
Serviceavbrott i våra tjänster 17.4 kl. 20-22.4 kl. 6 – så här kan företaget förbereda sig
Vi har ett serviceavbrott i våra tjänster med början torsdag 17.4.2025 kl. 20.00. Avbrottet uppskattas vara över senast tisdag 22.4 kl. 06.00. Avbrottet påverkar Aktias tjänster i stor utsträckning.
Följande tjänster kan inte användas under avbrottet:
- Aktias företagsnätbank, Aktia ID-appen, Aktia Wallet, Web Services-kanalen (inkl. anslutning till ekonomiförvaltningsprogram, t.ex. Procountor och Fennoa) och anslutning via PSD2-gränssnittet
- Ankommande och utgående SEPA-betalningar, ankommande SEPA-expressbetalningar och utlandsbetalningar
- Aktia nätbetalning
- Material som hämtas och skickas som materialöverföring
- Insättning av dagskassor i TalletusOtto-automater
- Självbetjäningsblanketter på sidan Din företagskundrelation som kräver stark autentisering
- Identifiering i myndighetstjänster (t.ex. FPA, Skatteförvaltningen) och andra tjänster som kräver stark autentisering med Aktia ID eller bankkoder
Följande tjänster har begränsad funktion eller störningar kan förekomma i dem:
- Inköp i affärer och kontantuttag med Aktia Business Debit-kortet fungerar i regel normalt, men störningar kan förekomma. Om Business Debit-kortet har anslutits till en tredje parts tjänst (t.ex. MobilePay), kan det uppstå störningar i tjänsten. Det är inte möjligt att betala inköp på webben med kortet.
Så här kan företaget förbereda sig på serviceavbrottet
- Ankommande SEPA-betalningar eller SEPA-expressbetalningar och utlandsbetalningar
- Krediteringen av alla ankommande SEPA-betalningar på kontot upphör på torsdag 17.4 kl. 20.00.
- Krediteringen av ankommande utlandsbetalningar på kontot upphör på torsdag 17.4 kl. 19.00.
- Utgående SEPA-betalningar och utlandsbetalningar
- Förmedlingen av betalningar mellan Aktias konton upphör på torsdag 17.4 kl. 20.00.
- Betalningar utanför Aktia kan göras på torsdag 17.4 enligt de gällande tiderna för avbrottet. Det är bra att observera att 17.4 är skärtorsdag, och då gäller tidtabellerna för kort bankdag inom betalningsförmedlingen. På adressen https://www.aktia.fi/sv/yritysasiakkaat/maksut finns information om avbrottstiderna för normala och korta bankdagar, en tidsplan som anger när betalningar senast kan göras för att förmedlas under samma dag samt de klockslag varefter förmedlingen av betalningarna flyttas till följande bankdag – som vanligt. Den första bankdagen efter påsk är tisdag 22.4.
- På grund av det exceptionella serviceavbrottet och den kortare bankdagen på torsdagen rekommenderar vi att lönematerial om möjligt betalas en dag tidigare än betalningsdagen, om lönebetalningen krediteras mottagaren 17.4.
- Responsmaterial och kontoutdrag
- Referensförteckningar för ankommande betalningar och referensmaterial för utgående betalningar samt maskinläsbara kontoutdrag kan hämtas på tisdag 22.4.
- Hur avbrottet påverkar konsumentkunder
- Om ert företag betjänar konsumentkunder, observera att det kan förekomma störningar i Debit-kortbetalningar för Aktias kunder under avbrottet. Inköp på webben kan inte göras med Aktias kort.
Vi uppdaterar aktuell information om serviceavbrottet på vår webbplats aktia.fi. Vi meddelar när serviceavbrottet är över på vår webbplats och på Aktias Facebooksida. Vår telefonservice är stängd under avbrottet, precis som vanligt under veckoslut och på helgdagar.
Vaksamhet är en dygd när det gäller bankärenden
Kom ihåg att vara försiktig, som alltid! Aktia skickar aldrig e-postmeddelanden eller sms där det uppmanas att ge ut bankkoder eller kortuppgifter. Vi ber inte heller om denna information per telefon. Håll bankkoderna för dig själv! Klicka inte på inloggningslänkar till nätbanken i meddelanden, utan gå alltid till nätbanken genom att skriva in adressen i webbläsarens adressfält.
Om du misstänker att dina bankkoder hamnat i fel händer, meddela genast vår kundservice om detta. Om det är lång kö till vår kundservice eller om du märker saken utanför öppettiderna kan du ringa nätbankens spärrtjänst (24 h/dygn), tfn 020 333, från utlandet +358 20 333. Spärrtjänsten för kort (24 h/dygn) når du på numret +358 800 0 2477. Informera ändå också vår kundservice om saken så fort som möjligt.