Aktian nimissä lähetetään aktiivisesti huijausviestejä ja kirjautumislinkkejä
Aktian nimissä on lähetetty sähköpostitse huijausviestejä, joissa ilmoitetaan tärkeästä viestistä tai tietoturvapäivityksestä. Viesteissä on linkki, joka ohjaa valesivustolle. Älä klikkaa linkkejä.
Myös huijauspuhelut ovat aktivoituneet. Viesteillä ja puheluilla pyritään varastamaan pankkitunnuksia. Viesteissä kehotetaan tyypillisesti kirjautumaan verkkopankkiin viestissä olevan linkin kautta, ja puheluissa huijari yrittää saada henkilökohtaisia tai taloudellisia tietoja tai ohjata sinut siirtämään rahaa huijarin hallitsemalle tilille.
Muista myös, että turvallisin tapa kirjautua Aktian verkkopankkiin on itse kirjoittaa selaimen osoitekenttään Aktian verkkosivuosoite tai käyttää Aktian mobiilipankkia. Älä koskaan siirry verkkopankkiin sähköpostilla tulleen linkin tai hakukoneiden hakutulosten kautta vaan aina pankin omilta sivuilta tai kirjoittamalla osoite itse selaimen osoitekenttään. Selaimen osoitekenttä toimii myös hakukoneen (esim. Google, Bing) hakukenttänä, joten syötä osoite muodossa www.aktia.fi ohittaaksesi hakutoiminnallisuuden.
Aktia ei koskaan kysy sähköpostin tai tekstiviestin välityksellä henkilötunnusta, tili- tai korttinumeroita eikä pankkitunnuksia.
Esimerkkejä huijausviesteistä:


Jos epäilet pankkitunnustesi joutuneen vääriin käsiin
Jos epäilet pankkitunnustesi joutuneen vääriin käsiin, ole heti yhteydessä asiakaspalveluumme. Jos asiakaspalvelumme jonotusaika on pitkä tai asiakaspalvelu ei ole auki, soita verkkopankin sulkupalveluun (24h), puh. 020 333 (ulkomailta +358 20 333). Ilmoita kuitenkin asiasta mahdollisimman pian myös asiakaspalveluumme.
Jos epäilet korttitietojesi joutuneen huijareiden haltuun tai korttiasi on väärinkäytetty
Soita heti korttien ja Aktia Wallet -sovelluksen sulkupalveluun +358 800 0 2477 (24 h/vrk) ja sulje kortti. Jos korttiasi on väärinkäytetty, tee myös rikosilmoitus poliisille.