Övergripande bankpartnerskap – Aktias företagskundservice bemöter kunderna med glädje och yrkeskunskap
Bankens företagskundservice är ett övergripande partnerskap som kombinerar sakkunskap med personlig service och digitala lösningar. På Aktias Corporate Office är det en hederssak att hjälpa både kunder och kollegor.
När Paula Harju (på bild) började som kundrådgivare vid Aktias företagskundservice för cirka 2,5 år sedan fick hon genast ett varmt mottagande av sitt team. Den goda sammanhållningen i arbetsgemenskapen har bevarats och syns fortfarande i teamets vardag och arbete.
”Vi har ett väldigt mångsidigt, kunnigt och erfaret team och en väldigt god sammanhållning. Det är toppen”, säger Harju.
Som kundrådgivare sköter Harju olika företags och föreningars ärenden på ett mångsidigt sätt.
”Jag betjänar kunderna i olika kanaler, bland annat per telefon och via de digitala kanalerna. Dessutom stöder jag också i ärenden som gäller betalningsrörelsen mellan företag”, säger Harju.
Även om alla har egna arbetsuppgifter, hjälper ofta hela teamet till. ”Vi hjälper varandra och har som princip att man alltid får ringa och be om hjälp”, säger Harju.
Kundorienterad service kräver engagemang och proaktivitet
Företagskundservicen betjänar såväl små föreningar som företag och börsbolag. En sak är emellertid alltid gemensam för alla: önskan att hjälpa och förstå kundernas behov på ett övergripande sätt.
Vid sidan av rutinuppdrag uppstår det ibland också situationer där kunderna inte själv vet hurdan hjälp de önskar eller behöver. Då är kundrådgivarnas expertis ovärderlig.
”Vi stirrar inte bara på den där ena saken som kunden vill sköta, utan ser på situationen som en helhet och tar proaktivt upp saker som kunden inte själv märker”, säger Harju.
Bland annat Mari Laari, som nyligen grundat sitt företag Coreful Oy, som tillhandahåller organisationspsykologtjänster, uppskattar företagskundservicens kundorienterade service.
”Jag uppskattar verkligen att man inte försökte sälja något sådant till mig som jag inte behövde, och jag kände att kundrådgivaren verkligen tänkte på mitt företags intressen”, säger Laari.
För Laari är det viktigt att hon får ett människonära bemötande när hon sköter bankärenden, och att hon känner att banken verkligen uppskattar henne som kund.
”Betjäningen kändes personlig och omtänksam från första stund, och även om mitt företag är litet fick jag känslan av att jag är en viktig kund”, tillägger Laari.
Digitala tjänster gör den hektiska vardagen smidigare
Utöver sakkunskap och personlig service uppskattar många kunder den flexibilitet som till exempel de digitala tjänsterna möjliggör.
”Digitala tjänster underlättar verksamheten när företagarna är upptagna. I dag får vi alltmer respons från kunderna om att det är bra att man inte behöver åka någonstans”, säger kundrådgivaren Paula Harju.
Även om vi betjänar på distans gör vi inga avkall på vårt lösningsinriktade arbetssätt.
”Vi vägleder kunderna steg för steg, till exempel i hur man gör ett uppdrag, var man ska klicka och var allt finns. Så vi erbjuder också praktisk hjälp”, säger Harju.