Tiedote Swedbank Robur Rysslandsfond ja Swedbank Robur Östeuropafond -rahastojen lakkauttamisesta

Torstai 14. joulukuuta 2023 Asiakastiedotteet

Swedbank Robur Fonder AB on ilmoittanut Aktialle, että Swedbank Robur Rysslandsfond ja Swedbank Robur Östeuropafond -rahastojen hallinnointi on siirtynyt 16. marraskuuta 2023 alkaen rahastojen säilytysyhteisölle, Swedbank AB:lle (publ). Säilytysyhteisö on päättänyt lakkauttaa rahastot 20. marraskuuta 2023. Rahastojen lakkauttaminen ei edellytä rahastojen osuudenomistajilta toimenpiteitä.

Rahastojen lakkauttamiset tarkoittavat seuraavaa:

• Rahastojen hallinnointi on siirtynyt rahaston säilytysyhteisölle Swedbank AB (publ). Siirto tapahtui automaattisesti, eikä tämä vaadi rahastojen osuudenomistajilta mitään toimenpiteitä.
  • Venäjän nykyisen markkinatilanteen vuoksi ei ole mahdollista arvioida, milloin rahastojen varat saadaan realisoitua ja rahastot lakkautettua. Rahastojen varojen realisointi on edellytys rahastojen lakkauttamiselle.
  • Osuudenomistajat eivät voi eikä heidän tarvitse antaa rahastoihin lunastustoimeksiantoja. Säilytysyhteisö jakaa aikanaan rahastojen omaisuuden myynnistä saatavat varat osuudenomistajille, edellyttäen että omaisuuden myynnistä saadaan varoja. Varojenjako tapahtuu yhdessä tai useammassa erässä riippuen siitä, miten rahastojen sijoituskohteet saadaan realisoitua.
  • Säilytysyhteisö tulee omaisuuden realisoinnin jälkeen julkaisemaan rahastoille indikatiiviset arvot (NAV). Säilytysyhteisön arvion mukaan rahastojen sijoituskohteiden arvo on lähellä nollaa, mutta lopullinen arvo tiedetään vasta kun rahastojen sijoitukset on saatu myytyä. Venäläisten sijoitusten osalta ulkomaisten sijoittajien mahdollisuuksia myydä sijoituksiaan on tällä hetkellä rajoitettu.
  • Asiakkailla on ollut mahdollisuus antaa Aktialle kyseisiin rahastoihin toimeksiantoja, jotka ovat jääneet odottamaan rahastojen mahdollista aukeamista. Rahastojen lakkauttamispäätöksen takia rahastot eivät tulevaisuudessakaan voi vastaanottaa näitä toimeksiantoja, joten odotuslistalla olevat toimeksiannot tullaan poistamaan. Toimeksiannon odottamaan jättäneet osuudenomistajat ovat siten samassa asemassa kaikkien muiden osuudenomistajien kanssa rahastojen lakkauttamisessa.

Osuudenomistajia tiedotetaan asiasta henkilökohtaisesti joko mobiili- ja verkkopankkiviestillä tai kirjeellä.