Siirry sisältöön Siirry chattiin
Aktia Henkivakuutuksen asiakaspalvelu on ruuhkautunut

Pahoittelemme ruuhkasta aiheutuvaa haittaa.

Huijarit käyvät yhä ovelammiksi – lue miksi soittajalle ei pidä antaa mitään pankkitunnuksiin liittyvää tietoa

Huijarit käyvät yhä ovelammiksi – lue miksi soittajalle ei pidä antaa mitään pankkitunnuksiin liittyvää tietoa

Maanantai 17. marraskuuta 2025 Blogit ja artikkelit

Viime aikoina on nähty selvä piikki niin sanotuissa turvatilipuheluissa, joissa huijarit yrittävät saada ihmisiä luovuttamaan pankkitunnuksensa. Pankit eivät käytä turvatilejä, joten jos yhteydenottaja pyytää sinulta pankkitunnuksia tai tarjoutuu siirtämään rahasi turvatilille, kyseessä on huijari. 

Muista: Älä koskaan anna pankkitunnuksiasi puhelimessa

  • Pankki ei koskaan pyydä käyttäjätunnusta, salasanaa tai tunnuslukuja puhelimessa.
  • Älä luovuta mitään tietoja, vaikka soittaja vaikuttaisi kuinka luotettavalta.
  • Aktia ID:n antamat tunnisteet ovat vain ja ainoastaan sinun tietoosi tarkoitettuja
  • Jos olet epävarma, lopeta puhelu ja ota itse yhteyttä pankkiisi virallista kanavaa pitkin.

Näin huijauspuhelu voi edetä

Tyypillistä viime aikojen huijaussoitoissa on ollut, että soittaja esiintyy pankin virkailijana. Hän saattaa esimerkiksi pyytää käyttäjätunnusta, mutta korostaa samalla, ettei pankki koskaan kysy salasanaa. Näin hän pyrkii vakuuttamaan uhrin siitä, että on tämän puolella huijareita vastaan. Käyttäjätunnuksen saatuaan huijari voi pyytää uhria vahvistamaan kirjautumisen vahvistussovelluksella.

Pidetään yhdessä huolta siitä, ettei kukaan pääse hyödyntämään pankkitunnuksiasi väärin – älä koskaan anna niitä puhelimessa kenellekään!

Lue myös Finanssialan artikkeli aiheesta