Siirry sisältöön Siirry chattiin
Tuleeko Black Fridaystä todellisen musta?

Tuleeko Black Fridaystä todellisen musta?

Perjantai 28. marraskuuta 2025 Blogit ja artikkelit

Black Friday, Black Week tai Black Month. Loppuvuoden ostoshuuma on täällä taas. Olivatpa shoppailuperjantain juuret sitten Yhdysvaltojen Philadelphiassa (ilma muuttui mustaksi shoppailijoiden pakokaasuista) tai kauppiaiden tuloksessa (ostoshuuma käänsi tulokset positiiviseksi, ”black”), päivä on kiintynyt osaksi suomalaista joulumyynnin starttia. Mitä voimme odottaa tämän viikon mustalta perjantailta?

Kuluttajat: rahaa on, mutta onko tahtoa?

Yleisesti ottaen kuluttajat ovat olleet varovaisia läpi koko vuoden. Säästämisaste on ollut korkea ja kuluttajaluottamus alla päin. Kuluttajien vastaukset luottamuskyselyn kohtaan ”Ajankohdan otollisuus kestotavaroiden ostamiseen” ovat vahvistuneet tasaisesti viimeiset kolme vuotta: marraskuussa 2022 luku oli -31,5 ja viimeisin oli noussut -16,6:een. Selvää paranemista siis. Työmarkkinatilanne on ollut haastava. Vaikka todellisuudessa tilanne työmarkkinoilla onkin uutisoitua parempi, kokevat kuluttajat silti työttömyyden uhan nousseen merkittävästi.

Epävarmuus näkyy myös lainamarkkinoilla. Suomen Pankin tilastoima kulutusluottokanta on pienentynyt vuositasolla ensimmäistä kertaa yli 20-vuotisen mittaushistorian aikana. Kulutusluotot eivät maistu ja sääntelylläkin lienee ollut oma osuutensa heikkoon kasvuun.

Korkea säästämisaste kertoo kuitenkin kotitalouksien tilanteen paranemisesta. Rahaa on jopa sukan varteen laitettavaksi. Palkansaajien ostovoima on vahvistunut jo vuodesta 2022 lähtien ja samalla eläkkeiden korotukset ovat olleet merkittäviä. Eli tästä näkökulmasta tilanne on selvästi parempi kuin viime tai edellisenä vuonna.

Vähittäismyynti on ollut maltillisesti paremmassa vireessä tänä vuonna

Koronan jälkeen vähittäismyynnin kehitys Suomessa on ollut vaisua. Myynti on laskenut selvästi koronan jälkeisenä aikana. Viime ja tänä vuonna on nähty pieniä piristymisen merkkejä, kun vähittäismyynnin vuosimuutos on joinain kuukausina ollut positiivinen. Esimerkiksi tämän vuoden syyskuussa vähittäismyynti kasvoi 2 prosenttia viime vuodesta.

Lähemmin tarkasteltuna tieto- ja viestintäteknisten laitteiden vähittäiskaupassa on nähty selviä kasvulukuja kuluvan vuoden aikana. Nämä kuitenkin edustavat varsin pientä osaa koko vähittäiskaupasta.

Black Friday taitaa jäädä marraskuisen synkäksi

Suomalaisten kotitalouksien tilastoja katsoessa olisi tämän vuoden Black Fridaystä voinut odottaa varsin hyvää. Luottamus on parantunut viime vuodesta, ostovoima paranee eikä työmarkkinakaan ole niin heikko kuin ajatellaan. Mutta korkea säästämisaste, kulutusluottokannan heikko kasvu ja maltilliset vähittäismyyntiluvut huomioiden on vaikea nähdä sen suurempaa kulutusjuhlaa kuin viime vuonna.  

Blogikirjoituksen on kirjoittanut Aktian pääekonomisti Lasse Corin (kuvassa)

 

Panetko tänä Black Fridayna rahasi säästöön?

Varaa aika asiantuntijalle ja keskustele sinulle sopivista sijoitusratkaisuista