Siirry sisältöön Siirry chattiin
Aktian nimissä kalastellaan verkkopankkitunnuksia Lue lisää
Kortit yrityksesi tarpeisiin

Yrityksen maksukortit

Kortit yrityksesi tarpeisiin

Korttivalikoimastamme löydät yrityksen eri tarpeisiin sopivat kortit. Jos haluat, että ostoksesi veloitetaan suoraan yrityksesi pankkitililtä, Aktia Business on oikea kortti sinulle. Kun tarvitset monipuolisen kortin joustavalla käyttörajalla, suosittelemme Eurocard Corporate Gold -korttia.

Aktia Business Debit

Aktia Business Debit

Ostoja ja nostoja suoraan yrityksesi pankkitililtä

Aktia Business Debit -kortti tarjoaa yrityksesi tiliin liitetyn maksuvälineen, jolla maksat kätevästi Suomessa ja ulkomailla sekä verkossa. Maksat korttiostokset suoraan yrityksesi tililtä missä oletkin. Voit keskittää yrityksen kaikki ostot ja hankinnat kortille, jolloin erillisten sopimusten tarve ja mm. laskutuskulut vähenevät, eikä käteiskassaa enää tarvita.

Aktia Business Debit -kortilla asioit kaikissa Mastercard-tunnuksella merkityissä liikkeissä. Käytössäsi ovat kotimaisten automaattien lisäksi myös kaikki Mastercard-automaatit ympäri maailmaa.

Uuden Business Debit -kortin tilaamiseen tarvitset:

  • Y-tunnuksen
  • Sopimusten allekirjoittajien (yrityksen tai yhteisön nimenkirjoitusoikeutettu) ja tulevien tilinkäyttäjien henkilötunnukset sekä yhteystiedot
  • Jos yrityksen tai yhteisön nimenkirjoitusoikeus on jaettu, tarvitaan kortin tilaamiseen molempien nimenkirjoitusoikeutettujen henkilötunnukset ja sähköpostiosoitteet
  • Kopiot tulevien kortinhaltijoiden henkilöllisyystodistuksista (passi tai henkilökortti)
  • Kaikki osapuolet saavat sähköpostitse tiedon, kun sopimukset ovat valmiina allekirjoitettavaksi sähköisesti.

Mikäli et vielä ole yritysasiakkaamme, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme asiakkuuden avaamiseksi.

Ostoksia ja käteistä suoraan yrityksen tililtä

Kaikki kortilla tehdyt ostot ja käteisnostot veloitetaan suoraan yrityksesi pankkitililtä. Huomaathan, että kortinhaltijalle tulee aina myös käyttöoikeus yrityksen tiliin. 

Kortilla nostat käteistä automaateista kotimaassa ja ulkomailla. Voit myös nostaa käteistä K-ruokakaupoista ja R-kioskeista.

R-kioskeissa voit ostostesi yhteydessä nostaa 5–50 euroa käteistä. Käteisen nosto on mahdollista, mikäli vaihtokassan tilanne sen sallii. Voit myös nostaa käteistä K-ruokakaupoissa korttiostosten yhteydessä aina 200 euroon saakka. Nostolle ei ole asetettu alarajaa.

Hätäkäteispalvelu

Jos kortti varastetaan tai hävität sen ulkomaanmatkalla, saat apua hätäkäteisen muodossa siinä maassa, jossa olet.  Hätäkäteispalvelusta veloitetaan ajankohtaisen hinnaston mukainen maksu. Lue lisää hätäkäteispalvelusta.

Sinun on oltava vähintään 18-vuotias ja sinulla on oltava voimassa oleva passi mukana matkallasi, jotta voit käyttää palvelua. Soita Aktian ympäri vuorokauden toimivaan sulkupalveluun, puh. +35880002477, sulje korttisi ja pyydä, että saat nostaa hätäkäteistä kortin sulkemisen yhteydessä.

Huomioi, että sinun pitää soittaa sulkupalveluun ja nostaa hätäkäteistä siinä maassa, jossa olet puhelun soittamisen aikana. Sulkupalvelu kertoo sinulle, mistä ja milloin voit nostaa hätäkäteistä. Sinulla on oltava passi mukanasi, että voit nostaa hätäkäteistä.

Aktian Business Debit -kortilla voit tehdä kertanoston, joka on enintään 200 euroa tai niin paljon kuin sinulla on käytettävissä pankkitililläsi.

Aktia Wallet -sovellus

Aktia Wallet -sovelluksessa hallinnoit kätevästi korttisi asetuksia ja tapahtumia. Voit esimerkiksi sulkea kadonneen kortin tilapäisesti ja avata sulun nopeasti, jos korttisi löytyy. Aluerajauksen avulla valitset, missä korttisi toimii, niin maantieteellisesti kuin verkossa. Sovelluksessa voit myös muuttaa päivittäisiä maksurajojasi.

Lisätietoa yrityskortista

Ajankohtaisen hinnaston löydät täältä.
Kun teet korttiostoksia verkossa sinulta voidaan esimerkiksi vahingossa tehdä tuplaveloitus, voit saada muun kuin tilaamasi tavaran tai lentoyhtiö, jonka lentoliput olet juuri ostanut, voi mennä konkurssiin. Sinulla on oikeus tehdä korttireklamaatio, ellet pidä maksukorttiveloitusta oikeana. Reklamaatio tarkoittaa, että voit pyytää korttiyhtiöltä maksun palautusta.

Voit reklamoida, jos
• et ole saanut tilaamiasi tuotteita
• saamasi tuote on virheellinen tai rikki
• tapahtuma on veloitettu useaan kertaan
• et ole hyväksynyt maksua
• et tunnista maksukorttitapahtumaa
• tuote ei vastaa tilattua.

Pyri aina ensin ratkaisemaan asia myyjän kanssa, jos kyseessä on myyjän sopimusrikkomus eli
• tapahtuma on veloitettu useaan kertaan
• et ole saanut tilaamiasi tuotteita
• tuote ei vastaa tilattua.

Ota huomioon, että
• autovuokraamoilla on oikeus veloittaa maksamattomat tankkaukset ja sakot jälkikäteen
• hotelleilla on oikeus veloittaa maksamattomat minibaariostot jälkikäteen.

Ellet pääse sopimukseen yrityksen kanssa, voit täyttää selvityspyyntölomakkeen. Lähetä kopio tilausvahvistuksesta, kuitista, mahdollisesta kirjeenvaihdosta yrityksen kanssa sekä mahdollinen rikosilmoitus selvityspyynnön liitteenä.

Säilytä korttiasi yhtä huolellisesti kuin käteistä rahaa ja tarkista säännöllisesti, että kortti on tallella, erityisesti tilanteissa, joissa katoamisen riski on suuri.

Älä koskaan jätä korttia esimerkiksi autoon, ravintolapöytään, työ- tai hotellihuoneeseen. Älä myöskään salli korttisi viemistä esimerkiksi ravintolan takahuoneeseen, jolloin itse et voi nähdä mitä kortillasi tehdään.

Älä koskaan luovuta korttia tai tunnuslukua toisen henkilön käyttöön. Jos kortinhaltija on luovuttanut kortin ja tunnuslukunsa toisen henkilön käyttöön, tapahtumien katsotaan olevan kortinhaltijan itsensä tekemiä ja hyväksymiä.

Aseta kortillesi turvarajat (osto- ja nostorajat) kortin katoamisen tai väärinkäytöksen varalta. Rajat ovat voimassa 24 h, ja voit asettaa ne verkkopankissasi tai Aktia Wallet -sovelluksessasi reaaliajassa.

Käytä aluerajausta, sillä kortin ei tarvitse toimia siellä, missä et itse ole. Useimmiten kortin käyttöalueeksi riittävät Suomi ja Eurooppa. Muut alueet voit avata helposti verkkopankissa tai Aktia Wallet -sovelluksessa reaaliajassa. Käyttämällä aluerajausta vähennät merkittävästi riskiäsi joutua korttiväärinkäytöksen kohteeksi!

Tarkista aina loppusumma ennen kuin hyväksyt ostoksen tunnusluvulla tai allekirjoituksellasi. Voit helposti seurata oman korttisi käyttöä Aktia Wallet-sovelluksessa. Jos olet hyväksynyt väärän summan tunnusluvullasi, pankki ei voi auttaa sinua, vaan sinun on tällöin selvitettävä asia suoraan myyjän kanssa.

Mikäli korttisi katoaa tai varastetaan, ilmoita asiasta heti korttien sulkunumeroon +358 800 0 2477 (24 h). Vinkki! Tallenna sulkupalvelun numerot puhelimen muistiin.

Voit myös asettaa Aktia Wallet -sovelluksen kautta tilapäisen sulun, jonka voit poistaa myöhemmin. Tilapäistä sulkua voit käyttää esimerkiksi silloin, jos epäilet kortin olevan tilapäisesti hukassa esim. omassa asunnossasi ja uskot vielä löytäväsi kortin.

Voit palauttaa täytetyn lomakkeen Aktian verkkopankin kautta, myös muiden pankkien tunnistusvälineellä. Voit lähettää viestin verkkopankin viestitoiminnon kautta, johon liität mukaan skannatun ja allekirjoitetun lomakkeen. Täytetyn selvityspyyntölomakkeen voi palauttaa myös lähimpään Aktian konttoriin tai lähettää postitse osoitteeseen 

Aktia Pankki Oyj
PL 207
00101 Helsinki

Laita kuoreen lisäksi merkintä "Selvityspyyntö". 

Selvityspyyntö – Korttireklamaatio

Kortin käyttö ulkomailla

Kun ulkomailla maksat tai nostat rahaa kortilla, rahat veloitetaan aina euroina joko pankkitililtä (debit) tai luottotililtä (credit).

Matkustaessa kannattaa aina maksaa maksukortilla paikallisessa valuutassa. Kun maksat euroalueen ulkopuolella, kauppias saattaa tarjota maksun valuutaksi euroja, mutta usein maksaminen on edullisempaa kohdemaan valuutassa. Liikkeiden ja käteisautomaattien käyttämät valuuttakurssit ovat yleensä huonommat kuin Mastercard Europe valuuttakurssi, ja sinulle voi syntyä ylimääräisiä kuluja. Kun maksat Aktian maksukortilla paikallisessa valuutassa, sinulla on käytössäsi Mastercard Europe -valuuttakurssi.

Mitä kortin käyttö ulkomailla maksaa?

Muussa valuutassa kuin euroissa tehdyt ostot maksukortilla muutetaan euroiksi Mastercard Europen käyttämällä valuutan tukkukurssilla, johon lisätään enintään 2,75 prosentin valuuttalisä. Kurssi määräytyy sen päivän mukaan, jolloin tapahtuma välittyy sen vastaanottaneelta luottolaitokselta Mastercard Europelle.

Jos valitset kauppiaan tarjoaman valuutan muuntamisen euroiksi, kauppias perii palkkion oman hinnastonsa mukaan. Korttitapahtumassa käytetty valuuttakurssi ilmoitetaan tapahtuman tiedoissa korttiin liitetyn tilin tiliotteella tai luottokorttilaskulla.

Laskuri korttitapahtumien vertailuun

Valuuttalaskurimme avulla voit verrata käyttämiämme valuuttakursseja Euroopan keskuspankin viitekursseihin. Syötä summa, valuutta ja päivämäärä laskuriin ja saat laskutettavan euromäärän sekä Aktia Pankin kurssieron suhteessa Euroopan Keskuspankin viitekurssiin.

Mene laskuriin

Katso myös valuuttakurssit tai laske Aktian valuuttalaskurilla.

Ilmoituksia korttitapahtumista Aktia Wallet -sovelluksessa

Aktia Wallet -sovelluksessa saat jo nyt ilmoituksen, kun kortillasi tehdään veloitus. Ilmoituksia täydennetään 19. huhtikuuta 2021 alkaen tiedottamalla ETA-alueella tehtyjen korttitapahtumien valuutan muuntoon liittyvällä kurssitiedolla. Kun kortinhaltija tekee korttitapahtuman ETA-alueella toisessa valuutassa kuin euroissa Aktia Walletin kautta lähetetään viesti kortinhaltijalle käytetyn valuuttakurssin ja Euroopan keskuspankin viitekurssin välisestä suhteesta.

Voit ladata Aktia Walletin puhelimesi sovelluskaupasta.

Eurocard Corporate Gold

Joustavaa maksamista ja lisäpalveluita matkustaville

Aktian yritysasiakkaana voit hakea Eurocard Corporate Gold -korttia. Kortilla maksat joustavasti ilman käyttörajaa aina 20 000 € asti kuukaudessa (20 000 €/30 päivää). Korttiin kuuluu myös käteviä lisäpalveluita matkustaville, kuten lisäturva työmatkoille sekä maksullinen lounge-palvelu. 

Kortti myönnetään yrityksen maksuvastuulla. Eurocard Corporate Gold -yrityskorttia tarjotaan yhteistyössä SEB Kort Bank AB:n kanssa (Helsingin sivuliike, Y-tunnus: 1597729-5), joka toimii kortin myöntäjänä.

Lue lisää Eurocard Corporate Gold -yrityskortista

Mikäli korttisi katoaa tai varastetaan, ilmoita asiasta heti korttien sulkunumeroon +358800 155 777 (24H).

Kortinhaltijana sinulla on mahdollisuus saada meiltä apua, jos kortillasi tehdyssä ostossa tai käteisnostossa on tapahtunut jokin virhe.

Täytä se reklamaatiolomake, joka koskee sinun asiaasi. Kun olet lähettänyt reklamaatiosi, saat 10–15 minuutin kuluessa sähköpostiisi vahvistusviestin, jossa on tunnistenumero. On tärkeää, että säilytät tunnistenumeron siltä varalta, jos sinun pitää ottaa meihin yhteyttä uudelleen.

Lue lisää korttireklamaatiosta