Siirry sisältöön Siirry chattiin
E-laskut tulleet tuplana

Asiakkaamme ovat saaneet e-laskuja tuplana. Ylimääräisen laskun voi poistaa. Selvitämme parhaillaan virheen syytä. Pahoittelemme virheestä aiheutuvaa haittaa.

Taloyhtiöiden osakeluettelot siirretään huoneistotietojärjestelmään vuoden 2023 aikana – mitä osakkaan tulee tehdä?

Perjantai 17. maaliskuuta 2023 Asiakastiedotteet

Moni asunto-osakkeenomistaja on varmasti kuullut, että taloyhtiön osakeluettelo tulee siirtää huoneistotietojärjestelmään viimeistään vuoden 2023 loppuun mennessä. Taloyhtiön isännöitsijä tekee osakeluettelon siirron huoneistotietojärjestelmään, eikä tämä vaadi toimenpiteitä osakkeenomistajalta. 

Osakeluettelon siirron jälkeen osakkeenomistajalla on 10 vuotta aikaa sähköistää osakekirjansa. Kun haluaa sähköistää osakekirjansa, voi silloin olla pankkiin yhteydessä mobiili- tai verkkopankin viestitoiminnon kautta. Pankki- ja viranomaiskulut veloitetaan sähköistämisen yhteydessä.

Viestin tulee sisältää

  • Mikä osakekirja sähköistetään
  • Miltä tililtä kulut veloitetaan
    - Veloitettavat kulut: omistusoikeuden rekisteröinti, panttauksen rekisteröinti (mikäli kohde pantattuna lainan vakuudeksi) 
    - Katso voimassa oleva hinnasto täältä
  • Tieto siitä, säilytetäänkö ja lähetetäänkö mitätöity osakekirja asiakkaalle vai saako sen tuhota
  • Jos mitätöity osakekirja halutaan säilyttää, mihin osoitteeseen se lähetetään 
    - Mitätöidyn osakekirjan palautuksen hinta on 11 euroa. 

Mikä on osakeluettelo?

  • Osakeluettelo sisältää perustiedot taloyhtiöstä, osakehuoneistoista ja niiden omistajista
  • Osakeluetteloa hallinnoi isännöitsijä

Mikä on osakekirja?

  • Osakekirja on todistus osakkeen omistuksesta

Mitä on hyvä tietää osakkeenomistajana?

  • Osakekirja täytyy sähköistää kun osakeluettelo on siirtynyt huoneistotietojärjestelmään ja omistaja vaihtuu, eli esimerkiksi asuntokaupan yhteydessä. Yleensä ostaja maksaa sähköistämiskulut.
  • Lisätietoa saat Huoneistotietojärjestelmän sivuilta .