Siirry sisältöön Siirry chattiin
Aktian korttipalvelujen teknisestä virheestä johtuen käyttötileihin on syntynyt aiheettomia katevarauksia. Tämä ei vaadi kortinhaltijoilta toimenpiteitä ja aiheettomat katevaraukset purkautuvat itsestään viikon kuluessa. Pahoittelemme häiriöstä aiheutuvaa haittaa.
Aktian nimissä kalastellaan verkkopankkitunnuksia − hakukoneiden hakutuloksissa väärennettyjä sivustoja Lue lisää

Hätätapaukset

Miten toimin, jos kortiltani on veloitettu virheellisesti?

Kun teet korttiostoksia verkossa sinulta voidaan vahingossa tehdä tuplaveloitus, voit saada muun kuin tilaamasi tavaran tai lentoyhtiö, jonka lentoliput olet juuri ostanut, voi mennä konkurssiin. 

Sinulla on oikeus tehdä reklamaatio, ellet pidä korttiveloitusta oikeana. Reklamaatio tarkoittaa, että voit pyytää korttiyhtiöltä maksun palautusta. Konkurssitilanteissa vain credit-ominaisuudella tehdyt ostokset voidaan reklamoida ja hyvittää.

Voit reklamoida, jos

  • et ole saanut tilaamiasi tuotteita
  • saamasi tuote on virheellinen tai rikki
  • tapahtuma on veloitettu useaan kertaan
  • et ole hyväksynyt maksua
  • et tunnista maksukorttitapahtumaa
  • tuote ei vastaa tilattua.

Pyri aina ensin ratkaisemaan asia myyjän kanssa, jos kyseessä on myyjän sopimusrikkomus eli

  • tapahtuma on veloitettu useaan kertaan
  • et ole saanut tilaamiasi tuotteita
  • tuote ei vastaa tilattua

Ellet pääse sopimukseen yrityksen kanssa, voit täyttää selvityspyyntölomakkeen. Lähetä kopio tilausvahvistuksesta, kuitista, mahdollisesta kirjeenvaihdosta yrityksen kanssa sekä mahdollinen rikosilmoitus selvityspyynnön liitteenä.

Ota huomioon, että:

  • autovuokraamoilla on oikeus veloittaa maksamattomat tankkaukset ja sakot jälkikäteen
  • hotelleilla on oikeus veloittaa maksamattomat minibaariostot jälkikäteen.

Täytä selvityspyyntölomake

Voit palauttaa täytetyn lomakkeen Aktian verkkopankin kautta, myös muiden pankkien tunnistusvälineellä. Kirjaudu ensin Aktian verkkopankkiin osoitteessa www.aktia.fi. Verkkopankissa voit lähettää viestin Aktiaan, johon liität skannatun ja allekirjoitetun lomakkeen.

Täytetyn selvityspyyntölomakkeen voi palauttaa myös lähimpään Aktian konttoriin tai lähettää postitse osoitteeseen: 

Aktia Pankki Oyj
PL 207 00101 Helsinki

Laita kuoreen merkintä "Selvityspyyntö".

Mihin tarvitset apua?

Kortit

Korttimaksaminen, kortin PIN-koodi ja muutokset kortteihin

Tilit

Tilien avaukset, verkkotiliote, tili alaikäiselle henkilölle

Maksaminen

E-laskut, suoramaksusopimukset ja muu maksaminen

Digitaalinen asiointi

Verkkopankki, mobiilipankki ja muu digitaalinen asiointi

Säästäminen ja sijoittaminen

Rahastot, osakkeet, ASP-säästäminen, muu säästäminen ja sijoittaminen

Lainat

Maksusuunnitelmien muutokset, asuntolaina, opintolaina ja muut lainat

Vakuutukset

Muutokset vakuutuksiin, hae korvausta

Asiakkaan tunteminen

Asiakkaan tunteminen ja henkilöllisyyden todentaminen

Perheen pankkiasiat

Lapsen tilit ja säästäminen ja muut perheen pankkiasiat

Kuolinpesän pankkiasiat

Kuolinpesän laskut, asiakirjat ja valtakirjat kuolinpesän pankkiasioiden hoitamiseksi

Valtakirjat

Sähköiset valtakirjat