Yhdistyksen pankkiasioiden hoitamisessa on omat sääntönsä. Olemme koonneet tähän muistilistan tärkeimmistä asioista, jotka tulee huomioida, jotta yhdistyksesi asiat hoituvat sujuvasti.
Rekisteröimättömät yhdistykset
Rekisteröimättömät yhdistykset eivät ole oikeuskelpoisia, eikä niille voida lain mukaan perustaa tiliä. Tällaisten yhdistyksen vastuuhenkilölle tai rahastonhoitajalle voidaan avata henkilöasiakkaan tili.
Rekisteröidyt yhdistykset
PRH:n ylläpitämään yhdistysrekisteriin rekisteröidyillä yhdistyksillä on oma Y-tunnus ja niillä voi olla omaisuutta ja vastuita. Rekisteröidyllä yhdistyksellä voi myös olla pankkitili ja muita pankkipalveluita, joiden käytöstä vastaavat yhdistyksen hallituksen siihen oikeuttamat henkilöt.
Yhdistyksen hallituksen ja/tai rahastonhoitajan vaihtuminen
Vaihtuneesta hallituksesta ja/tai rahastonhoitajasta tulee ilmoittaa Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) yhdistysrekisteriin. Lisäksi Aktialle tulee toimittaa seuraavat lomakkeet:
Yritystilin käyttöoikeusmuutokset
Osoitteen ja yhteystietojen muutos
Asiakkaan tuntemistiedot - Yritys- ja yhteisöasiakas
Yhdistyksen tilin avaamiseen tarvittavat asiakirjat
Yhdistyksen tilin avaamiseksi tarvitaan yhdistysrekisteriote, yhdistyksen säännöt sekä ote yhdistyksen hallituksen pöytäkirjasta, josta selviää, kuka tilin saa avata, ketkä ovat tilinkäyttöoikeutettuja sekä mitä palveluita tilinavaaja saa tiliin liittää.
Yhdistyksen tilin sulkeminen
Jos haluat sulkea yhdistyksen tilin, voit toimittaa yhdistyksen hallituksen kokouksesta pöytäkirjan tai pöytäkirjan otteen, josta ilmenee päätös tilin sulkemisesta. Tilin sulkeminen vaatii tunnistautumista, joten voit toimittaa pöytäkirjan Aktialle alla olevalla lomakkeella. Lomakkeen lähettäjän on oltava yhdistystä edustava henkilö.