Siirry sisältöön Siirry chattiin
Finnair Visa -sovelluksen aktivoinnissa käytettävä kertakäyttöinen vahvistuskoodi ei tällä hetkellä saavu asiakkaille.

Vikaa korjataan parhaillaan. Pahoittelemme häiriöstä aiheutuvaa haittaa.

Olemme uudistaneet asiakkaan sähköistä tunnistautumista – Aktia ID -sovellus on nyt ladattavissa

Olemme uudistaneet asiakkaan sähköistä tunnistautumista – Aktia ID -sovellus on nyt ladattavissa

Keskiviikko 14. joulukuuta 2022

Turvallinen ja helppokäyttöinen tunnistussovelluksemme Aktia ID on nyt ladattavissa App Store ja Google Play -sovelluskaupoissa. Sovelluksen julkaisun myötä tietyt tutut palvelut ja niihin kirjautuminen muuttuvat. Huomaat muutoksen, kun tunnistaudut palveluun ja näet uuden ulkoasun mukaisen kirjautumissivun, jossa sinua pyydetään valitsemaan uusien tunnistautumistapojen väliltä. Lisäämme Aktia ID -sovelluksen käyttökohteita vaiheittain. Vaikka uudistamme tunnistautumista, avaintunnuskortit säilyvät toistaiseksi osittain käytössä.

Muutos koskee tässä vaiheessa henkilöasiakkaita ja myöhemmin myös yritysasiakkaita. Muistathan, että Aktia ID on henkilökohtainen tunnistusväline, kuten esimerkiksi avaintunnuskortti.

Mitä tämä tarkoittaa sinulle asiakkaana? 

Tulet näkemään uudet kirjautumissivumme tiettyihin palveluihin tunnistautuessasi. Sivulla pyydetään sinua valitsemaan uusien tunnistautumistapojen väliltä. 

Jatkossa käytössäsi on uusi Aktia ID -tunnistussovellus 

Aktia ID on älypuhelimella tai tabletilla toimiva tunnistussovellus, jonka avulla voit kirjautua osaan Aktian sähköisistä palveluista sekä viranomaisten ja yritysten tarjoamiin vahvaa tunnistusta edellyttäviin palveluihin ilman avaintunnuskorttia (esim. Kela, OmaKanta, Vero.fi). Sovellus helpottaa turvallista asiointiasi Aktian ja muiden toimijoiden verkkopalveluissa. Sovelluksella voit myös tunnistautua tehdessäsi korttimaksuja. Sovelluksen voit ladata ainoastaan Google Play ja App Store -sovelluskaupoista.

Verkkopankin salasana

Päivittämällä verkkopankin salasanasi ennen Aktia ID:n rekisteröintiä tai/ja ennen kirjautumista viranomaisten palveluihin, varmistat palvelun sujuvan ja turvallisen käytön. Ohjeet salasanan muuttamiselle ja Aktian salasanakäytännön löydät verkkopankista.

Tekstiviestivahvistuksen käyttö laajenee

Jos sinulla ei ole älypuhelinta tai Aktia ID -tunnistussovellusta, voit tunnistautua palveluihin käyttämällä verkkopankin käyttäjätunnusta, verkkopankin salasanaa ja tekstiviestitse lähetettyä kertakäyttöistä koodia. 

Tarkistathan tarvittaessa, että matkapuhelinnumerosi on asiakastiedoissamme oikein. Näet tiedoissamme olevan matkapuhelinnumeron Aktia ID:n rekisteröinnin yhteydessä tai verkkopankista kohdasta Omat tiedot ja asetuksetMatkapuhelinnumero. Voit päivittää puhelinnumerosi soittamalla asiakaspalveluumme tai lähettämällä viestin mobiili- tai verkkopankin kautta. 

Varmistathan myös, että puhelimesi asetuksissa ei ole käytössä estoa tekstiviestin vastaanottamiselle. Jos matkapuhelinnumerosi on tiedoissamme oikein eikä tekstiviestien vastaanottamiselle ole asetettu estoa, tekstiviestien lähetyksissä voi olla hetkellinen viive. Suosittelemme kokeilemaan toimintoa hetken päästä uudelleen.

Näin tunnistaudut eri palveluihin jatkossa

Aktia ID -tunnistussovelluksella tai verkkopankin käyttäjätunnuksella, salasanalla ja tekstiviestitse lähetettävällä kertakäyttöisellä koodilla voit tunnistautua alla oleviin palveluihin. 

 Aktian verkkopankkiin tunnistautuminenKorttimaksuun tunnistautuminenKolmannen osapuolen palveluihin tunnistautuminen
Aktia ID -tunnistussovellus TulossaKylläKyllä
Verkkopankin käyttäjätunnus, salasana ja tekstiviestitse lähetettävä kertakäyttöinen koodiTulossaKylläKyllä
AvaintunnuskorttiKylläEiEi


Tunnistautumisen kirjautumissivu muuttuu 

Kun olet tunnistautumassa henkilöasiakkaana viranomaisten ja yritysten tarjoamiin vahvaa tunnistusta edellyttäviin palveluihin, tai kun tunnistaudut verkossa tehtävän korttimaksun vahvistamiseksi, kirjautumissivu muuttuu ja sinun tulee käyttää tunnistautumistapana joko Aktia ID -sovellusta tai verkkopankin käyttäjätunnusta, salasanaa, sekä tekstiviestitse lähetettävää kertakäyttöistä koodia.

Avaintunnuskortilla ei voi enää muutoksen jälkeen tunnistautua kolmannen osapuolen vahvaa tunnistautumista vaativiin palveluihin. 

Kirjautumissivulla näytetään palvelu johon olet tunnistautumassa. Huomioithan, että tunnistautuessasi esim. Kelan tai Vero.fi -palveluun, sivulla näytetään palvelun nimenä Suomi.fi -tunnistus.

Voit valita tunnistautumisen Aktia ID -sovelluksella valitsemalla vaihtoehdon ”Kyllä, minulla on Aktia ID -tunnistussovellus”. Jos et käytä sovellusta, valitse sivulta vaihtoehto ”Ei, minulla ei ole Aktia ID -tunnistussovellusta” ja jatka tunnistautumista verkkopankin käyttäjätunnuksella, salasanalla ja tekstiviestitse lähetettävällä kertakäyttöisellä koodilla. 

Uusi tunnistautumisen kirjautumissivu

Verkossa tehtävän korttimaksun yhteydessä tapahtuva tunnistautuminen muuttuu

Mikäli sinun tulee tunnistautua verkossa tehtävän korttimaksun vahvistamiseksi, käytetään uutta kirjautumissivua (kts. ylempi kuva kirjautumissivusta). Tunnistaudu Aktia ID -sovelluksella tai verkkopankin käyttäjätunnuksella, salasanallasi, sekä tekstiviestitse lähetetyllä kertakäyttöisellä koodilla. Lopullinen maksun vahvistus tapahtuu edelleen tekstiviestitse lähetetyllä kertakäyttöisellä koodilla. 

Näissä palveluissa tarvitset vielä avaintunnuskorttia 

  • Tunnistautuessasi Aktian verkkopankkiin
  • Tunnistautuessasi palveluihin Aktian kotisivujen kautta (esim. juniorivaltakirja, asiakkaan tuntemistietojen lähettäminen) 
  • Tunnistautuessasi verkkomaksuun 
  • Rekisteröidessäsi Aktian mobiilipankin  
  • Hakiessasi korttia, ja asunto- tai käyttölainaa 
  • Aloittaessasi kuukausisäästämisen 
  • Soittaessasi Aktian asiakaspalveluun 
  • Asettaessasi ensimmäisen salasanan ottaessasi verkkopankin käyttöön 

Huomioithan, että avaintunnuskortit säilyvät edelleen osittain käytössä.

Lue lisää Aktia ID -tunnistussovelluksesta