Siirry sisältöön Siirry chattiin
Aktian nimissä lähetetään aktiivisesti huijausviestejä. Myös huijausverkkolaskuja on liikkeellä.

Aktian nimissä on lähetetty huijausviestejä, joissa ilmoitetaan, että ”sinulla on uusi päivitys”, ja pyydetään kirjautumaan. Linkki ohjaa valesivustolle, joten älä klikkaa linkkiä!

Useat yhtiöt ovat saaneet huijauslaskuja ja laskuissa pyydetään suorittamaan maksamatta jäänyt lasku heti.
Muistutuksena asiakkaillemme, että laskut pitää aina avata ja tarkastaa huolellisesti ennen maksamista, sillä huijauslaskut ovat kehittyneet viime vuosina, ja ne ovat yhä vaikeammin tunnistettavissa.

Lue lisää turvallisesta asioinnista täältä.

 

Aktian nimissä lähetetään aktiivisesti huijausviestejä

Aktian nimissä lähetetään aktiivisesti huijausviestejä

Tiistai 20. kesäkuuta 2023 Asiakastiedotteet

Aktian nimissä on lähetetty huijausviestejä, joissa ilmoitetaan, että ”verkkotili on väliaikaisesti estetty turvallisuussyistä”, ja pyydetään päivittämään profiili viestin linkistä. Linkki ohjaa valesivustolle, joten älä klikkaa linkkiä.

Myös huijauspuhelut ovat aktivoituneet kesää kohden. Viesteillä ja puheluilla pyritään varastamaan pankkitunnuksia tai korttitietoja. Viesteissä kehotetaan tyypillisesti kirjautumaan verkkopankkiin viestissä olevan linkin kautta ja puheluissa huijari yrittää saada henkilökohtaisia tai taloudellisia tietoja tai saada sinut siirtämään rahaa huijarin hallitsemalle tilille.

Muista myös, että turvallisin tapa kirjautua Aktian verkkopankkiin on itse kirjoittaa selaimen osoitekenttään Aktian verkkosivuosoite tai käyttää Aktian Mobiilipankkia, joka on ladattavissa sovelluskaupoissa. Älä koskaan siirry verkkopankkiin sähköpostilla tulleen linkin tai hakukoneiden hakutulosten kautta vaan aina pankin omilta sivuilta tai kirjoittamalla osoite itse selaimen osoitekenttään. Selaimen osoitekenttä toimii myös hakukoneen (esim. Google, Bing) hakukenttänä, joten syötä osoite muodossa www.aktia.fi ohittaaksesi hakutoiminnallisuuden.

Aktia ei koskaan kysy sähköpostin tai tekstiviestin välityksellä henkilötunnusta, tili- tai korttinumeroita eikä pankkitunnuksia tai turvalukuja.

Jos epäilet pankkitunnustesi joutuneen vääriin käsiin

Jos epäilet pankkitunnustesi joutuneen vääriin käsiin, ole heti yhteydessä asiakaspalveluumme. Jos asiakaspalvelumme jonotusaika on pitkä tai asiakaspalvelu ei ole auki, soita verkkopankin sulkupalveluun (24h), puh. 020 333 (ulkomailta +358 20 333). Ilmoita kuitenkin asiasta mahdollisimman pian myös asiakaspalveluumme. Turvallisuutesi vuoksi suljemme verkkopankkisi ja luomme sinulle uudet pankkitunnukset, jotka voit hakea lähimmästä Aktian toimipisteestä.

Jos epäilet korttitietojesi joutuneen huijareiden haltuun tai korttiasi on väärinkäytetty

Soita heti korttien ja Aktia Wallet -sovelluksen sulkupalveluun +358 800 0 2477 (24 h/vrk) ja sulje kortti. Jos korttiasi on väärinkäytetty, tee myös rikosilmoitus poliisille. Voit myös estää kortin käytön väliaikaisesti Aktia Wallet -sovelluksen kautta tai verkkopankissasi Kortit-osion alta.

Lue lisää turvallisesta asioinnista