisiirron, sinun tulee olla yhteydessä pankkiin, joka pyytää maksun palautusta. Pankki ei takaa, että maksunpalautuspyyntö onnistuu. Virheellisessä ulkomaanmaksussa pankki voi tehdä maksunpalautuspyynnön tai maksun oikaisupyynnön. Maksuihin liittyvistä selvityksistä veloitetaan hinnaston mukaisesti.

Kuinka monta päivää Verkkopankin kautta tehty maksu säilyy katteettomana?

Katteeton maksu odottaa maksujärjestelmässä kaksi päivää eräpäivän jälkeen. Jos rahaa ei ole tullut tilille tänä aikana, maksu poistuu järjestelmästä. Näet kuitenkin katteettomana poistetun maksun 60 päivää eräpäivän jälkeen kohdassa Erääntyvät maksut, jossa voit ottaa maksun esille ja laittaa sen uudelleen maksuun muuttamalla eräpäivää.

Milloin katevaraus poistuu?

Katevaraus poistuu kun kauppa veloittaa maksun, useimmiten päivän kahden sisällä. Mikäli tiliäsi ei veloiteta 21 päivän aikana, poistuu katevaraus viimeistään tällöin.

Miten teen ulkomaanmaksun?

Voit suorittaa ulkomaanmaksuja kätevästi verkkopankissa tai konttoreiden kassoilla. Tarkista oman konttorisi palvelut, sijainti ja aukioloajat täältä.

Jos teet euromääräisen tilisiirron SEPA-alueen sisällä, tarvitset maksun saajan nimen ja IBAN-tilinumeron.

Jos teet ulkomaanmaksun, eli maksu muussa valuutassa kun euroissa ja SEPA-alueen ulkopuolelle tarvitset maksun saajan nimi- ja osoitetiedot, tilinumeron tai IBAN-tilinumeron, BIC/SWIFT-koodin sekä saajan pankin nimi- ja osoitetiedot.

Mikä on SEPA-maksu?

SEPA (Single Euro Payments Area) on 32 maata kattava yhtenäinen euromaksualue. SEPA maksu on SEPA-maahan tehty eurovaluutassa maksettu maksu. Myös Suomen sisäiset maksut ovat SEPA-maksuja.

Mikä on BIC, SWIFT tai Pankkitunniste?

BIC on lyhenne sanoista Bank Identifier Code (Pankkitunniste). Samaa tunnusta kutsutaan myös SWIFT-koodiksi tai SWIFT-osoitteeksi. Koodi on 8 tai 11 merkkiä pitkä ja se yksilöi saajan pankin. Ensimmäiset neljä merkkiä identifioivat pankin, kaksi seuraavaa maan, jossa pankki toimii, ja kaksi seuraavaa kaupungin, jossa pankki toimii. Kolme viimeistä merkkiä (jos niitä on) yksilöivät saajan pankin konttorin tai osaston. Aktian BIC-koodi on HELSFIHH.

Kuka vastaa siitä, että Verkkopankin kautta maksettujen maksujen tiedot ovat oikein?

Maksun tietojen oikeellisuudesta vastaa asiakas itse. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että ennen laskujen vahvistamista maksuun tarkistat, että maksun tiedot ovat oikein. Erityisen tarkkaan tulee tarkistaa maksun saajan tilinumero sekä viitteen oikeellisuus.

Miksi maksajan nimeä ei voi muuttaa maksussa?

EU-komission asetuksen 1781/2006 mukaan maksutiedoissa on 1.1.2007 lähtien pitänyt olla tilinomistajan nimi maksajana. Maksulle saa kuitenkin Verkkopankissa tallennettua alkuperäisen maksajan nimen kohdassa "Maksaja muu kuin yllämainittu". Myös alkuperäisen maksajan nimi välittyy maksun saajalle.

Mikä on viitenumero?

Viitenumero on numerosarja laskussa, jonka avulla laskuttaja tunnistaa maksun tiedot. Täytä aina viitenumero laskun maksamisen yhteydessä, jos viitenumero on annettu laskulla. Viitenumero voi myös alkaa kirjaimilla RF.

Miten tallennan tiedot maksunsaajasta, jolle maksan maksuja usein?

Voit tehdä maksupohjat niille maksunsaajille, joille maksat usein. Maksupohjia voit tallentaa tehdessäsi uusia maksuja. Maksupohjaa tallentaessa valitset, haluatko tallentaa kaikki maksun tiedot vai ainoastaan maksun saajan tiedot. Voit nimetä maksupohjat haluamallasi tavalla. Halutessasi käyttää maksupohjaa maksaessasi, valitset sen Uusi maksu -sivulla kohdasta Maksupohja, josta se löytyy tallentamallasi nimellä.

Mikä maksunappi/verkkomaksu on?

Verkkomaksu, eli maksunappi, on turvallinen tapa tehdä maksuja verkkokaupoissa suoraan omalta tililtä. Verkkokauppiaat tarjoavat monia eri maksutapoja, ja verkkomaksu on yksi niistä. Klikkaamalla verkkokaupan sivuilla Aktia -maksunappia siirryt suoraan omaan verkkopankkiisi, kirjaudut sisään henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi ja maksat ostokset tililtäsi vahvistamalla tapahtuman turvaluvulla. Maksu näkyy tilitiedoissasi muiden tapahtumien joukossa.