Siirry sisältöön Siirry chattiin
Aktia Henkivakuutuksen asiakaspalvelu on ruuhkautunut.

Pahoittelemme ruuhkasta aiheutuvaa haittaa.

Aktia ID -sovellus otetaan käyttöön Aktian puhelinpalveluissa

Aktia ID -sovellus otetaan käyttöön Aktian puhelinpalveluissa

Tiistai 21. marraskuuta 2023 Blogit ja artikkelit Henkilö- ja yritysasiakkaat

Tunnistautuminen Aktian puhelinpalveluissa muuttuu marraskuun 2023 lopussa. Jatkossa voit tunnistautua puhelinpalveluihin (henkilöasiakkaiden asiakaspalvelu ja yritysasiakaspalvelu) joko Aktia ID -sovelluksen avulla tai tekstiviestitse lähetettävällä kertakäyttöisellä vahvistuskoodilla. Muutoksen jälkeen puhelinpalveluun ei ole enää mahdollista tunnistautua avaintunnuskortilla. 

Tunnistaudu Aktia ID -sovelluksella

  1.  Näppäile ensin verkkopankin käyttäjätunnus, jonka jälkeen sinua pyydetään vahvistamaan tunnistautuminen Aktia ID -sovelluksella. Voit tarvittaessa tarkistaa käyttäjätunnuksesi verkkopankkisi avauksen yhteydessä saamastasi verkkopankkisopimuksesta.
  2. Avaa sovellus puhelimellasi ja vahvista tunnistautuminen. Huolehdi aina, että tapahtumatunniste sovelluksessa on sama, kuin tapahtumatunniste, jota käytetty palvelu kertoo.
  3. Puhelusi yhdistyy asiakaspalveluun. 

Tunnistaudu kertakäyttöisellä vahvistuskoodilla

  1. Näppäile ensin verkkopankin käyttäjätunnus, jonka jälkeen sinulle lähetetään vahvistuskoodi tekstiviestillä. Voit tarvittaessa tarkistaa käyttäjätunnuksesi verkkopankkisi avauksen yhteydessä saamastasi verkkopankkisopimuksesta.
  2. Avaa saamasi tekstiviesti ja katso vahvistuskoodi. 
  3. Siirry takaisin puheluun ja syötä koodi puhelimen näppäimistöllä. Huolehdi aina, että tapahtumatunniste tekstiviestissä on sama, kuin tapahtumatunniste, jota käytetty palvelu kertoo.
  4. Puhelusi yhdistyy asiakaspalveluun.

Muutos koskee sekä henkilö- että yritysasiakkaita. Aktia ID on henkilökohtainen tunnistusväline, kuten avaintunnuskortti. Sovellus on ladattavissa App Store ja Google Play -sovelluskaupoista. Valmistaudu muutokseen jo nyt ottamalla Aktia ID käyttöön.

Mikäli olet sekä Aktian henkilö- että yritysasiakas, suosittelemme käyttämään Aktia ID -sovellusta käyttäjätilillä, jota käytät enemmän. Toisella käyttäjätilillä voit tunnistautua tekstiviestitse lähetettävällä kertakäyttöisellä koodilla.

Lataa iPhonelle  Lataa Androidille

Katso ohjeet sovelluksen käyttöönottoon

Helpompi ja turvallisempi tapa tunnistautua

Aktia ID on älypuhelimelle tai tabletille ladattava vahvaan tunnistautumiseen käytettävä sovellus, jonka avulla voit kirjautua Aktian tarjoamiin sähköisiin palveluihin sekä viranomaisten ja yritysten tarjoamiin vahvaa tunnistusta edellyttäviin palveluihin (esim. Kela, OmaKanta, Vero.fi). Sovelluksella voit myös tunnistautua tehdessäsi korttimaksuja verkossa. 

Laajennamme sovelluksen käyttökohteita jatkuvasti, ja tulemme luopumaan avaintunnuskorteista kokonaan vuoden 2024 aikana. Painetut kortit on helppo kopioida tai varastaa, eivätkä ne enää vastaa nykyisiä tietoturvavaatimuksia ilman ylimääräistä lisävahvistusta. Sovelluksella tunnistautuminen on paitsi turvallisempaa, myös helppoa – et tarvitse erillistä avaintunnuskorttia, ja voit halutessasi käyttää sovelluksessa PIN-koodin näppäilyn sijaan myös sormenjälki- tai kasvojentunnistusta. 

Huomioithan, että toistaiseksi tarvitset avaintunnuskorttia vielä 

  • verkkopankin salasanan asettamiseen ja vaihtamiseen
  • verkkomaksuun tunnistautumiseen
  • Aktia Mobiilipankin käyttöönottoon. 

Mahdollisia ongelmatilanteita

Varmista, että verkkopankin salasanasi vastaa Aktian salasanakäytäntöä 

Voit tarvittaessa muuttaa salasanasi verkkopankin Omat tiedot ja asetukset -osiossa (yritysasiakkailla Perustiedot ja asetukset) kohdassa Vaihda salasana. Aktian salasanakäytännön löydät myös samasta paikasta. Huomioithan, että tarvitset edelleen avaintunnuskorttia salasanan vaihtamiseen.

Etkö saa vahvistusviestiä?

Varmista, että matkapuhelinnumerosi on asiakastiedoissamme oikein. Näet tiedoissamme olevan matkapuhelinnumeron Aktia ID:n rekisteröinnin yhteydessä tai verkkopankin Omat tiedot ja asetukset -osiossa (yritysasiakkailla Perustiedot ja asetukset) kohdassa Matkapuhelinnumero. Voit päivittää puhelinnumerotietosi soittamalla asiakaspalveluumme tai lähettämällä viestin päivityspyynnöstä mobiili- tai verkkopankin kautta.

Varmista myös, että puhelimesi asetuksissa ei ole käytössä estoa tekstiviestin vastaanottamiselle. Jos matkapuhelinnumerosi on tiedoissamme oikein eikä tekstiviestien vastaanottamiselle ole asetettu estoa, tekstiviestien lähetyksissä voi olla hetkellinen viive. Suosittelemme kokeilemaan toimintoa hetken päästä uudelleen.

 

Muistathan, että voit olla meihin yhteydessä myös verkko- tai mobiilipankin viestitoiminnon kautta. Kotisivuiltamme löytyvä Aktia Chatbot auttaa sinua vuorokauden ympäri. Tutustu myös kotisivuiltamme löytyviin usein kysyttyihin kysymyksiin.

Lue lisää Aktia ID -sovelluksesta ja katso latausohjeet

Usein kysytyt kysymykset ja vastaukset Aktia ID -sovelluksesta

Lue miten käytät Aktia ID -sovellusta verkkopankkiin kirjautumiseen
Lue lisää siitä, miten olemme uudistaneet asiakkaan sähköistä tunnistautumista