Maksuliikenne ja sähköinen laskutus
Miten sähköinen laskutus toimii? Miten saan lähetettyä asiakkaalleni e-laskun?
Yritys voi lähettää verkkolaskuja muille yrityksille sekä e-laskuja kuluttajille tekemällä verkkolaskusopimuksen, jolloin yritykselle muodostetaan verkkolaskuosoite. Verkkolaskut toisiin yrityksiin voi lähettää sekä yritysverkkopankin että aineistosiirron kautta. E-laskuja voi lähettää ainoastaan aineistosiirtona.
Kuinka pitkään sähköiset laskut arkistoidaan?
Sähköiset laskut näkyvät Yritysverkkopankin Saapuneet laskut -osiossa 90 päivää eräpäivän jälkeen. Lähtevät laskut arkistoidaan 45 päiväksi tallennus-/lähetyspäivästä lukien.
Miten SEPA-suoraveloitus toimii?
SEPA-suoraveloitus on korvaava järjestelmä vanhalle suoraveloitukselle SEPA-alueella. Asiakas tekee sopimuksen laskuttajan kanssa suoraveloituksesta, ja ensimmäisen veloituspyynnön yhteydessä pyydämme asiakkaalta hyväksynnän, minkä jälkeen veloitukset menevät automaattisesti.
Mistä löydän viitenumerolaskimen?
Aktia Pankin viitenumerolaskuri löytyy tästä.
Mitä ovat IBAN-tilinumero ja BIC-koodi?
IBAN (International Bank Account Number) on tilinumero kansainvälisessä muodossa. Ilmoita aina tilitietosi IBAN- ja BIC-muodossa nopeuttaaksesi maksujen välitystä.
IBAN-tilinumeroa tulee käyttää aina kun teet SEPA-maksuja, eli joko suomalaisiin pankkeihin meneviä tai euromääräisiä, muihin SEPA-alueen maihin meneviä maksuja. Oman IBAN-tilinumerosi löydät verkkopankista tai tiliotteesta tai voit selvittää sen IBAN-laskurimme avulla (linkki).
BIC-koodilla (Bank Identifier Code) tunnistetaan maksun saajan pankki. Suomalaisiin pankkeihin menevissä maksuissa maksun saajan pankin BIC-koodi tulee automaattisesti verkkopankissa IBAN-tilinumeron perusteella. Aktia Pankin BIC-koodi on HELSFIHH.