Maksuliikenne ja sähköinen laskutus

Miten sähköinen laskutus toimii? Miten saan lähetettyä asiakkaalleni e-laskun?

Yritys voi lähettää verkkolaskuja muille yrityksille sekä e-laskuja kuluttajille tekemällä verkkolaskusopimuksen, jolloin yritykselle muodostetaan verkkolaskuosoite. Verkkolaskut toisiin yrityksiin voi lähettää sekä yritysverkkopankin että aineistosiirron kautta. E-laskuja voi lähettää ainoastaan aineistosiirtona.

Kuinka pitkään sähköiset laskut arkistoidaan?

Sähköiset laskut näkyvät Yritysverkkopankin Saapuneet laskut -osiossa 90 päivää eräpäivän jälkeen. Lähtevät laskut arkistoidaan 45 päiväksi tallennus-/lähetyspäivästä lukien.

Miten SEPA-suoraveloitus toimii?

SEPA-suoraveloitus on korvaava järjestelmä vanhalle suoraveloitukselle SEPA-alueella. Asiakas tekee sopimuksen laskuttajan kanssa suoraveloituksesta, ja ensimmäisen veloituspyynnön yhteydessä pyydämme asiakkaalta hyväksynnän, minkä jälkeen veloitukset menevät automaattisesti.

Mistä löydän viitenumerolaskimen?

Aktia Pankin viitenumerolaskuri löytyy tästä.

Mitä ovat IBAN-tilinumero ja BIC-koodi?

IBAN (International Bank Account Number) on tilinumero kansainvälisessä muodossa. Ilmoita aina tilitietosi IBAN- ja BIC-muodossa nopeuttaaksesi maksujen välitystä.

IBAN-tilinumeroa tulee käyttää aina kun teet SEPA-maksuja, eli joko suomalaisiin pankkeihin meneviä tai euromääräisiä, muihin SEPA-alueen maihin meneviä maksuja. Oman IBAN-tilinumerosi löydät verkkopankista tai tiliotteesta tai voit selvittää sen IBAN-laskurimme avulla (linkki).

BIC-koodilla (Bank Identifier Code) tunnistetaan maksun saajan pankki. Suomalaisiin pankkeihin menevissä maksuissa maksun saajan pankin BIC-koodi tulee automaattisesti verkkopankissa IBAN-tilinumeron perusteella. Aktia Pankin BIC-koodi on HELSFIHH.