Siirry sisältöön Siirry chattiin
Aktian nimissä lähetetään aktiivisesti huijausviestejä. Myös huijausverkkolaskuja on liikkeellä.

Aktian nimissä on lähetetty huijausviestejä, joissa ilmoitetaan, että ”sinulla on uusi päivitys”, ja pyydetään kirjautumaan. Linkki ohjaa valesivustolle, joten älä klikkaa linkkiä!

Useat yhtiöt ovat saaneet huijauslaskuja ja laskuissa pyydetään suorittamaan maksamatta jäänyt lasku heti.
Muistutuksena asiakkaillemme, että laskut pitää aina avata ja tarkastaa huolellisesti ennen maksamista, sillä huijauslaskut ovat kehittyneet viime vuosina, ja ne ovat yhä vaikeammin tunnistettavissa.

Lue lisää turvallisesta asioinnista täältä.

 

Turvallisin ja helpoin tapa asioida – näin hyödynnät digitaaliset palvelumme ja minimoit riskit niiden käytössä

Turvallisin ja helpoin tapa asioida – näin hyödynnät digitaaliset palvelumme ja minimoit riskit niiden käytössä

Maanantai 5. kesäkuuta 2023 Blogit ja artikkelit

Pankkipalvelut ovat siirtyneet enenevissä määrin digimaailmaan ja on tärkeää, että palveluiden käyttäminen on sujuvaa ja turvallista. Tavoitteenamme Aktiassa on myös varmistaa, että asiakkailtamme löytyy tarvittava osaaminen digipalveluiden turvalliseen hyödyntämiseen. Järjestimme huhtikuussa webinaarin, jossa Aktian henkilöasiakkaiden tuotteista ja palveluista vastaava Hanna Hohteri-Sippel sekä tietoturva-asiantuntija Aliisa Mäkinen tutustuttivat asiakkaamme digipalveluidemme käyttöön.

Webinaarissa esitellään Aktia Mobiilipankin ja Aktia ID -sovelluksen hyödyntämistä omassa pankkiasioinnissa, keskustellaan sujuvasta maksamisesta sekä käydään läpi tärkeimmät tietoturvaniksit turvalliseen pankkiasiointiin verkossa. Suosittelemme katsomaan koko webinaarin, mutta keräsimme vielä muistutuksena tärkeimmät vinkit yhteen. Me Aktialla otamme asiakkaidemme tietoturvallisuuden äärimmäisen vakavasti – ota sinäkin ja lue seuraavat vinkit.

Videon toistaminen vaatii sivuston kaikkien evästeiden hyväksymisen.

turvallinen asiointi thumbnail

Digitaaliset palvelumme ovat turvallisin ja helpoin tapa asioida

Monesti uudet teknologiat tai sovellukset saattavat tuntua aluksi vierailta, mutta ne on suunniteltu helpottamaan asiakkaidemme arkea ja tekemään pankkiasioinnista entistä turvallisempaa. Mobiilipankkia pidetään yleisesti turvallisempana kuin verkkopankkia, koska verkkohuijareiden on vaikeampi kopioida sitä, kun taas Aktia ID -tunnistautumissovelluksen avulla pääset eroon avaintunnuskorteista, jotka on helppo kadottaa tai kopioida.

Myös verkkopankkia tarvitaan edelleen – opi käyttämään sitä turvallisesti

On hyvä muistaa, että verkkopankki ja Aktia Mobiilipankki täydentävät toisiaan, eivätkä sulje toisiaan pois. Mobiilipankki tekee helpoksi päivittäisen pankkiasoinnin missä ja milloin tahansa, kun taas verkkopankissa on helppo hoitaa pankkiasoita kokonaisvaltaisesti. 

Älä koskaan siirry verkkopankkiin sähköpostilla tulleen linkin tai hakukoneiden hakutulosten kautta vaan aina pankin omilta sivuilta tai kirjoittamalla osoite itse selaimen osoitekenttään. Huomioi, että selaimen osoitekenttä toimii myös hakukoneen (esim. Google, Bing) hakukenttänä, joten syötä osoite muodossa www.aktia.fi ohittaaksesi hakutoiminnallisuuden.

Jos käytät verkkopankkia yhteiskäyttöisillä koneilla tai laitteilla, muista käyttää verkkopankissa "Kirjaudu ulos" -painiketta, tyhjentää käyttämäsi selaimen välimuisti, historiatiedot ja sulkea selainikkuna ennen kuin poistut.

Verkomaksamisessa on syytä olla aina huolellinen

Nykypäivänä ostokset tehdään suurilta osin internetissä, joka lisää kuluttajan vastuuta. Verkko-ostoksilla tärkein nyrkkisääntö on ”jos joku kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se on yleensä huijaus”. Kriittisyyden lisäksi on hyvä asettaa omille korteille turvarajat Aktia Wallet -sovelluksessa tai verkkopankissa sekä suosia luottokorttia.  

Verkkohuijaukset lisääntyvät jatkuvasti – opi taistelemaan verkkohuijareita vastaan

Valitettavasti verkkohuijauksien määrä kasvaa ja laatu paranee jatkuvasti, jonka takia on tärkeä oppia keinot huijausten taklaamiseen. Yleisesti hyvä ohjenuora on miettiä kaksi kertaa ennen kuin toimii ja miettiä, onko viesti sinulle relevantti. Viestin oikeellisuuden voi myös tarkistaa käyttämällä toista kanavaa, kuten soittamalla Aktian asiakaspalveluun. Mikäli kuitenkin joudut huijauksen kohteeksi, ilmoita siitä välittömästi Aktialle. 

Autamme mielellämme asiakkaitamme kaikissa kysymyksissä liittyen digi- sekä mobiilipalveluihimme ja niiden turvallisuuteen. 

Lue lisää Aktia Mobiilipankista ja lataa sovellus Näin otat mobiilipankin käyttöösi

Lue lisää Aktia ID:stä ja lataa sovellus
Lue usein kysytyt kysymykset digitaalisesta asioinnista
Lue ohjeita ja vinkkejä turvallisempaan asiointiin