Tilit

Mistä näen oman tilinumeroni?

Tilinumeron löydät tilisopimuksestasi, tiliotteeltasi tai verkkopankistasi.

Mikä on IBAN?

IBAN on lyhenne sanoista International Bank Account Number ja se on tilinumero kansainvälisessä muodossa. IBAN-tilinumeroa tulee käyttää aina kun teet joko suomalaisiin pankkeihin meneviä tai euromääräisiä muihin SEPA-alueen maihin meneviä maksuja.

Miten muutan tilinumeron IBAN-muotoon?

IBAN-laskurilla muunnat helposti vanhan suomalaisen tilinumeron uuteen IBAN-muotoon. Voit syöttää laskuriin minkä tahansa pankin tilinumeron.

Löydät IBAN-laskurin tästä.

Miten avaan tilin lapselle?

Molempien huoltajien pitää olla paikalla kun lapselle avataan tili tai hoidetaan muita lapsen pankkiasioita. Silloin pankissa voidaan varmistua siitä, että asioista on sovittu huoltajien kesken ja että ne ovat yhteisen edun mukaisia. Haluttaessa huoltajat voivat sopia keskenään, kumpi saa oikeuden hoitaa lapsen pankkiasioita, ja mitä asioita hän saa hoitaa. Valtuutus tehdään valtakirjalla, jonka saat olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme puh. 010 247 010. Täytä valtakirjalomake ja ota se konttoriin mukaan, me hoidamme loput. Mikäli sopimus koskee erikoissijoitusrahastoa, tarvitaan lisäksi maistraatin lupa.

Voiko ulkomaalainen avata tilin Aktiassa?

Päätös tilin avaamisesta Aktiassa tehdään aina paikallisesti konttoreissamme. Yleissääntö on kuitenkin se, että laillisesti ETA-alueella asuva henkilö on oikeutettu peruspankkipalveluihin.

The decision to open an account in Aktia is made locally by one of our offices. Standard procedure is that legal residents in the EEA-zone (The European Economic Area) have the right to basic banking services.

Mitkä tilit voin liittää verkkopankkisopimukseen?

Sopimukseen voit liittää sekä omat tilisi että tilit, joihin sinulla on käyttöoikeus. Verkkopankkisopimukseen voi liittää sekä päivittäisasiointia varten tarkoitettuja tilejä että tiettyjä säästötilejä, esim. Säästötalletuksen. Säästötalletukselta voi tehdä ainoastaan omia tilisiirtoja verkkopankkisopimukseesi liitetyille tileille.

Mikä on verkkotiliote?

Verkkotiliote on sähköinen tiliote, joka toimitetaan suoraan verkkopankkiisi. Verkkopankkiasiakkaana saat aina verkkotiliotteen. Tiliotteet ovat saatavilla verkkopankissasi 6 vuoden ajalta ja tarpeen mukaan tallennettavissa tai tulostettavissa.

Löydät verkkotiliotteen verkkopankin sivulta Tilit ja maksaminen. Kun klikkaat tiliä, avauttuu neljä uutta välilehteä, joista yksi on Tiliotteet. Verkkotiliotteesi ovat html- ja pdf-muodossa. Tiliotteiden lukemiseen pdf-muodossa tarvitset Acrobat Reader -ohjelman. Lataa ilmainen ohjelma osoitteesta www.adobe.com.

Maksupalvelulain mukaan kuluttaja-asiakkaan tulee saada yksi maksuton tiliote kuukausittain, jos tilillä on tilitapahtumia. Pankki saa periä maksun tiliotteesta, joka toimitetaan muulla kuin verkkopankkisopimuksessa sovitulla tavalla.

Nimeni ja/tai osoitteeni on muuttunut, pitääkö minun ilmoittaa asiasta pankille?

Saamme tiedon nimen ja osoitteen muutoksesta suoraan Väestörekisterikeskukselta, joten sinun ei välttämättä tarvitse ottaa yhteyttä konttoriin, mikäli sinulla ei ole kortteja käytössäsi.

Jos sinulla on kortti, voit tilata uuden kortin uudella nimellä lähettämällä viestin verkkopankin viestitoiminnon kautta, kun nimesi on päivittynyt verkkopankkiin.