Usein kysytyt kysymykset
Voit helposti ja nopeasti löytää vastauksia kysymyksiisi täältä.
Mihin tarvitset apua?
Valtakirjat
Sähköiset valtakirjat
Asiakkaan tunteminen
Asiakkaan tunteminen ja henkilöllisyyden todentaminen
Kuolinpesän pankkiasiat
Kuolinpesän laskut, asiakirjat ja valtakirjat kuolinpesän pankkiasioiden hoitamiseksi
Perheen pankkiasiat
Lapsen tilit ja säästäminen ja muut perheen pankkiasiat
Vakuutukset
Muutokset vakuutuksiin, hae korvausta
Säästäminen ja sijoittaminen
Rahastot, osakkeet, ASP-säästäminen, muu säästäminen ja sijoittaminen
Digitaalinen asiointi
Verkkopankki, mobiilipankki ja muu digitaalinen asiointi
Lainat
Maksusuunnitelmien muutokset, asuntolaina, opintolaina ja muut lainat
Maksaminen
E-laskut, suoramaksusopimukset ja muu maksaminen
Tilit
Tilien avaukset, verkkotiliote, tili alaikäiselle henkilölle
Kortit
Korttimaksaminen, kortin PIN-koodi ja muutokset kortteihin
Näin tavoitat meidät
Päivittäiset raha-asiat
Useimmat päivittäiset pankkiasiat, kuten laskujen maksut ja tilisiirrot sekä oman taloutesi päivittäisen seuraamisen hoidat helposti mobiilipankissa tai verkkopankissa.
Henkilökohtainen taloudellinen neuvonta
Voit saada henkilökohtaista taloudellista neuvonantoa etätapaamisessa, jossa keskustelet asiakasneuvojan kanssa puhelimessa ja näet tietokoneeltasi keskusteluun liittyvää materiaalia.
Varaa aika verkkotapaamiseen lähettämällä viesti verkkopankin tai mobiilipankin viestitoiminnon kautta tai soittamalla asiakaspalveluumme. Ajanvarauksen jälkeen saat verkkopankkiisi kertakäyttölinkin, jonka kautta pääset osallistumaan verkkotapaamiseen.
Toimipisteet
Voit asioida toimipisteissämme helpoiten ajanvarauksella. Asioidessasi toimipisteessä ilman ajanvarausta, tarkistathan kassapalvelujen aukioloajat ennen asiointia.
Ota yhteyttä
puh. 010 247 010
Arkisin klo 8-20, la klo 10-17, su klo 10-15
Asioinnin aiheet
Valinta 1: Maksukortit
Valinta 2: Verkkopankkiasiat
Valinta 3: Laina-asiat
Valinta 4: Säästämisen asiat
Valinta 5: Muut pankkiasiat
Valinta 6: Puheluiden hintatiedot
puh. 010 247 8300
Arkisin 8.30-16.30
Asioinnin aiheet
Valinta 1: Sairauskorvaukset
Valinta 2: Henki- ja sairausvakuutukset sekä Lainaturvat
Valinta 3: Säästö- ja eläkevakuutukset
Valinta 4: Vakuutusmaksut ja laskutus
Valinta 5: Muut asiat
Valinta 6: Puheluiden
hintatiedot
puh. 020 333
puh. 0800 0 2477
Asiakaspalvelun poikkeavat aukioloajat vuonna 2021
13.3. suljettu
14.3. suljettu
20.3. suljettu
21.3. suljettu
1.4. kiirastorstai klo 8.30-14
2.4. pitkäperjantai suljettu
3.4. klo 10-17
4.4. pääsiäispäivä suljettu
5.4. 2. pääsiäispäivä suljettu
30.4. vappuaatto klo 8-18
1.5. vappu suljettu
13.5. helatorstai suljettu
23.5. helluntai suljettu
24.6. klo 8-18
25.6. juhannusaatto suljettu
26.6. juhannuspäivä suljettu
27.6. suljettu
6.11. pyhäinpäivä suljettu
6.12. itsenäisyyspäivä suljettu
24.12. jouluaatto suljettu
25.12. joulupäivä suljettu
26.12. Tapaninpäivä suljettu
31.12. uudenvuodenaatto klo 8-14
1.1.2022 uudenvuodenpäivä suljettu
2.1.2022 klo 10-15
6.1.2022 loppiainen suljettu
Yritysasiakaspalvelun poikkeavat aukioloajat vuonna 2021
1.4. kiirastorstai klo 8.30-12.30
2.4. pitkäperjantai suljettu
5.4. 2. pääsiäispäivä suljettu
30.4. vappuaatto klo 8.30-16.30
1.5. vappu suljettu
13.5. helatorstai suljettu
25.6. juhannusaatto suljettu
6.12. itsenäisyyspäivä suljettu
24.12. jouluaatto suljettu
25.12. joulupäivä suljettu
26.12. Tapaninpäivä suljettu
31.12. uudenvuodenaatto klo 8.30-12.30
1.1.2022 uudenvuodenpäivä suljettu
6.1.2022 loppiainen suljettu
Aktia Henkivakuutus Oy poikkeavat aukioloajat vuonna 2021
9.4. kiirastorstai klo 8.30-13.00
Anna palautetta
Arvostamme kaikkea saamaamme palautetta. Asiakkaidemme antama palaute on toimintamme kehittämisen tukena ja tähtäämme siihen, että pystymme jatkossa tarjoamaan sinulle entistäkin parempia palveluita.
Voit antaa meille yleistä palautetta toiminnastamme täyttämällä lomakkeen. Huomaathan, että lomakkeella ei käsitellä henkilökohtaiseen pankki- ja vakuutusasiointiin, kyselyihin tai reklamaatioihin liittyviä toimeksiantoja.
Palvelemme sinua henkilökohtaiseen pankki- ja vakuutusasiointiin, kyselyihin sekä reklamaatioihin liittyvissä asioissa verkkopankin ja mobiilipankin suojatun viestitoiminnon välityksellä.
Lataa mobiilipankki sovelluskaupasta
Aktian asiakaspalvelu käsittelee kaikki palautelomakkeilla tulleet asiakaspalautteet. Tavoitteemme on, että vastaamme asiakaspalautteeseen 3 pankkipäivän sisällä ja mikäli asian selvittäminen vie tätä pidemmän ajan, ilmoitamme sinulle ja kerromme milloin käsittely todennäköisesti saadaan päätökseen.
Asian luonteesta riippuen asiakaspalvelumme voi
hoitaa palautteen heti tai välittää eteenpäin ao. vastuuyksikön
(toimipisteen tai keskitetyn toiminnon) selvitettäväksi. Jos olet
palautelomakkeella merkinnyt odottavasi vastausta, saat vastauksen
valitsemallasi viestintätavalla suoraan asiakaspalvelustamme,
omasta toimipisteestäsi tai tuotteesta vastaavalta yksiköltä.
Jos
odotat vastausta palautteellesi, yhteystietosi ovat tärkeät. Voidaksemme
välittää palautteesi tai selvityspyyntösi esim. kotikonttoriisi, meidän
on löydettävä oikea henkilö asiakasrekisteristämme. Siksi tarvitsemme
nimen lisäksi osoitteesi, puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi.
Verkkosivujen palautelomakkeen suojaus on toteutettu SSL-tekniikalla,
eli yhteys Aktian suuntaan on suojattu. Pankki- tai muuhun asiointiisi
suoranaisesti liittyviin kysymyksiin emme kuitenkaan voi vastata
sähköpostiosoitettasi käyttämällä.
Avoimessa sähköpostiyhteydessä
ei turvallisuussyistä pidä lähettää esim. tilinumeroita,
henkilötunnuksia tai maksuihin ja muihin pankkitapahtumiin liittyviä
tietoja. Näitä tietoja voit turvallisesti lähettää verkkopankin
suojatussa viestitoiminnossa. Se menee myös silloin käsiteltäväksi
asiakaspalvelullemme ja tarvittaessa ao. vastuuyksikölle.
Voit ottaa yhteyttä seuraaviin ulkopuolisiin, pankista riippumattomiin tahoihin, jos asiaa ei saada tyydyttävällä tavalla ratkaistuksi. Ota yhteyttä meihin palautelomakkeella.
Vakuutus ja rahoitusneuvontaan (FINE) voi ottaa yhteyttä, jos pankki-, sijoitus-, oheis- tai vakuutuspalvelua koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi pankin ja asiakkaan välisellä neuvottelulla. Asiakas voi myös ottaa yhteyttä FINEn yhteydessä toimivaan pankkilautakuntaan. FINE voi auttaa erimielisyyksien selvittämisessä, mutta se ei voi antaa oikeudellisesti sitovaa ratkaisua asiassa. Palvelu on maksuton. Yhteystiedot: www.fine.fi
Finanssivalvonta vastaa rahoitus- ja vakuutusvalvonnasta Suomessa ja valvoo palveluntuottajien toimintaa asiakkaita kohtaan. Finanssivalvonnan verkkosivuilla on tietoa siitä, mistä saa apua ja neuvoja, jos joutuu vaikeuksiin palveluntuottajan kanssa. Yhteystiedot: www.finanssivalvonta.fi
Kilpailu- ja kuluttajavirasto antaa valtakunnallista kuluttajaneuvontaa, tietoa kuluttajan oikeuksista ja sovitteluapua kuluttajien ja yritysten välisissä riita-asioissa. Yhteystiedot: www.kkv.fi
Kuluttajariitalautakunta antaa suuntaviivoja ja ohjeita kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisten riitojen ratkaisemiseksi, kun kyseessä ovat kulutushyödykkeet ja kuluttajapalvelut, asuntokaupat, vuokrasopimukset, asumisoikeuksien siirrot sekä takaukset ja panttaussitoumukset. Yhteystiedot: www.kuluttajariita.fi Kuluttajariitalautakunnassa ei käsitellä arvopapereita koskevia asioita.
Jos olet Aktian ratkaisuun tyytymätön, voit viedä asian käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Käräjäoikeudessa ratkaistaan erimielisyydet, joita ei ole saatu ratkaistuksi neuvotteluteitse, riippumatta siitä onko asiakas hakenut muutosta edellä mainituilta tahoilta. Yhteystiedot: www.oikeus.fi
Jos sinulla on ostamaasi vakuutustuotteeseen liittyviä kysymyksiä tai jos et ole tyytyväinen vakuutusyhtiön päätökseen, ota yhteys ensin Aktia Vakuutuspalveluihin, puh. 010 247 7099. Voit myös ottaa yhteyden suoraan Aktia Henkivakuutus Oy:hyn ([email protected]). Sähköisen valituksen voit tehdä tästä. Tällöin valituksesi välitetään asianomaiselle vaihtoehtoiselle riidanratkaisuelimelle, Suomessa lähinnä FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnalle.