Siirry sisältöön Siirry chattiin
Aktian nimissä kalastellaan verkkopankkitunnuksia − hakukoneiden hakutuloksissa väärennettyjä sivustoja Lue lisää

Perheen pankkiasiat

Miten avaan pankkipalvelut lapselle?

Alaikäisen huoltajat päättävät yhdessä, mitä palveluja lapselle avataan. Silloin pankissa voidaan varmistua siitä, että asioista on sovittu huoltajien kesken ja että ne ovat yhteisen edun mukaisia. Haluttaessa huoltajat voivat sopia keskenään, kumpi saa oikeuden hoitaa lapsen pankkiasioita ja mitä asioita hän saa hoitaa.

Tämä tehdään täyttämällä valtakirja: Juniorivaltakirja huoltajille

Valtakirjan täyttäminen

1. Toinen huoltajista täyttää valtakirjan ja hyväksyy sen pankkitunnuksillaan. Valtakirjan täyttämisen yhteydessä huoltaja täyttää myös alaikäisen tuntemistiedot.

2. Aktia lähettää tämän jälkeen valtakirjan hyväksyttäväksi toiselle huoltajalle, joka hyväksyy sen omasta puolestaan pankkitunnuksilla Aktian verkkopankissa.

3. Valtakirjan voi hyväksyä myös muiden suomalaisten pankkien pankkitunnuksilla.

4. Aktia käsittelee valtakirjan ja syöttää tiedot järjestelmiin.

5. Kun valtakirja on käsitelty huoltaja saa/huoltajat saavat oikeuden hoitaa lapsen pankkiasioita valtakirjan mukaisesti. Jos huoltajat haluavat avata uuden palvelun lapselle, tämä onnistuu esimerkiksi lähettämällä viesti asiasta verkkopankin tai mobiilipankin viestitoiminnon kautta. Mitään tuotteita ei avata automaattisesti.

Valtakirjan voimassaolo

1. Valtakirja on voimassa, kunnes alaikäinen täyttää kahdeksantoista (18) vuotta.

2. Valtakirja korvaa kaikki aikaisemmat valtakirjat, joilla vanhemmat ovat valtuuttaneet toisiaan hoitamaan lapsen asioita.

3. Toinen huoltajista voi yksin peruuttaa valtakirjan. Jos valtakirja perutaan, poistamme kaikki sen perusteella avatut käyttöoikeudet ja verkkopankkiliitännät. Valtakirjan peruuttaminen ei kuitenkaan vaikuta aikaisemmin sen perusteella tehtyihin oikeustoimiin.

4. Valtakirjasta huolimatta kummallakin huoltajalla on aina oikeus yksin saada kaikki lapsen pankki- ja vakuutusasioita koskevat tiedot.

Mihin tarvitset apua?

Kortit

Korttimaksaminen, kortin PIN-koodi ja muutokset kortteihin

Tilit

Tilien avaukset, verkkotiliote, tili alaikäiselle henkilölle

Maksaminen

E-laskut, suoramaksusopimukset ja muu maksaminen

Digitaalinen asiointi

Verkkopankki, mobiilipankki ja muu digitaalinen asiointi

Säästäminen ja sijoittaminen

Rahastot, osakkeet, ASP-säästäminen, muu säästäminen ja sijoittaminen

Lainat

Maksusuunnitelmien muutokset, asuntolaina, opintolaina ja muut lainat

Vakuutukset

Muutokset vakuutuksiin, hae korvausta

Asiakkaan tunteminen

Asiakkaan tunteminen ja henkilöllisyyden todentaminen

Perheen pankkiasiat

Lapsen tilit ja säästäminen ja muut perheen pankkiasiat

Kuolinpesän pankkiasiat

Kuolinpesän laskut, asiakirjat ja valtakirjat kuolinpesän pankkiasioiden hoitamiseksi

Valtakirjat

Sähköiset valtakirjat