Siirry sisältöön Siirry chattiin
Huippukannattava toimiala, jonka tuotteille on aina kysyntää – Aktia Autocall Kasvavat Luksusbrändit nyt merkittävissä

Huippukannattava toimiala, jonka tuotteille on aina kysyntää – Aktia Autocall Kasvavat Luksusbrändit nyt merkittävissä

Maanantai 6. marraskuuta 2023

Luksusmarkkina on vuosikymmeniä kasvanut keskimäärin kaksinkertaisesti verrattuna BKT:n kasvuun. Eikä loppua näy. Uusi 8.12.2023 asti merkittävissä oleva Aktia Autocall Kasvavat Luksusbrändit on sijoitus, jonka tuotto on sidottu kymmenen suuren eurooppalaisen luksusbränditalon – mm. LVMH, Hermès, Burberry, Ferrari, Porsche – muodostamaan indeksiin.

Aktian asiakkaana, merkitse verkkopankissa Jos et vielä ole Aktian asiakas, varaa aika tästä

– Luksus on vähän kuin Euroopan Big Tech. Jos haluat ostaa todellista luksusta, niin se on lähes poikkeuksetta eurooppalainen firma, jonka puoleen joudut kääntymään. Ja sen statuksen saaminen kestää. Vaatii vuosikymmeniä tai jopa sata vuotta, ennen kuin yrityksestä tulee Hermès tai Louis Vuitton , Aktian henkilöasiakkaiden säästämisestä ja sijoittamisesta vastaava johtaja Thomas Lindholm sanoo.  

Aktian salkunhoitaja Juuso Kenkkilä korostaa, että toimiala on jo vuosikymmeniä kasvanut keskimäärin kaksinkertaisesti verrattuna BKT:n keskimääräiseen kasvuun.  

– Ja tästä eteenpäin saattaa olla, että kasvaa vielä enemmän johtuen pääasiassa Aasian ja varsinkin Kiinan vauhdilla kasvavasta keski- ja yläluokasta. On ennustettu, että pelkästään Kiinaan tulisi vuosien 2021–2026 aikana kuusi miljoonaa uutta miljonääriä, Kenkkilä sanoo.

Kiinan notkahduksesta seurannut korjausliike lisää ajankohdan houkuttelevuutta 

Kenkkilän mukaan vielä vuosi sitten ajateltiin yleisesti, että Kiina avautuu tänä vuonna ja potentiaali on valtava alalla kuin alalla. Nyt kun Kiinan kasvu ei olekaan ollut odotetulla tasolla, myös luksusyhtiöiden osakkeet ovat tulleet keskimäärin 20–30 % alas huipputasoiltaan.  

– Osakemarkkina on niin armoton lyhyellä aikavälillä. Mutta tämä korjausliike juuri osaltaan tekee tästä ajankohdasta houkuttelevan.

Osakemarkkina on niin armoton lyhyellä aikavälillä. Mutta tämä korjausliike juuri osaltaan tekee tästä ajankohdasta houkuttelevan.

Kenkkilä muistuttaa, että esimerkiksi Kiinan kiinteistösektorin kuplasta on puhuttu yli kymmenen vuotta. Kuplan puhkeamista on odotettu joka vuosi, mutta tästä huolimatta talouskasvu on jatkunut.  

– Kuitenkin elämä jatkuu, vaikka kiinteistösektorilla on ollut taas haasteita. Ei Kiina varmasti enää tule palaamaan kymmenen prosentin BKT-kasvuihin, mutta todennäköisesti kasvu tulee kuitenkin olemaan nopeampaa kuin Euroopassa, Kenkkilä sanoo. 

Hinnoitteluvoima pitää kannattavuuden huipussaan 

Monia kestokulutustuotteita, kuten kodinkoneita tai huonekaluja, ostettiin korona-aikana sellaista tahtia, että niiden kysyntä on nyt vaikeuksissa. Luksuksessa ei Kenkkilän mukaan tällaista kysynnän hiipumista ole havaittavissa. 

– Ei ole nähtävissä, että mittari olisi tullut täyteen, kuten kulutustavarapuolella. Ja koko ajan myydään niukkuutta. Kysyntä kasvaa, mutta tarjontaa ei lisätä läheskään samaan tahtiin, Kenkkilä kuvailee. 

Luksus on valtavan kannattavaa bisnestä, ja yhtiöillä on vahva hinnoitteluvoima. 

Luksus on valtavan kannattavaa bisnestä, ja yhtiöillä on vahva hinnoitteluvoima. Ne pystyvät Kenkkilän mukaan tehokkaasti puolustamaan marginaalejaan silloinkin, kun muilla aloilla kysyntä hiipuu ja taistellaan kannattavuuden kanssa. Hän ottaa esimerkiksi Ferrarin. Yhtiö listattiin neljälläkymmenellä eurolla muutaman vuosi sitten, ja nyt osakekurssi on jo lähellä kolmeasataa euroa.  

– Ferrarilla ei ole mitään kysyntäongelmaa. Yhtiö voi ihan vapaasti hinnoitella autonsa. Kaikkia malleja tehdään rajoitettu määrä, ja ne myydään heti loppuun. Ei tarvitse huolehtia, onko taantuma tai onko nousukausi, kaikki menee, Kenkkilä kuvailee.  

– Toinen mielenkiintoinen esimerkki on LVMH, jonka osakekurssi on noussut keskimäärin noin 20 prosenttia vuodessa osingot mukaan lukien viimeisen 10 vuoden aikana. Samaan aikaan yhtiön P/E-luku on pysynyt aika tasaisena toisin kuin yleensä kasvuyhtiöissä, joissa arvostuskertoimilla on tapana paisua. Tämä kertoo, että osakekurssin nousu on perustunut ihan sille, että firma tekee enemmän rahaa. Nyt, kun kurssi on tullut parikymmentä prosenttia alaspäin tänä vuonna, tässä voi olla ihan mielenkiintoinen ajoituksellinenkin näkemys, Lindholm jatkaa.

Autocall-sijoitus sopii maltilliseen markkinanäkemykseen 

Aktia Autocall Kasvavat Luksusbrändit on maltilliseen osakemarkkinanäkemykseen räätälöity sijoitustuote. Autocall-rakenteen lisäarvo sijoittajalle tulee Lindholmin mukaan siitä, että voidaan tarttua markkinoilta löytyviin positiivisia ajureita tarjoaviin toimialoihin tai alueisiin, kuten nyt luksusyhtiöihin, ilman että tuoton edellytyksenä on osakekurssien nousu. Riittää, että valittu osakeindeksi pysyy ennallaan. 

– Sijoitus on viisivuotinen, mutta se voi erääntyä ensimmäisen kerran voitollisena jo vuoden jälkeen, mikäli osakeindeksi on tarkastelupäivänä lähtötasolla tai sen yläpuolella. Tällöin sijoittaja saa sijoitetun pääoman takaisin ja lisäksi kiinteän vuotuisen kuponkituoton, joka on alustavasti 10 % p.a. ja vähintään 8,5 % p.a. Jos erääntyminen tapahtuu kahden, kolmen tai neljän vuoden päästä, kuponkituotto maksetaan takautuvasti kaikilta vuosilta, Lindholm kertoo.  

Mikäli sijoitus ei eräänny ennenaikaisesti, eräpäivänä on voimassa 40 % puskuri indeksin laskua vastaan. Tämä tarkoittaa, että vaikka kohde-etuusindeksi laskisi 40 %, maksetaan sijoitettu pääoma kokonaan takaisin. Puskuri ei kata merkintäpalkkiota. Jos kävisi niin, että indeksi laskisi yli 40 %, lasku vähentää palautettavaa pääomaa täysimääräisesti.

Kiinteä osinkovähennys mahdollistaa korkeamman kuponkituoton 

Vastaavan tyyppiset sijoitustuotteet sidotaan Lindholmin mukaan yleensä osakehintaindekseihin, jotka eivät huomioi maksettuja osinkoja. Tässä tuotteessa seurataan kuitenkin osingot sisältävää osakkeiden kokonaistuottoindeksiä, josta tehdään kiinteä vuotuinen 5,0 % osinkovähennys.  

– Kiinteän osinkovähennyksen käyttämisen hyöty tässä on, että sen avulla saadaan kuponkituotto korkeammaksi, koska liikkeeseenlaskijan ei tarvitse huomioida hinnoittelussa kohde-etuusindeksin tuleviin osinkoihin liittyvää epävarmuutta”, Lindholm perustelee.

Lue lisää sijoituksesta

Aktian asiakkaana, merkitse verkkopankissa Jos et vielä ole Aktian asiakas, varaa aika tästä

Aktia Autocall Kasvavat Luksusbrändit on 1–5 vuotinen sijoitustuote, jonka liikkeeseenlaskija on SG Issuer, takaaja Société Générale, luottoluokitus A (S&P), A1 (Moody´s). Osaketodistukselle ei ole asetettu vakuutta. Osaketodistukseen liittyy liikkeeseenlaskijariski, jonka toteutuessa liikkeeseenlaskija ei maksukyvyttömyyden vuoksi pysty maksamaan lainaa takaisin. Sijoittamiseen liittyy aina riski sijoitetun pääoman menettämisestä osittain tai kokonaan. Tulevia tuottoja ei voida päätellä aiemmasta tuloksesta. Rahoitusvälineen arvo voi nousta tai laskea. Myös odotettu tuotto voi jäädä saamatta. Tämä ei ole Aktia Pankki Oyj:n antama yksilöllinen suositus asiakkaalle. Aktia Pankki Oyj ei vastaa asiakkaan sijoitustoiminnan tuloksesta. Asiakkaan tulee aina ennen sijoituspäätöksen tekemistä tutustua rahoitusvälineen ominaisuuksiin, kuluihin ja riskeihin, jotka ilmenevät esimerkiksi avaintietoasiakirjasta, lainakohtaisista ehdoista ja ohjelmaesitteestä. Avaintietoasiakirja, lainakohtaiset ehdot ja ohjelmaesite ovat saatavissa Aktia Pankki Oyj:n toimipisteissä ja kotisivuilla osoitteessa www.aktia.fi.