Kysymykset ja vastaukset

Lue lisää: Verkkopankin turvallisesta käytöstä

Mitä tarkoitetaan evästeillä (engl. cookies)?

Eväste (cookie) on pieni tekstitiedosto, jonka internetselain tallentaa käyttäjän laitteelle. Evästeitä käytetään esimerkiksi silloin, kun käyttäjän tietoja halutaan säilyttää tämän siirtyessä internetpalvelun sivulta toiselle. Evästeiden avulla saamme tärkeää tietoa palvelujemme käyttötavoista, suosituimmista sivuista, latausajoista sekä mahdollisista virhetilanteista. Tarvitsemme tätä tietoa jotta voimme kehittää verkkopalveluidemme sisältöjä ja käytettävyyttä.

Verkkopankissa evästeitä käytetään istunnon hallintaan, ja ne ovat käytössä vain istunnon ajan. Verkkopankin evästeiden käytöllä on pyritty lisäämään tietoturvaa entisestään siten, että asiakkaan maksaessa laskujaan hänet tunnistetaan paitsi käyttäjätunnuksen, salasanan ja ip-osoitteen perusteella nyt myös evästeen avulla.

Lisää evästekäytännöistämme voit lukea Yksityisyyden suoja -sivulta kohdasta "Evästeet".

Selain- ja laitesuositus

Kuka vastaa siitä, että Verkkopankin kautta maksettujen maksujen tiedot ovat oikein?

Maksun tietojen oikeellisuudesta vastaa maksun tietojen tallentaja eli asiakas itse. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että ennen laskujen vahvistamista maksuun tarkistat, että maksun tiedot ovat oikein. Erityisen tarkkaan tulee tarkistaa maksun saajan tilinumero sekä viitteen oikeellisuus.

Miten saa itselleen kuitin Verkkopankin kautta maksetuista maksuista?

Mikäli tarvitset tietystä maksusta erillisen tositteen, voit tilata sen samalla kun teet maksun Verkkopankissa valitsemalla kohdan "Tilaa maksullinen kuitti". Maksullinen kuitti toimitetaan noin neljän päivän kuluttua maksupäivästä. Tilatun kuitin kulloinkin voimassa oleva palvelumaksu löytyy palveluhinnastostamme.

Voit myös tulostaa maksuttoman kuitin Verkkopankista sen jälkeen, kun maksu on veloitettu tililtä. Maksut löydät tilitapahtumista, joita voit selata noin 12 kuukautta taaksepäin. Useimmat maksunsaajat hyväksyvät itse tulostamasi kuitin maksun tositteeksi.

Mikäli huomaat vasta maksun tekemisen jälkeen tarvitsevasi kuittia, eikä maksunsaaja hyväksy itse tulostamaasi kuittia, voit tilata sen esim. Verkkopankkisi viestitoiminnon kautta omasta konttoristasi. Kuitti toimitetaan sinulle postitse ja siitä peritään kulloinkin voimassa oleva palvelumaksu, jonka voit tarkastaa palveluhinnastostamme.

Mitä pitää tehdä, kun Verkkopankki ilmoittaa "Käyttäjätunnus tai salasana on virheellinen" tai "Verkkopankki lukittu"?

Ensimmäisen ilmoituksen jälkeen kannattaa yrittää uudelleen mahdollisen näppäilyvirheen vuoksi. Neljän (4) virheellisen yrityksen jälkeen verkkopankkisopimuksesi lukkiutuu väärinkäytön estämiseksi ja voit yrittää uudelleen seuraavana arkipäivänä. Mikäli sisäänkirjautuminen ei onnistu silloin, ota yhteyttä Aktia Asiakaspalveluun puh. 010 247 010.

Kuinka monta päivää Verkkopankin kautta tehty maksu säilyy katteettomana maksupalvelussa?

Katteeton maksu odottaa maksujärjestelmässä kaksi päivää eräpäivän jälkeen. Jos rahaa ei ole tullut tilille tänä aikana, maksu poistuu järjestelmästä. Näet kuitenkin katteettomana poistetun maksun 60 päivää eräpäivän jälkeen kohdassa Erääntyvät maksut, jossa voit ottaa maksun esille ja laittaa sen uudelleen maksuun muuttamalla eräpäivää.

Miten säilytän parhaiten tiedot maksunsaajasta, jolle maksan laskuja usein?

Voit tehdä maksupohjat niille maksunsaajille, joille maksat usein. Maksupohjia voit tallentaa tehdessäsi uusia maksuja. Maksupohjaa tallentaessa valitset, haluatko tallentaa kaikki maksun tiedot vai ainoastaan maksun saajan tiedot.

Voit nimetä maksupohjat haluamallasi tavalla. Halutessasi käyttää maksupohjaa maksaessasi, valitset sen Uusi maksu -sivulla kohdasta Maksupohja, josta se löytyy tallentamallasi nimellä.

Mitkä tilit voin liittää verkkopankkisopimukseen?

Sopimukseen voit liittää sekä omat tilisi että tilit, joihin sinulla on käyttöoikeus. Verkkopankkisopimukseen voi liittää sekä päivittäisasiointia varten tarkoitettuja tilejä että tiettyjä säästötilejä, esim. Säästötalletuksen. Säästötalletukselta voi tehdä ainoastaan omia tilisiirtoja verkkopankkisopimukseesi liitetyille tileille.

Verkkopankin salasanakäytäntö

Sisäänkirjautumisessa kirjoitat 8-numeroisen käyttäjätunnuksesi ja salasanasi niille varattuihin kenttiin ja klikkaat Kirjaudu-painiketta. Lisäksi vahvistat sisäänkirjautumisen avaintunnuskortilta pyydettävällä 6-numeroisella, joka kerta vaihtuvalla, turvaluvulla.

Turvallisuussyistä suosittelemme, että vaihdat salasanan säännöllisesti Verkkopankin kehotuksen mukaan. Avaintunnuskortin turvalukuja käytetään mm. sisäänkirjautumisen hyväksymiseen ja maksujen vahvistamiseen.

Miten kirjaudun Verkkopankkiin ensimmäistä kertaa?

Kun kirjaudut Verkkopankkiin ensimmäistä kertaa, käytä salasanana avaintunnuskortin numeroa 01 vastaavaa turvalukua, minkä jälkeen verkkopankki pyytää sinua muodostamaan henkilökohtaisen salasanan, jota sen jälkeen käytetään sisäänkirjautumisessa. Ohjeet salasanan muodostamiseksi ensimmäisellä sisäänkirjautumiskerralla ovat avaintunnuskortin saatteessa.

Hyvä salasana on 8 merkkiä pitkä, siinä on isoja ja pieniä kirjaimia sekä numeroita.

Verkkopankkiin kirjautuessa ilmenee tekninen häiriö enkä pääse kirjautumaan, mitä teen?

Koska verkkopankki on reaaliaikainen palvelu, on seikkoja, jotka voivat vaikuttaa verkkopankin toimintaan. Jos verkkopankkiin tulee tekninen häiriö, huomio seuraavat asiat:

  • Jotta verkkopankki toimisi oikein, suosittelemme, että tyhjennät verkkoselaimesi välimuistin ja evästeet säännöllisin väliajoin.
  • Kirjaudu aina verkkopankkiin verkkosivumme linkin kautta. Verkkopankki on reaaliaikainen palvelu, joten pikalinkkien tai hakukoneiden käyttö verkkopankkiin kirjauduttaessa saattaa aiheuttaa teknisen virheen.
  • Verkkopankissa tulee liikkua painamalla otsikoita, esim. Tilit ja maksut. Selaimen "edellinen-" ja "seuraava"-painikkeiden käyttö katkaisee yhteyden verkkopankkiin.
  • Jos tietokoneellasi on Windows XP -käyttöjärjestelmä ja käytät Internet Exploreria käyttäessäsi verkkopankkia, suosittelemme että päivität käyttöjärjestelmän tai otat käyttöön Windows Chrome -verkkoselaimen.
  • Tarkista, että tietokoneen päivämäärä ja kellonaika ovat oikein.
  • Jos verkkopankissa on häiriö, ilmoitamme häiriöstä mahdollisimman pian verkkosivullamme sekä Facebook-sivullamme www.facebook.com/aktia.

Mitä jos unohdan kiinteän salasanan tai kadotan avaintunnuskortin?

Koska kiinteän salasanan "nollaaminen" turvallisuussyistä edellyttää asiakkaan tunnistamista, on sinun soitettava Aktian Asiakaspalveluun puh. 010 247 010 tai käytävä konttorissa voidaksesi taas käyttää Verkkopankkia.

Uuden avaintunnuskortin saat soittamalla Asiakaspalveluun tai käymällä konttorissa. Uudesta avaintunnuskortista veloitetaan pankin voimassa olevan palveluhinnaston mukaan.

Miksi käyttötilillä on eri "saldo" kuin "käytettävissä" oleva summa?

Saldo on tilillä oleva rahamäärä kyselyhetkellä.

Käytettävissä oleva summa tarkoittaa asiakkaan käytettävissä olevaa rahamäärää. Tämä voi olla saldoa pienempi esimerkiksi silloin, kun asiakas on tehnyt korttioston, josta liike on tehnyt katevarauksen. Varattu summa ei enää ole asiakkaan käytettävissä, vaikka se näkyy saldossa, kunnes tiliä on veloitettu. Katevaraus poistuu automaattisesti, kun veloitus on tehty.

Miksi maksajan nimeä ei voi muuttaa maksussa?

EU-komission asetuksen 1781/2006 mukaan maksutiedoissa on 1.1.2007 lähtien pitänyt olla tilinomistajan nimi maksajana. Maksulle saa kuitenkin Verkkopankissa tallennettua alkuperäisen maksajan nimen kohdassa "Maksaja muu kuin yllämainittu". Myös alkuperäisen maksajan nimi välittyy maksun saajalle.

Miten näen, kuinka monta toistuvaa maksua minulla on jäljellä?

Valitettavasti tätä tietoa ei näe Verkkopankissa, mutta tiedot saa tarvittaessa konttorista.

Mikä Saldopalvelu on?

Voit ottaa käyttöön tekstiviestipalvelun, jolla saat oletustilisi saldon ja viimeisimmät tapahtumat matkapuhelimeesi. Voit saada tekstiviestipalveluna myös Visa-korttiisi liittyvät kortti- ja laskutiedot sekä viimeisimpien tapahtumien tiedot. Aktivoit palvelun Verkkopankin kautta.

Saldopalvelun käyttöönotto

Palvelun käyttöönottoa varten tarvitset Verkkopankkisopimuksen. Saldopalvelu otetaan käyttöön Verkkopankissa kohdassa Omat tiedot ja Hälytys- ja ilmoituspalvelut.

Käyttöönoton yhteydessä voit antaa 1–3 puhelinnumeroa, joista käytät palvelua. Palveluun rekisteröityä puhelinnumeroa ei myöhemmin voi rekisteröidä toista sopimusta varten. Palveluun voit liittää Elisan, Soneran, Telian ja DNA:n puhelinnumeroita. Ulkomaisia puhelinnumeroita tai kiinteitä puhelinliittymiä ei voi liittää palveluun. Palvelu toimii sekä Suomessa että ulkomailla.

Muutokset Saldopalveluun

Vain sinä itse voit tehdä muutoksia palveluun. Voit muuttaa puhelinnumeroita ja lopettaa palvelun. Oletustilin voit muuttaa Verkkopankissa kohdassa Omat tiedot ja Omat asetukset. Palvelun lopettaminen tapahtuu Verkkopankissa kohdassa Omat tiedot ja Hälytys- ja ilmoituspalvelut. Voit myös lopettaa palvelun niin, että lähetät tekstiviestin LOPETA tai SLUTA numeroon 16353 rekisteröidystä numerosta. Järjestelmä lopettaa palvelun automaattisesti, ellei sitä ole käytetty kuuteen kuukauteen.

Palvelun käyttö

Kun haluat nähdä tilitapahtumat, lähetä sana SALDO tekstiviestinä palvelun numeroon 16353. Saat hetken kuluttua paluuviestinä oletustilisi saldon sekä 10 viimeisintä tilitapahtumaa. Viestin pituus on enintään 160 merkkiä. Paluuviestissä ei lähetetä tilinumeroa, tilinomistajan nimeä eikä tilinomistajaan liittyvää tietoa. Näyttämistapa saattaa vaihdella eri puhelinmerkkien ja -tyyppien mukaan.

Kun haluat tietää Visa-korttisi käytettävissä olevan määrän ja viimeiset tapahtumat, lähetä sana VISA tekstiviestinä palvelun numeroon 16353. Saat hetken kuluttua paluuviestinä esim. korttisi käytettävissä olevan määrän ja viimeisimmät tapahtumat.

Tekstiviestit veloitetaan puhelinlaskussasi. Lähetetystä viestistä peritään kulloinkin voimassa oleva palvelumaksu, jonka voit tarkistaa palveluhinnastostamme.

Mikä on Verkkotiliote?

Verkkotiliote on sähköinen tiliote, joka toimitetaan suoraan Verkkopankkiisi. Siinä on samat tiedot kuin postitse lähetettävässä tiliotteessa.

Verkkopankkiasiakkaana saat aina verkkotiliotteen kotiin lähetettävän paperisen tiliotteen sijaan. Verkkotiliote on nopeasti käytössäsi. Tiliotteet ovat saatavilla Verkkopankisassi vähintään vuoden ajan tietojen antamisesta ja tarpeen mukaan tallennettavissa tai tulostettavissa.

Löydät verkkotiliotteen verkkopankin sivulta Tilit ja maksaminen. Kun klikkaat tiliä, avautuu neljä uutta välilehteä, joista yksi on Tiliotteet. Verkkotiliotteesi ovat html- ja pdf-muodossa. Tiliotteiden lukemiseen pdf-muodossa tarvitset Acrobat Reader -ohjelman. Lataa ilmainen ohjelma osoitteesta www.adobe.com.

Maksupalvelulain mukaan kuluttaja-asiakkaan tulee saada yksi maksuton tiliote kuukausittain, jos tilillä on tilitapahtumia. Pankki saa periä maksun tiliotteesta, joka toimitetaan muulla kuin verkkopankkisopimuksessa sovitulla tavalla.

Miten saan palkkalaskelman sähköisessä muodossa?

Sinun on mahdollista saada sähköinen palkkalaskelma käyttöösi, mikäli työnantajasi tarjoaa tätä palvelua. Työnantajalta täytyy myös kysyä, minkä operaattorin kautta palvelu toimii.

Sen jälkeen voit tarkastella palkkalaskelmiasi Verkkopankissa kohdassa Verkkopalkka.

Miten otan e-laskun käyttöön?

Kaikilla Aktian verkkopankkiasiakkailla on käytössään e-laskuosoite. E-laskun voit ottaa käyttöön tekemällä e-laskusopimukset niille laskuttajille, joilta haluaa jatkossa e-laskuja. Lue lisää ja katso miten otat e-lasku käyttöösi.

Miten voin tilata uuden verokortin sähköisesti Aktian verkkopankkitunnusten avulla?

Aktian verkkopankin käyttäjillä on automaattisesti Aktian tunnistuspalvelu käytössään. Omilla Verkkopankin tunnuksillasi voit tunnistautua veroviraston sivuilla ja tilata uuden verokortin.

Tunnistuspalvelun kautta näet ainoastaan omat verotietosi. Aktian tunnistuspalvelua voi käyttää myös muilla Internet-sivuilla, esim. väestörekisterikeskuksessa, kun teet muuttoilmoituksen.

Mikä maksunappi/verkkomaksu on?

Verkkomaksu, eli maksunappi, on turvallinen tapa tehdä maksuja verkkokaupoissa suoraan omalta tililtä. Verkkokauppiaat tarjoavat monia eri maksutapoja, ja verkkomaksu on yksi niistä. Klikkaamalla verkkokaupan sivuilla Aktia/Sp/Pop-maksunappia siirryt suoraan omaan Verkkopankkiisi, kirjaudut sisään henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi ja maksat ostokset tililtäsi vahvistamalla tapahtuman turvaluvulla. Maksu näkyy tilitiedoissasi muiden tapahtumien joukossa.

Miten käytän viivakoodinlukijaa?

Viivakoodinlukijan avulla voit helpottaa ja nopeuttaa laskujen maksamista Verkkopankissa. Sinun ei tarvitse näppäillä laskutietoja maksupohjalle, vaan viivakoodinlukija rekisteröi ne. Käyttääksesi viivakoodinlukijaa paina kohdassa Uusi maksu linkkiä Lue viivakoodi sivun alalaidassa.

Mitä cut off -aika tarkoittaa?

Cut off -aika eli päiväkatkoaika tarkoittaa pankkipäivän päättymistä.

Päivän katkoajon (noin klo 19.00 pankkipäivinä) jälkeen Verkkopankissa tehdyt maksut menevät maksuun vasta seuraavana pankkipäivänä, vaikka tiliä veloitetaankin heti. Esimerkiksi lauantaina tehty maksu lähtee pankista eteenpäin vasta maanantai-iltana, vaikka tiliveloitus näkyykin heti lauantaina. Erityisesti vuodenvaihteessa on tärkeää huomioida päiväkatkoaika, mikäli haluat maksut vielä kuluvan vuoden verotukseen.

Voinko tehdä USA:han menevän maksun Verkkopankissa?

Kaikki Verkkopankin käyttäjät voivat tehdä ulkomaanmaksuja, eikä sitä varten tarvita erillistä sopimusta, käyttäjätunnusta tai salasanaa. Veloitettava tili voi olla mikä tahansa Verkkopankissa näkyvä maksutili. Ulkomaanmaksut tehdään kohdassa Uusi maksu, aivan kuten muutkin maksut, täyttämällä saajan tilinumero ja valitsemalla valuutta ja maa. Ulkomaanmaksuilla on enemmän pakollisia kenttiä, kuten saajan osoitetiedot jotka on täytettävä huolellisesti. Verkkopankin kautta tehtävän yksittäisen ulkomaanmaksun enimmäismäärä on 20 000 euroa (vasta-arvo).

Kuinka käytän Visa-korttia verkossa?

Maksat turvallisesti verkossa käyttämällä Verified by Visa -palvelua. Lue lisää turvallisesta maksamisesta verkossa. Kun sinulla on käytössäsi Aktian verkkopankki ja Visa- tai Visa Debit Online -kortti, Verified by Visa -palvelu on automaattisesti käytössäsi.