Varmista turvallinen ja sujuva pankkiasiointi päivitetyillä asiakastiedoilla

Pankkien on lain* mukaan sekä tunnistettava että tunnettava asiakkaansa pankkiasiointiin liittyen. Asiakkaan riittävä tunteminen edellyttää pankilta tuntemistietojen keräämistä aina uutta asiakassuhdetta aloitettaessa ja tietojen säännöllistä päivittämistä. Pankilla on lain mukaan oikeus kieltäytyä asiakassuhteesta tai sen jatkamisesta ja rajoittaa pankkipalveluja, mikäli asiakkaalta ei saada riittäviä tuntemistietoja. Voit tutustua laissa määriteltyyn asiakkaan tuntemiseen tarkemmin mm. Finanssivalvonnan nettisivuilla.

Asiakkaan tunnistaminen tapahtuu hyväksymiemme virallisten henkilöllisyystodistusten avulla tai verkossa pankkitunnuksilla.

*Laki luottolaitostoiminnasta sekä Laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä.

Kysymme sinun parhaaksesi

Pankkisuhde perustuu luottamukseen pankin ja asiakkaan välillä. Tarjotaksemme juuri yrityksesi tarpeisiin sopivat tuote- ja palveluratkaisut, haluamme tuntea yrityksesi ja sen toiminnan. Asiakkaan tuntemiseen liittyvien kysymysten tarkoituksena on sen lisäksi edesauttaa rahanpesun, terrorismin ja talousrikollisuuden torjumista. Viime kädessä kyse on siis myös sinun turvallisuudestasi.

Päivitä edustamasi yrityksen tai yhteisön asiakastiedot

Alla olevasta "Täytä tiedot"-linkistä pääset täyttämään sähköisen yrityksen/yhteisön tuntemistietolomakkeen verkkopalvelussamme. Huomioi erityisesti seuraavat asiat:

  • Yrityksen/yhteisön virallisen nimenkirjoitusoikeuden haltijan tulee vahvistaa (allekirjoittaa) tiedot henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillaan. Lomaketta ei voi allekirjoittaa yritysverkkopankkitunnuksilla.
  • Nimenkirjoitus- ja edustamisoikeus todennetaan tarkistamalla ajantasaisia viranomaisrekistereitä. Liitä mukaan nimenkirjoitusoikeuden todentava asiakirja (Esim. päivitetty rekisteriote, pöytäkirja tai valtakirja) jos rekisteri ei ole ajan tasalla.
  • Liitä mukaan kopio jokaisen edustajan, myös lomakkeen allekirjoittajan, voimassaolevasta henkilöllisyystodistuksesta. Liitteet lisätään sähköisen lomakkeen viimeisellä sivulla.
  • Liitä mukaan konsernirakenteen kuvaus, jos edustamasi yritys kuuluu konserniin. Liitteet lisätään sähköisen lomakkeen viimeisellä sivulla.

Lue tarkemmat ohjeet "Ohjeita lomakkeen täyttämiseen" – linkistä.

 


Halutessasi voit myös tulostaa lomakkeen tästä ja postittaa sen meille täytettynä osoitteeseen Aktia Pankki Oyj, INFO 2493, PL 207, 00101 Helsinki.

Asiakkaan tuntemistietoihin liittyvissä kysymyksissä voit soittaa asiakaspalveluumme:

  • Henkilöasiakkaat: 010 247 010 (ark. klo 8-20)
  • Yritysasiakkaat: 010 247 6700 (ark. klo 8-18).

0102-alkuiset numerot kiinteästä linjasta ja matkapuhelimesta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min.