Aktian nimissä lähetetään aktiivisesti huijausviestejä. Uudessa huijauksessa pyydetään asentamaan etäkäyttösovellus puhelimeen.

Lue lisää täältä.

Tiedote Aktia Asunnot+ -rahaston ja Aktia Toimitilakiinteistöt -rahaston sääntömuutoksesta

Perjantai 17. marraskuuta 2023 Asiakastiedotteet

Aktia Rahastoyhtiön hallitus on 26.10.2023 päättänyt muutoksesta Erikoissijoitusrahastojen Aktia Asunnot+ ja Aktia Toimitilakiinteistöt säännöissä. Sääntömuutos astuu voimaan 3.1.2024. Sääntömuutos ei edellytä rahaston osuudenomistajilta toimenpiteitä. Pyydämme kuitenkin jatkossa huomioimaan rahaston muuttuneet lunastuspäivät. Lunastuspäivät siirtyvät kesä- ja joulukuulle ja lunastustoimeksiannot tulee antaa nykyistä aikaisemmin.

Aktia Asunnot+ ja Aktia Toimitilakiinteistöt -erikoissijoitusrahastojen sääntöjä muutetaan seuraavasti:

• Rahaston lunastuspäivät ovat jatkossa kunkin vuoden kesäkuun ja joulukuun viimeinen pankkipäivä. Maaliskuun 2024 lunastuspäivä siirtyy sääntömuutoksen myötä kesäkuulle 2024 ja maaliskuulle jo jätetyt lunastustoimeksiannot toteutetaan kesäkuun viimeisen pankkipäivän arvolla.
  • Lunastusta on jatkossa vaadittava Rahastoyhtiöltä viimeistään sen kuukauden viimeisenä pankkipäivänä, joka on kuusi (6) kuukautta ennen lunastuspäivää. Jos lunastustoimeksiannon arvo on kuitenkin enintään kymmenentuhatta euroa (10 000), tulee lunastusta jatkossa vaatia Rahastoyhtiöltä viimeistään sen kuun viimeisenä pankkipäivänä, joka on kolme (3) kuukautta ennen haluttua lunastuspäivää. Muutoksen tarkoituksena on varmistaa mahdollisimman hyvä myyntihinta, jos kiinteistöjä on tarpeen myydä lunastusten toteuttamiseksi, sekä ehkäistä tilanteita, joissa lunastusten maksaminen viivästyisi normaalista.
  • Rahastoyhtiön hallitus voi päättää myös ylimääräisistä lunastuspäivistä, joista tiedotetaan Aktian verkkosivuilla julkaistavalla ilmoituksella.
  • Jatkossa mikäli Rahastolla on käteisvaroja osaan lunastuksesta, voi Rahastoyhtiö jakaa lunastuksen osuuteen, joka toteutetaan Rahaston sääntöjen mukaisesti välittömästi sekä osuuteen, joka toteutetaan Rahaston omaisuutta realisoimalla.
  • Lunastuksia koskevaa sääntökohtaa muutetaan siten, että poistetaan kuuden (6) kuukauden aikaraja lunastusarvon määrittämiselle tilanteissa, joissa rahaston omaisuutta joudutaan realisoimaan lunastusten maksamiseksi. Jatkossa Rahastoyhtiön tulee ryhtyä Rahaston omaisuuden realisointitoimenpiteisiin ilman aiheetonta viivytystä.
  • Sääntöihin on lisätty maininta Rahastoyhtiön oikeudesta maksaa uusina osuuksina tuottoa maksavasta osuussarjasta irronnut tuotto osuudenomistajalle rahana tai muuntaa osuudenomistajan rahasto-osuudet ennen tuotonmaksua vastaavaan osuussarjaan, joka maksaa tuoton rahana, jos osuudenomistaja on antanut Rahastoyhtiölle toimeksiannon kaikkien osuuksiensa lunastamisesta.

Osuudenomistajia tiedotetaan asiasta henkilökohtaisesti joko mobiili- ja verkkopankkiviestillä tai kirjeellä.

Päivitetyt rahaston säännöt ovat saatavilla rahastokohtaisilla verkkosivuilla.