Siirry sisältöön Siirry chattiin
Uusi yhteistyömalli torjuu pankkihuijauksia tehokkaasti

Uusi yhteistyömalli torjuu pankkihuijauksia tehokkaasti

Torstai 11. joulukuuta 2025 Blogit ja artikkelit

Aktia on mukana pankkien, teleoperaattoreiden ja viranomaisten yhteistyömallissa, jonka tavoitteena on ehkäistä verkkopetoksia. Yhteistyön tulokset ovat olleet lupaavia, mutta omaa tarkkaavaisuutta tarvitaan edelleen.

Osana yhteistyömallia pankit keräävät tietoa haitallisista sivustoista ja välittävät niitä eteenpäin yhteiseen OP Pohjolan (OP) koostamaan dataan. Datan avulla operaattorit saavat suljettua haittasivuja entistä nopeammin ja tehokkaammin. 

Muiden mukana olevien pankkien tapaan Aktia tutkii eri tietolähteistä tulevat huijausilmoitukset, minkä jälkeen haitallisista sivustoista ilmoitetaan eteenpäin OP:lle.  Yhteisesti kerätyn datan avulla teleoperaattoreilla on puolestaan mahdollisuus saada tieto haitallisista sivuista, jolloin ne pystyvät sulkemaan sivut entistä nopeammin ja siten vähentämään huijaustapauksia.

Aktian ja OP: n lisäksi yhteistyömallissa ovat mukana myös Nordea, S-Pankki ja Säästöpankki, tietoturvayhtiö F-Secure sekä teleoperaattorit Elisa, Telia ja DNA.

Huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta tarvitaan edelleen

Laajan yhteistyön tulokset ovat olleet lupaavia, ja huijauksia pystytään nyt torjumaan hyvinkin ketterästi. Tästä huolimatta oma tarkkaavaisuus on edelleen yksi tärkeimmistä keinoista ehkäistä verkkopetoksen uhriksi joutumista. Muista ainakin nämä turvallisen asioinnin muistisäännöt.

- Älä koskaan klikkaa epäilyttäviä linkkejä tai avaa liitteitä. Jos sinua pyydetään puhelimessa siirtämään rahaa ”turvatilille”, sulje puhelu heti.

- Jos saat sähköposteja, joita epäilet kalasteluviesteiksi, ilmoita niistä osoitteeseen phishing(at)aktia.fi. Laita myös alkuperäinen sähköposti liitteeksi, sillä pelkän kuvakaappauksen avulla viestiä on vaikeampi tutkia ja ryhtyä toimenpiteisiin.

- Käytä mobiilipankkisovellusta tai mene verkkopankkiin kirjoittamalla selaimen osoitekenttään https://www.aktia.fi.

- Käytä hakukoneita (esim. Google ja Bing) varoen – kirjoita Aktian tai viranomaisen verkkosivuston osoite itse selaimen osoiteriville, ei hakukoneeseen.

- Älä anna tunnuksia tai korttitietoja sähköpostilla, tekstiviestillä tai puhelimitse.

- Pidä laitteesi ja sovelluksesi ajan tasalla. 

- Seuraa tilitapahtumia säännöllisesti. 

- Jos epäilet pankkitunnustesi joutuneen kolmannen osapuolen haltuun, ilmoita tästä välittömästi asiakaspalveluumme. Huijauksiin liittyvissä asioissa voit soittaa suoraan huijausten ja petosten uhreille tarkoitetulle palvelulinjalle, valinta 5. Jos asiakaspalvelumme jonotusaika on pitkä tai huomaat asian aukioloaikojen ulkopuolella, soita verkkopankin sulkupalveluun (24h), puh. 020 333 (24 h/vrk), ulkomailta +358 20 333.