Siirry sisältöön Siirry chattiin
Aktia Henkivakuutuksen asiakaspalvelu on ruuhkautunut.

Pahoittelemme ruuhkasta aiheutuvaa haittaa.

Varo aktiivisia kalastelukampanjoita – tällä hetkellä etenkin Bank Norwegianin ja Finnair Visan nimissä kalastellaan Aktian pankkitunnuksia

Varo aktiivisia kalastelukampanjoita – tällä hetkellä etenkin Bank Norwegianin ja Finnair Visan nimissä kalastellaan Aktian pankkitunnuksia

Torstai 21. joulukuuta 2023 Asiakastiedotteet

Esittelemme säännöllisesti Aktiaan kohdistuvia kalastelukampanjoita auttaaksemme asiakkaitamme tunnistamaan verkkohuijaukset. Muistathan, että aktiivisten kampanjoiden lisäksi verkkorikolliset keksivät jatkuvasti uusia huijauskeinoja, joten pysy valppaana.

Tällä hetkellä aktiivisia huijaustyyppejä ovat turvatilihuijaukset, joissa asiakkaalle soitetaan Aktian nimissä ja kehotetaan syystä tai toisesta siirtämään varat turvalliselle tilille. Soittoa voi edeltää kalasteluviesti tai soitto toiselta toimijalta, minkä jälkeen asiakkaalle voidaan soittaa joko Aktian nimissä tai väitetysti yhdistää Aktian asiakasneuvojalle. Huijari voi joko kehottaa asiakasta siirtämään varat turvalliselle tilille, pyytää asiakkaan verkkopankkitunnuksia tai pyytää asiakasta lataamaan etähallintaohjelman, jonka avulla rikolliset pääsevät kiinni uhrin laitteeseen.

Aktiivista kalastelua tehdään myös Finnair Visan nimissä. Mikäli Finnair Visan edustajana esiintyvä henkilö on sinuun yhteydessä, älä anna kortti- tai henkilötietojasi sähköpostin tai muun viestikanavan välityksellä. Älä myöskään paina viestissä olevaa linkkiä tai avaa liitettä.

Esimerkki 1:

Asiakas soitti Aktian asiakaspalveluun ja kertoi saaneensa Bank Norwegianilta tekstiviestin, jossa kerrotaan, että hänelle on myönnetty lainaa. Norwegianilta oli myös soitettu ja kerrottu asiasta, mutta asiakas oli sanonut, että hän ei ole hakenut heiltä lainaa. Norwegianilta vastattiin, että yhdistävät puhelun Aktiaan. Asiakas oli jutellut ”Aktian työntekijöiden” kanssa, jotka kertoivat, että asiakkaan tililtä on veloitettu rahaa ja, että hän tarvitsee asiakkaan verkkopankkitunnukset, jotta voi sulkea tilin. 

Esimerkki 2:

Asiakas soitti Aktian asiakaspalveluun ja kertoi, että hän on saanut tekstiviestin, jossa ilmoitetaan, että hänen pakettinsa on saapunut. Asiakas on odottanut pakettia ja luuli siksi, että viesti koski juuri sitä. Asiakas oli yrittänyt kirjautua verkkopankkitunnuksillaan tekstiviestissä olevan linkin kautta. Kirjautuminen ei ollut onnistunut. Samana päivänä asiakas on saanut puhelun ”Aktiasta”. Henkilö on kertonut, että asiakasta yritetään huijata ja, että asiakkaan tulisi siirtää varojaan turvalliselle tilille Aktiassa.

Esimerkki 3:

Finnair Visan edustajana esiintynyt taho otti asiakkaaseen yhteyttä sähköpostitse Finnair Visa Credit-luottokorttiin liittyen. Viestissä rikolliset pyrkivät saamaan haltuunsa asiakkaan tunnistautumistiedot ja pyytävät asiakasta tunnistautumaan viestissä olevan linkin kautta. 

Muistathan, että Aktia ei koskaan kysy sähköpostin tai tekstiviestin välityksellä henkilötunnusta, tili- tai korttinumeroita eikä pankkitunnuksia tai turvalukuja. Suhtaudu epäilyttäviltä vaikuttaviin sähköposteihin, tekstiviesteihin ja puheluihin aina varauksella, äläkä klikkaa epäilyttäviä linkkejä tai syötä pankkitunnuksiasi epäilyttäville sivustoille. Voit tarvittaessa varmistaa viestin oikeellisuuden käyttämällä toista kanavaa, kuten Aktian asiakaspalvelua. 

Mikäli epäilet pankkitunnustesi joutuneen vääriin käsiin, ole heti yhteydessä asiakaspalveluumme. Jos asiakaspalvelumme jonotusaika on pitkä tai asiakaspalvelu ei ole auki, soita verkkopankin sulkupalvelun (24 h) maksuttomaan numeroon +358 20 333.

Lue lisää turvallisesta asioinnista