Hur kan vi stå till tjänst?

Har du frågor som gäller våra tjänster eller produkter? Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren på dem. I menyn till vänster hittar du de vanligaste frågorna enligt produktkategori. Du kan också använda sökfunktionen på vår webbplats för att hitta information – den finns i övre högra hörnet på sidorna. Skriv det ord/tema du vill söka och klicka på förstoringsglaset.

Top 5 – Vi har samlat de oftast ställda frågorna.

1. Mina nätbankskoder låste sig – vad ska jag göra?

Ring vår Aktias kundservice, tfn 010 247 010 (vardagar kl. 8–20). Du kan också välja att vänta till nästa vardag, då koderna öppnas automatiskt.

2. Vad är en täckningsreservering?

Täckningsreservering betyder att debiteraren (säljaren) reserverar en viss summa på kortet för senare debitering. På så sättkontrollerar man att det finns tillräckligt mycket pengar på kontot för att betala inköpet.

3. Hur beställer jag en ny PIN-kod till mitt kort?

Logga in i Aktias nätbank och välj "Kort och brukslån" -> "Korttjänster -> "Beställ ny PIN-kod". Vi debiterar en avgift enligt prislistan för den nya PIN-koden.

4. När lönar det sig att ringa kundservice?

Nuförtiden kan du sköta största delen av dina bankärenden lätt och snabbt genom att ringa kundservice eller skicka ett meddelande till oss via meddelandefunktionen i din nätbank. Det är ofta rusning i vår kundservice på måndag- och tisdagförmiddagar och kring den 15:e och sista dagen i månaden. Om ditt ärende inte är brådskande kan du lämna ett meddelande till oss och vi tar kontakt med dig.

5. Varför ber banken mig fylla i blanketten för kundkontroll?

Banken och finansinstitut är enligt lag skyldiga att identifiera och känna sina kunder (kreditinstituslagen och lagen om förhindrande och utredning av penningtvätt och av finansiering av terrorism). Vi ska ha tillräckliga uppgifter om kunden, kundens affärsverksamhet, representanter, ägare, verkliga förmånstagare och skattestatus.

Bankerna är skyldiga att hindra missbruk av tjänster samt sådan affärsverksamhet som anknyter till penningtvätt, finansiering av terrorism och ekonomisk brottslighet. Vi ställer frågor för att känna och identifiera kunden, för att ha uppdaterade uppgifter om kunden under kundrelationen och för att det ska vara tryggt att sköta bankärenden. För att kunna erbjuda finansiell rådgivning och högklassiga tjänster som är anpassade till just dina behov är det viktigt att våra uppgifter om dig och din verksamhet är uppdaterade.

För att säkerställa att dina uppgifter hålls uppdaterade ställer vi dig frågor i början av kundrelationen och även senare när du sköter dina ärenden på kontoret, i nätbanken eller per telefon.

Läs mer om kundkontroll.