Asiakkaan tunteminen ja tunnistaminen – miksi Aktia esittää näitä kysymyksiä?

Pankkitoiminta perustuu luottamukseen pankin ja asiakkaan välillä. Voidaksemme tarjota juuri sinun tilanteeseesi sopivaa taloudellista neuvonantoa ja laadukkaita palveluita, on tärkeää, että meillä on hyvät tiedot sinusta ja toiminnastasi.  Tämä koskee kaikkia asiakkaitamme.

Varmistaaksemme tietojesi pysymisen ajantasaisina esitämme sinulle kysymyksiä asiakassuhteen alussa sekä myöhemmin asioidessasi kanssamme konttorissa, verkkopankissa tai puhelimessa.

Asiakkaan tunteminen perustuu henkilökohtaiseen suhteeseemme ja sinusta asiakasrekisterissämme oleviin tietoihin. Velvollisuutemme asiakkaan tuntemiseen perustuu pankkitoimintaa velvoittaviin lakeihin sekä finanssialan toimijan yhteiskuntavastuuseen kuuluvaan yleiseen velvollisuuteen estää rahanpesua, terrorismin rahoittamista ja talousrikoksia, mihin jotkut esittämämme kysymykset liittyvät.
 

Minkälaisia kysymyksiä esitämme?

Meidän on kaikissa tilanteissa tunnistettava asiakkaamme. Tunnistaminen varmistetaan yleensä hyväksymiemme henkilöllisyystodistusten avulla. Meidän on myös saatava tietoa mm. toiminnastasi, taloudellista tilanteestasi ja varojesi alkuperästä sekä siitä, missä maassa olet verovelvollinen. Käsittelemme kaikkia antamiasi tietoja luottamuksellisesti soveltuvien salassapitosäännösten mukaan. Lue lisää henkilötietojen käsittelystä Aktiassa tästä.

Kysymyksiin voi tulla aihetta esim. kun tilillesi on tullut suurempi summa rahaa. Silloin saatamme kysyä rahojen alkuperää tai mihin tarkoitukseen rahat ovat. Kyselyihin tulee yleensä vastata kirjallisesti.

Kysymykset esitetään oman turvallisuutesi vuoksi.

Velvollisuutemme on myös tietää, oletko poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö jossain toisessa valtiossa, sellaisen henkilön perheenjäsen tai läheinen liikekumppani.
 

Aktia hyväksyy seuraavat henkilöllisyystodistukset

Suomalaisen viranomaisen myöntämä:

  • passi
  • Suomen poliisin myöntämä henkilöllisyystodistus
  • 1.10.1990 jälkeen myönnetty ajokortti

Ulkomaisen viranomaisen myöntämä matkustusasiakirja:

  • passi
  • Euroopan talousalueen (ETA) jäsenvaltion, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämä henkilöllisyystodistus

Henkilöllisyystodistuksen tulee olla ehjä ja voimassa.

Finanssivalvonnan sivuilla voit tutustua tarkemmin asiakkaan tunnistamisen ja tuntemisen vaatimuksiin.