Siirry sisältöön Siirry chattiin
Yritysten konekieliset tiliotteet ovat myöhässä Teknisestä häiriöstä johtuen konekieliset tiliotteet toimitetaan osalle asiakkaista myöhässä. Pahoittelemme häiriöstä aiheutuvaa haittaa.

Hätätapaukset

Miten reklamoin kortti- ja tilimaksutapahtumista?

Korttimaksutapahtumat

Voit tehdä korttireklamaation, jos:

  • et ole hyväksynyt veloitettua maksua
  • saamasi tuote on virheellinen tai rikki
  • tapahtuma on veloitettu useaan kertaan
  • et ole saanut tilaamiasi tuotteita
  • tuote/palvelu ei vastaa tilattua/sovittua

Oikeudettomista maksuista pankki voi olla maksupalvelulain ja korttiehtojen nojalla velvollinen palauttamaan maksutapahtuman rahamäärän asiakkaalle. Luottokortteihin liittyy myös kuluttajansuojalain mukainen turva myyjän sopimusrikkomuksen varalta. Jos ostos on tehty luotolla, ja sinulla olisi oikeus saada sopimusrikkomuksen vuoksi myyjältä hyvitys, voit esittää vaatimuksen myös pankille. Jos myyjä kiistää vastuunsa, pankilla on luotto-ominaisuuteen kuuluva yhteisvastuu myös myyjän sopimusrikkomuksesta. 

Pyri aina ensin ratkaisemaan asia myyjän kanssa, jos kyseessä on myyjän sopimusrikkomus eli:

  • tapahtuma on veloitettu useaan kertaan
  • et ole saanut tilaamiasi tuotteita/palvelua
  • tuote/palvelu ei vastaa tilattua/sovittua

Ellet pääse sopimukseen myyjän kanssa, voit tehdä kirjallisen korttireklamaation täyttämällä selvityspyyntölomakkeen. Lähetä kopio tilausvahvistuksesta, kuitista, kirjeenvaihdosta yrityksen kanssa sekä mahdollinen rikosilmoitus selvityspyynnön liitteenä. Jos kaikkia pyydettyjä tietoja ja liitteitä ei ole toimitettu ja et ole tarkemmin kertonut pankille, mihin perustat korvausvaatimuksesi, voi pyynnön käsittely viivästyä tai estyä.

Ota huomioon, että:

  • konkurssitilanteissa vain credit-ominaisuudella tehdyt ostokset voidaan reklamoida ja hyvittää
  • autovuokraamoilla on oikeus veloittaa maksamattomat tankkaukset ja sakot jälkikäteen
  • hotelleilla on oikeus veloittaa maksamattomat minibaariostot jälkikäteen
  • kuluttajien (yksityishenkilöiden) välisessä kaupassa pankilla ei ole kuluttajansuojalain mukaista yhteisvastuuta myyjän kanssa.

 

Näin teet reklamaation 

Reklamoi korttitapahtumasta, jota et tunnista

  • Sulje korttisi viipymättä soittamalla korttien ja Aktia Wallet -sovelluksen sulkupalveluun +358 800 0 2477 (24 h/vrk)
  • Tee rikosilmoitus poliisille 
  • Tarkista, että sinulla on kaikki tarvittavat tiedot:
    - tapahtumatiedot (aika, summa ja veloittajan nimi)
    - kopio tehdystä rikosilmoituksesta

Reklamoi myyjän korttimaksuun liittyvästä sopimusrikkomuksesta

  • Tarkista, että sinulla on kaikki tarvittavat tiedot:
    - tapahtumatiedot (aika, summa ja veloittajan nimi)
    - kirjeenvaihto myyjän kanssa
    - tilausvahvistus, kuitti tai molemmat
    - mahdollinen muu materiaali, joilla voit todentaa oikeutesi reklamaatioon
  • Täytä selvityspyyntölomake huolellisesti ja liitä kopio kirjeenvaihdosta myyjän kanssa, tilausvahvistuksesta tai kuitista sekä mahdolliset muut lisäselvitykset.

Reklamoi oikeudettomat tilimaksutapahtumat

  • Jos huomaat tililläsi oikeudettomia maksutapahtumia, ota välittömästi yhteys Aktian asiakaspalveluun tai pankin aukioloaikojen ulkopuolella pankin sulkupalveluun sulkeaksesi tilinkäyttövälineet.
  • Täytä selvityspyyntölomake huolellisesti ja liitä kopio rikosilmoituksesta sekä mahdolliset muut lisäselvitykset
  • Täytä sähköinen reklamaatiolomake (tili-/korttimaksutapahtumat) alla olevan linkin kautta. Tarvitset palveluun kirjautumiseen suomalaisen pankin pankkitunnuksia. Täytä reklamaatiolomake huolellisesti ja lisää tarvittavat liitteet ohjeiden mukaisesti, jotta voimme palvella sinua mahdollisimman hyvin. Mikäli tarvitsemme reklamaation käsittelyä varten lisätietoja, otamme sinuun yhteyttä verkkopankin Asiakaspostilla tai puhelimitse.

Täytä sähköinen reklamaatiolomake 

 

PDF-reklamaatiolomakkeet

Korttimaksutapahtumat - selvityspyyntölomake 

Oikeudettomat tilimaksutapahtumat – selvityspyyntölomake 

Jos käytät PDF-reklamaatiolomaketta, palauta täytetty lomake yhdellä seuraavista tavoista:

  • Aktian verkkopankin kautta kirjautumalla joko Aktian tai jonkin muun suomalaisen pankin tunnistusvälineellä. Lähetä täytetty lomake viestitoiminnon kautta lisäämällä tiedosto viestin liitteeksi.
  • Lähimpään Aktian toimipisteeseen, katso osoitteet ja aukiolot täältä
  • Postitse osoitteeseen: Aktia Pankki Oyj, PL 207, 00101 Helsinki. Kirjoita kuoreen merkintä "Selvityspyyntö".

 

Asian eteneminen reklamaation jälkeen 

Pankki käsittelee kaikki reklamaatiot ilman viivästystä. Pankki selvittää tapahtumia ja on tarvittaessa myös sinuun yhteydessä, mikäli ilmenee tarvetta saada sinulta lisätietoja asian ratkaisemiseksi. Pankki lähettää sinulle päätöksen, kun asian käsittely on valmis. Päätös lähetetään joko verkkopankkiviestillä tai postitse kirjeenä. Päätös sisältää ohjeet siitä, miten halutessasi voit valittaa siitä. 

Huomioithan, että mikäli pankki on palauttanut oikeudettoman tai virheellisen maksun sinulle, ja selvityksen aikana tai sen jälkeen ilmenee, että maksutapahtumat ovat osittain tai kokonaan sinun vastuullasi, pankilla on korttiehtojen mukaisesti oikeus veloittaa ne takaisin sinulta.