
Huijarit ovat nyt erityisen aktiivisia: suojaa tietosi ja rahasi
Erilaiset huijausyritykset ovat lisääntyneet viime aikoina merkittävästi. On tärkeää, että jokainen asiakas on tarkkana ja suojaa omat tunnuksensa ja maksutietonsa huolellisesti. Varsinkin tilitoimistojen sekä yhdistysten ja säätiöiden talousvastaavien tulisi olla nyt erityisen tarkkana huijausviestien tunnistamiseksi.
Varmista maksupyynnöt ja tilitietojen muutokset
Huijarit voivat lähettää maksupyyntöjä tai ilmoittaa maksutietojen muutoksista, kuten uudesta tilinumerosta. Tällaiset pyynnöt tulee aina varmistaa suoraan pyynnön lähettäjältä tavalla, joka varmistaa hänen henkilöllisyytensä. Älä luota pelkkään sähköpostiin tai tekstiviestiin! Jos käytät pankin tunnistussovellusta, lue aina tarkkaan, mitä olet vahvistamassa tai hyväksymässä.
Älä klikkaa linkkejä
Pankkipalveluihin ei tule kirjautua tekstiviestissä, sähköpostissa tai hakukoneessa olevan linkin kautta. Kirjaudu aina suoraan pankin verkkosivun osoitteeseen kirjoittamalla se itse selaimeen.
Tunnuksia ei saa koskaan luovuttaa
Pankin toimihenkilö, viranomainen tai kolmannen osapuolen edustaja ei koskaan kysy tunnuksiasi puhelimessa. Jos saat tällaisen pyynnön, kyseessä on huijaus.
Tarkkaile puhelimeesi tulevia viestejä
Jos saat yllättäviä vahvistusviestejä tai ilmoituksia pankilta, joita et itse ole käynnistänyt, ole välittömästi yhteydessä pankin asiakaspalveluun.
Toimi nopeasti, jos epäilet huijausta
Jos epäilet, että pankkitunnuksesi ovat vaarantuneet:
- Sulje tunnukset heti soittamalla sulkupalveluun (24h), puh. 020 333 (24 h/vrk) ja ulkomailta +358 20 333.
- Ota yhteyttä pankkiin ja poliisiin.
Yhdessä voimme torjua huijauksia ja suojata asiakkaidemme turvallisuutta. Kiitos, että olet valppaana!