Siirry sisältöön Siirry chattiin
Dias-portaali ei toimi tällä hetkellä

Pyrimme korjaamaan vian mahdollisimman pian. Pahoittelemme häiriöstä aiheutuvaa haittaa.

 

Pysy turvassa verkko-ostoksilla

Pysy turvassa verkko-ostoksilla

Torstai 24. marraskuuta 2022 Blogit ja artikkelit

Joulun aikana verkkokauppojen tilaukset lisääntyvät ja valitettavasti myös verkkokauppahuijaukset ja kuljetuksiin liittyvät huijaukset kasvavat. Huijaukset ovat yleistyneet myös käytettyjen tavaroiden myyntialustoilla. Lue vinkkimme verkkohuijausten tunnistamiseen ja hoida joululahjaostokset turvallisesti.

Verkkokauppahuijaukset

Verkkokauppoja on nykyään pilvin pimein ja markkinoille mahtuu valitettavasti myös epäluotettavia toimijoita. Verkkokauppahuijauksessa tilattua ja maksettua tuotetta ei koskaan toimiteta tai tilatun tuotteen sijasta toimitetaan väärä tuote. 

Verkkokauppahuijauksilta suojautumissa pätee sama sääntö kuin kaikkien verkkohuijausten kohdalla: Liian hyvältä kuulostava tarjous on yleensä huijaus. Lisäksi ennen tilauksen tekemistä on hyvä tarkastella kriittisesti verkkokaupan sivuja sekä luotettavuutta esimerkiksi etsimällä toisten käyttäjien kokemuksia muista lähteistä. 

Kuljetuksiin liittyvät huijaukset 

Yhä useammat huijaukset liittyvät erilaisiin postituksiin ja tulevat esimerkiksi DHL:n, Postin, Matkahuollon tai NordPostin nimissä. Nämä viestit ovat usein tekstiviestejä, joissa ilmoitetaan saapuneesta paketista tai muusta vastaavasta. Tekstiviestien kautta kuluttaja ohjataan usein väärennetylle sivustolle, jossa pyydetään tunnistautumaan verkkopankkitunnuksilla tai maksamaan kuljetusmaksuja.

Verkkohyökkäysten kehittyessä jatkuvasti, muuttuvat sekä kalasteluviestit että huijassivustot koko ajan aidomman näköiseksi. Pystyt tunnistamaan kuljetuksiin liityvät huijausviestit tarkastamalla lähetystunnuksen palvelun omalta sivustolta tai soittamalla palvelutoimittajan nettisivuilta löytyvään palvelunumeroon. Pidä lisäksi mielessä perusperiaatteet kalasteluviestien tunnistamiseen, eli älä klikkaa epäilyttäviä linkkejä ja tarkista viestin lähettäjä sekä linkin osoite, mikäli se on mahdollista. 

Varaudu ja varmista

Verkko-ostosten maksutavaksi kannattaa valita credit-kortti, jolloin ostokset varmistetaan yleisesti vahvan tunnistuksen avulla, joka lisää edelleen maksamisen turvallisuutta. Turvalliseen maksamiseen voit myös vaikuttaa valitsemalla maksukortillesi tarpeitasi vastaavat turva- ja maantieteelliset rajat. Voit vaivattomasti muuttaa korttisi asetuksia verkko- ja mobiilipankissa Kortit-osion alta. Lue myös aina huolellisesti vastaanottamasi maksuihin ja maksutapoihin liittyvät aktivointi- ja varmistusviestit, ja jos ne eivät täsmää omaan asiointiisi tai et ymmärrä saamasi viestin sisältöä, soita viipymättä Aktian asiakaspalveluun tai sulkupalveluumme.   

Miten toimin, jos joudun huijauksen kohteeksi?

Tärkein suojautumistapa verkkohuijauksilta on ennakointi ja omien digitaitojen kehittäminen. Jokaiselle meistä sattuu kuitenkin joskus virheitä ja näissä tapauksissa ei pidä tuntea häpeää, vaan toimia nopeasti. Erilaisiin huijaustyyppeihin liittyy erilaisia ohjeita, riippuen siitä, mitkä tiedot ovat vaarantuneet. Suomi.fi -sivustolle on koottu erinomaiset ohjeet eri tilanteissa toimimiseen.

Hyvä nyrkkisääntö on, että mikäli epäilet verkkopankkitunnustesi tai korttitietojen vaarantuneen, ole aina välittömästi yhteydessä Aktian asiakaspalveluun tai sulkunumeroihin. Tällöin voimme sulkea tunnukset tai kortit mahdollisimman nopeasti. 

Lisätietoa löydät esimerkiksi Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta , Postin verkkosivuilta ja Kyberturvallisuuskeskuksen sivuilta .

Lue lisää turvallisesta asioinnista