Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
SEPA-expressbetalning

SEPA-expressbetalning

Vad innebär SEPA-expressbetalning för företag?

SEPA-expressbetalning är en europeisk girering i realtid som gör det möjligt att göra betalningar dygnet runt varje dag på året. Medlen överförs från betalaren till mottagaren på bara några sekunder, oavsett av om betalningen görs i Finland eller någon annanstans i Europa.

Bakgrunden till ändringen är EU:s förordning om omedelbara betalningar

EU:s förordning om omedelbara betalningar trädde i kraft 9.4.2024. I och med förordningen ska betalkonton som är tillgängliga för gireringar också vara tillgängliga för expressbetalningar. Det centrala innehållet i förordningen om omedelbara betalningar är att en girering ska ske omedelbart och i praktiken inom 10 sekunder varje dag på året och under alla tider på dygnet. Dessutom ska betalaren inom samma tid få information om huruvida betalningen har krediterats mottagaren. Expressbetalningar får inte heller kosta mer än normala SEPA-gireringar.
Bankerna ska erbjuda SEPA-expressbetalningar i hemlandet och över gränserna inom euroområdet senast 9.10.2025. I övriga EU- och EES-länder träder regleringen i kraft senast 9.6.2027.

Identifiering av betalningsmottagaren ger ökad trygghet vid betalningar 

Den viktigaste nya punkten i betalningsprocessen för expressbetalningar är ett helt nytt steg, nämligen identifiering av betalningsmottagaren. Betalarens bank ska i fortsättningen kontrollera om de uppgifter om SEPA-expressbetalningen eller den traditionella SEPA-gireringen som betalaren lämnat motsvarar mottagarens namn och kontonummer i mottagarens bank. Dessutom ska betalarens bank underrätta betalaren om uppgifterna inte eller bara nästan motsvarar varandra. I det senare fallet innehåller bankens meddelande till betalaren också information om mottagarens riktiga namn. 

Ibruktagandet för företagskunder sker stegvis – följ med tidtabellen för tjänsternas ibruktagning här

  • I det första skedet, från och med september 2025, kan våra företagskunder göra enskilda SEPA-expressbetalningar i realtid via företagsnätbanken och PSD2-gränssnittet. Vi förmedlar automatiskt alla betalningar som är SEPA-expressbetalningsbara som SEPA-expressbetalningar.
  • Under hösten 2025 erbjuder vi SEPA-expressbetalning som filöverföringstjänst i företagsnätbanken samt som filbaserad betalning via Web Service-kanalen. För företagskunder som använder betalningsfiler är identifiering av betalningsmottagaren en frivillig tjänst. Det är alltså inte obligatoriskt att göra ändringar i den filbaserade betalningsprocessen.
  • Vi uppdaterar tjänstebeskrivningarna för utgående pain 002- och pain 003-betalningar så att de stöder SEPA-expressbetalningar och identifiering av mottagaren. Våra kunder som använder betalningsfiler kan i fortsättningen välja om de skickar SEPA-expressbetalnngar som en separat betalningspost eller fortsätter med nuvarande betalningsfiler, där det är möjligt att lägga till även andra betalningar än SEPA-expressbetalningar, till exempel betalningar med förfallodag, i samma betalningspost.
  • Vi strävar efter att göra det möjligt att inom den närmaste framtiden ange en övre gräns per betalning för gireringar i digitala kanaler.

Fördelarna med SEPA-expressbetalning för företag

  • Medlen överförs på bara några sekunder. 
  • När pengar rör sig 24/7 uteblir fördröjningen i mottagandet av betalningar.  Möjligheterna att optimera kassaflödet förbättras och avstämning av reskontran kan göras redan samma dag. 
  • Eurobetalningar kan samlas in i realtid på ett enda konto, vilket innebär att det inte längre finns behov av att ha flera eurokonton i olika banker. Hantering av rörelsekapitalet effektiviseras.

Så här ska företaget förbereda sig till identifiering av betalningsmottagaren

Inkommande betalningar:

  • Kontrollera att företagets namn (kontohavare) på fakturor och övriga betalningar stämmer överens med det som registrerats i banken. Detta minskar risken för förseningar. 
  • Kontrollera att uppgifterna i faktureringssystemet är korrekta och uppdaterade. 
  • Kontakta vid behov kunderna / leverantörerna och förse dem med detaljerade faktureringsuppgifter. 

Utgående betalningar:

  • Kontrollera leverantörsregistret och betalningsmottagarnas uppgifter: namn, kontonummer (IBAN). Korrigera vid behov.
  • Gå igenom systemen. Kontakta vid behov programvaruleverantören för att säkerställa att deras program stödjer identifiering av betalningsmottagaren.
  • Överväg att införa identifiering av betalningsmottagaren och tydliga processer för hantering av felsituationer.