Kort

Vad ska jag göra om jag har glömt min PIN-kod?

Du kan beställa en ny PIN-kod lätt i nätbanken eller genom att ringa vår kundservice, tfn 010 247 010.

Vad betyder CVV?

CVV-koden är ett tresiffrigt tal som står på baksidan av kreditkortet. Du behöver säkerhetskoden när du betalar uppköp på webben med ditt kort.

Vilket är kreditkortets nummer?

Kreditkortets nummer är en 16-siffrig nummerserie på framsidan av kortet.

Var ser jag numret till kortets Debit-sida?

Debitkortets nummer är en 16-siffrig nummerserie på baksidan av betalkortet. På samma ställe finns också CVV-koden för debitegenskapen, som du behöver om du betalar uppköp på webben med debitegenskapen.

Hur debiteras inköp med debitegenskapen?

Transaktioner gjorda med debitegenskapen debiteras det bankkonto som kortet är kopplat till.

Hur debiteras inköp med kreditegenskapen?

Transaktioner gjorda med kreditegenskapen registreras på faktura. Fakturan skickas en gång i månaden. Du får inga extra kostnader för att du använder kreditegenskapen om du betalar hela fakturabeloppet före förfallodagen.

Hur kan jag ändra uttags- och köpgränserna för mitt kort?

Uttags- och köpgränserna gäller per dygn. Du kan kontrollera och ställa in uttags- och köpgränserna för ditt Debit-kort i nätbanken eller i Aktia Wallet-applikationen. Vi rekommenderar att du ställer in uttags- och köpgränserna så att de motsvarar dina behov.

Hur kan jag höja kreditgränsen?

Lättast ansöker du om förhöjning av kreditgränsen på ditt betalkort via nätbanken eller genom att kontakta vår kundservice tfn 010 247 010.

Hur beställer jag ett nytt kort?

Lättast ansöker du om ett nytt kort i nätbanken. Du kan också göra en ansökan via vår kundservice tfn 010 247 010 när du har identifierat dig med dina nätbankskoder. Se prislistan.

Hur beställer jag ett parallellkort till mitt kort?

Ansökan om parallellkort ska göras i huvudkortsinnehavarens nätbank eller på närmaste Aktiakontor. Om ansökan görs på kontoret ska både huvudkortsinnehavaren och parallellkortsinnehavaren vara närvarande.

När får jag ett nytt kort när det gamla kortets giltighetstid tar slut?

Du får automatiskt ett nytt kort i mitten av den månad under vilken det gamla kortets giltighetstid tar slut. Kortets giltighetstid finns på framsidan av kortet (mm/åå).

Vad betyder betalningsfri månad?

Du behöver inte betala fakturan om du har en amorteringsfri månad. Räntor och avgifter överförs till nästa månads räkning, och krediten amorteras normalt därefter. Du kan betala en normal månadsrat, trots att du har meddelat att du har en amorteringsfri månad.

Du kan välja vilka månader som helst som amorteringsfria, dock inte två efter varandra följande månader.

Hur tar jag i bruk betalningsfri månad?

Du kan ansöka om betalningsfria månader via nätbanken eller genom att ringa vår kundservice tfn 010 247 010.

Vad ska jag göra om mitt kort kommer bort eller blir stulet?

Om du har tappat ditt kort eller det har blivit stulet ska du genast spärra kortet antingen i Aktia Wallet-appen eller genom att ringa spärrtjänsten (0800 0 2477). Observera att du enbart kan spärra kortet tillfälligt i Aktia Wallet-appen och därför ska du ringa spärrtjänsten för att spärra kortet slutligtvis ifall du inte finner ditt kort. Vi rekommenderar att du sparar spärrtjänstens telefonnummer i din telefon så att du hittar det lätt vid behov. Spärrtjänst för kort 24h tfn 0800 0 2477, från utlandet+358 800 0 2477.

Var kan jag ta ut kontanter?

Du kan ta ut högst 200 euro i kontanter samtidigt som du betalar dina inköp med kortets debitegenskap i en K-mataffär. Du kan också göra kontantuttag i R-kiosken, där du i samband med inköp kan ta ut högst 50 euro (om växelkassan tillåter det).

Kostar det att ta ut pengar i automat?

Du kan göra tre kontantuttag/kalendermånad i Otto.-automater utan separat avgift.

För kontantuttag utomlands debiteras en serviceavgift enligt prislistan.