Siirry sisältöön Siirry chattiin
Aktian nimissä lähetetään aktiivisesti huijausviestejä

Aktian nimissä on lähetetty huijausviestejä, joissa ilmoitetaan, että ”sinulla on uusi päivitys”, ja pyydetään kirjautumaan. Linkki ohjaa valesivustolle, joten älä klikkaa linkkiä. Lue lisää turvallisesta asioinnista täältä.

Tiedote Aktia Vaihtoehtoiset -rahaston sääntömuutoksesta

Perjantai 22. syyskuuta 2023 Asiakastiedotteet

Aktia Rahastoyhtiön hallitus on 19.6.2023 päättänyt muutoksesta Erikoissijoitusrahasto Aktia Vaihtoehtoiset säännöissä. Sääntömuutos astuu voimaan 24.10.2023.

Muutos ei edellytä osuudenomistajilta toimenpiteitä.

Aktia Vaihtoehtoiset -erikoissijoitusrahaston sääntöjä muutetaan seuraavasti

• Tuottosidonnaisen palkkion laskentatapaa täsmennetään. Tuottosidonnaisen palkkion laskenta perustuu edelleen edeltävän 12 kuukauden tuottoon, mutta tuottosidonnaista palkkiota voi kertyä vain, jos rahasto on ylittänyt vertailutuoton edeltävänä 5 vuoden ajanjaksona, tai lyhyempänä ajanjaksona jos rahaston sijoitustoiminnan aloittamisesta on kulunut alle 5 vuotta. Palkkion laskennassa tuotto-osuuksien palkkion laskenta perustuu kasvuosuuksien arvonkehitykseen.
  • Rahastoyhtiöllä on mahdollisuus päättää ylimääräisistä lunastuspäivistä, joista tiedotetaan Aktian verkkosivuilla.
  • Lisätään maininta, jonka mukaan rahaston varoja voidaan sijoittaa myös sellaisiin rahastoihin, jotka sääntöjensä tai yhtiöjärjestyksensä mukaisesti voivat sijoittaa enemmän kuin 30 % varoistaan toisiin rahastoihin.
  • Lisätään esimerkkejä tilanteista, joissa rahaston sijoitusrajoitukset voivat ylittyä rahastoyhtiöstä riippumattomista syistä. Jos rajoitukset on ylitetty esimerkiksi rahasto-osuuksien merkintöjen ja lunastusten yhteydessä, poikkeuksellisten markkinaolosuhteiden kuten esimerkiksi finanssimarkkinoiden häiriöiden vallitessa, tai ylitys on tapahtunut merkintäoikeuksien käyttämisen takia, Rahastoyhtiön on pidettävä ensisijaisena tavoitteena tilanteen korjaamista rahasto-osuudenomistajien edun mukaisella tavalla.
  • Sääntöihin tehdään teknisiä muutoksia esimerkiksi tuotto-osuuksiin liittyen.

Päivitetyt rahaston säännöt ovat saatavilla rahaston verkkosivuilla.