Digitaalinen asiointi
Aktia Verkkopankki
Kirjautuminen Verkkopankkiin
Kun kirjaudut Verkkopankkiin ensimmäistä kertaa, käytä salasanana avaintunnuskortin numeroa 01 vastaavaa turvalukua. Kirjautumisen jälkeen verkkopankki pyytää sinua muodostamaan henkilökohtaisen salasanan, jota sen jälkeen käytetään sisäänkirjautumisessa.
Ohjeet salasanan muodostamiseksi ensimmäisellä sisäänkirjautumiskerralla löytyvät avaintunnuskortin saatteesta. Turvallinen salasana sisältää isoja ja pieniä kirjaimia sekä numeroita.
Kirjaudu verkkopankkiin
Lue lisää Aktia Verkkopankin turvallisesta käytöstä
Unohtunut verkkopankin salasana tai kadonnut avainlukukortti
Verkkopankin salasanan nollaus edellyttää turvallisuussyistä asiakkaan tunnistamista.
Jos verkkopankkisi lukkiutuu, avaamme lukituksen automaattisesti seuraavana arkipäivänä klo 9.
Mikäli sisäänkirjautuminen ei edelleenkään onnistu, voidaan tunnukset nollata asiakaspalvelussamme. Saat tunnistautumista varten tilapäisen salasanan, jonka pääset muuttamaan verkkopankissasi.
Verkkopankkitunnukset lukittuvat neljän virheellisen kirjautumisyrityksen jälkeen väärinkäytön estämiseksi. Tarkista, että olet näppäillyt käyttäjätunnuksen, salasanan ja avainlukukortin turvaluvun oikein kirjautuessasi.
Jos olet hukannut avaintunnuskorttisi, voit tilata uuden soittamalla asiakaspalveluumme tai asioida toimipisteessämme. Uudesta avaintunnuskortista veloitetaan voimassa olevan hinnaston mukaisesti.
Lukkiutuneet verkkopankkitunnukset
Jos verkkopankkisi lukkiutuu, avaamme lukituksen automaattisesti seuraavana arkipäivänä klo 9.
Mikäli sisäänkirjautuminen ei edelleenkään onnistu, voidaan tunnukset nollata asiakaspalvelussamme. Saat tunnistautumista varten tilapäisen salasanan, jonka pääset muuttamaan verkkopankkissasi.
Verkkopankkitunnukset lukittuvat neljän virheellisen kirjautumisyrityksen jälkeen väärinkäytön estämiseksi. Tarkista, että olet näppäillyt käyttäjätunnuksen, salasanan ja avainlukukortin turvaluvun oikein kirjautuessasi.
Matkapuhelinnumero verkkopankissa
On tärkeää huolehtia siitä, että matkapuhelinnumerosi on aina ajan tasalla verkkopankissa.
Tarvitset ajantasaisen matkapuhelinnumeron vahvistaaksesi muun muassa verkkopankkiin kirjautumisen, verkkomaksut, verkkopankin kautta tehdyt maksut sekä Mobiilipankin käyttöönoton. Vahvistaminen tapahtuu kertakäyttöisellä vahvistuskoodilla, jonka lähetämme tiedoissamme olevaan matkapuhelinnumeroon.
Voit päivittää puhelinnumerosi lähettämällä meille viestin Mobiilipankin tai verkkopankin kautta.
Lisävahvistus tekstiviestillä
Aktia lähettää tekstiviestitse lisävahvistuskoodin verkkopankin sisäänkirjautumisen ja tiettyjen verkkopankkimaksujen yhteydessä. Lisävahvistuksen tarkoituksena on vähentää pankkitunnusten väärinkäyttöä ja verkkorikollisuutta.
Verkkopankin sisäänkirjautumisen ja verkkopankissa tehdyn maksutoimeksiannon perusteella, pankki voi lähettää tietoja tarkistettavaksi ilmoittamaasi matkapuhelinnumeroon. Tällöin lähetämme sinulle tekstiviestillä lisävahvistuskoodin, jolla sisäänkirjautuminen tai maksutoimeksianto hyväksytään.
Tarkista aina, että saamasi lisävahvistustiedot ovat oikein ennen kuin hyväksyt sisäänkirjautumisen, maksun tai maksut koodilla verkkopankissasi. Mikäli tekstiviestin tiedot poikkeavat alkuperäisen toimeksiantosi tiedoista, älä hyväksy toimeksiantoa verkkopankissa.
Voit vähentää lisävahvistuksien määrää ottamalla mobiilipalvelumme käyttöön:
- Mobiilipankissa voit kirjautua ja vahvistaa maksuja PIN-koodilla tai sormenjäljelläsi. Huomioithan, että Face ID:tä ei vielä tueta maksujen vahvistamisessa.
- Aktia Walletissa voit vahvistaa verkossa tehdyt korttimaksut PIN-koodilla tai sormenjäljelläsi. Ota Wallet Varmenne käyttöön sovelluksen sivuvalikosta.
Tämän lisäksi voit määritellä maksujen vastaanottajia luotetuiksi verkkopankissa. Tämä toiminto on kätevä, jos teet usein saman maksun samalle vastaanottajalle (esim. vuokranmaksu tai lapsien viikkoraha).
Lue lisää lisävahvistuksesta tekstiviestillä
Verkkopalkka
Verkkopalkkapalvelu tarjoaa palkansaajalle nykyaikaisen tavan tarkistaa palkkalaskelmiaan sekä tulostaa tai tallentaa ne omalle tietokoneelle. Verkkopankissa näet omat palkkalaskelmasi ja ne säilytetään sähköisessä arkistossa 18 kuukautta. Useimmat suomalaiset pankit tarjoavat verkkopalkkapalvelua.
Löydät palvelun Verkkopankista ja Mobiilipankista. Verkkopankissa löydät palvelun kohdassa Verkkopalkka, kun valitset palkanmaksajasi käyttämän palveluntarjoajan.
Verkkopankin saldo ja käytettävissä oleva summa
Saldo on tilillä oleva rahamäärä kyselyhetkellä. Tiliesi saldot voit tarkistaa verkkopankista ja Aktia Mobiilipankista.
Käytettävissä oleva summa voi olla saldoa pienempi esimerkiksi silloin, kun asiakas on tehnyt korttioston, josta liike on tehnyt katevarauksen. Varattu summa ei enää ole asiakkaan käytettävissä, vaikka se näkyy saldossa. Katevaraus poistuu automaattisesti, kun veloitus on tehty.
Aktia Mobiilipankki
Aktia Mobiilipankki
Aktia Mobiilipankissa hoidat päivittäiset pankkiasiasi kätevästi ja nopeasti missä ikinä oletkin.
Aktia Mobiilipankin voivat ottaa käyttöön kaikki Aktian asiakkaat, joilla on voimassa oleva verkkopankkisopimus. Mikäli sinulla ei ole vielä Aktian pankkitunnuksia, asioithan lähimmässä toimipisteessämme, jotta voimme auttaa sinut alkuun.
Aktia Mobiilipankissa voit muun muassa
- saada yleiskäsityksen taloudestasi
- maksaa laskuja kätevästi esimerkiksi viivakoodilla ja tehdä e-laskusopimuksia
- vahvistaa maksuja Face ID:llä, sormenjäljellä tai PIN-koodilla
- tarkistaa verkkopalkkakuittisi
- tarkistaa rahastojesi sekä muiden säästöjesi tilanteen
- lunastaa, merkitä ja vaihtaa rahastoja
- tarkistaa lainojesi tilanteen
- tarkistaa luottokorttitapahtumasi sekä -saldosi
Aktia Mobiilipankkia voi käyttää Applen tai Androidin älypuhelimella tai tabletilla. Lisäksi mobiilipankin käyttöönotto vaatii kirjautumista henkilökohtaisilla Aktian pankkitunnuksilla. Huomaathan, että Apple-puhelimien iOs käyttöjärjestelmän tulee olla vähintään versio 9.0 ja Android-puhelimienkäyttöjärjestelmän 5.0 (6.0 mikäli haluat käyttää sovelluksessa sormenjälkitunnistusta).
Lisätietoja Aktia Mobiilipankin toiminnallisuuksista ja käyttöohjeet löydät täältä: Aktia Mobiilipankki
Lataa Aktia Mobiilipankki sovelluskaupastasi
Aktia Mobiilipankki Play Store
Lisätietoja Aktia Mobiilipankin toiminnallisuuksista, käyttöohjeet sekä usein kysytyt kysymykset löydät täältä: Aktia Mobiilipankki
Aktia Wallet
Aktia Wallet
Aktia Wallet on digitaalinen lompakko, joka helpottaa maksamista ja tarjoaa välineet taloutesi hallintaan.
Aktia Walletissa voit muun muassa
- tarkistaa korttiesi ja tiliesi saldot
- varmistua turvallisesta kortin käytöstä asettamalla korteillesi sopivat käyttöasetukset
- maksaa kätevästi esim. puhelimellasi ja älykellollasi, kun otat käyttöön Apple Payn, Google Payn, Garmin Payn tai Fitbit payn
- saada halutessasi sovelluksen kautta puhelimeesi ilmoituksen jokaisesta tehdystä korttiostoksesta.
Lisätietoja Aktia Walletin toiminnallisuuksista, käyttöohjeet sekä usein kysytyt kysymykset löydät täältä: Aktia Wallet
Lataa Aktia Wallet sovelluskaupastasi
Aktia Wallet Play Store
Lisätietoja Aktia Walletin toiminnallisuuksista, käyttöohjeet sekä usein kysytyt kysymykset löydät täältä: Aktia Wallet
Asioi kanssamme kotoa käsin
Lähetä meille viesti
Kätevin tapa olla yhteydessä Aktian asiakaspalveluun on lähettää viesti Aktia Mobiilipankin tai verkkopankin viestitoiminnon kautta.
Viestitoiminnon löydät kohdasta Viestit ja palvelut. Lähetä uusi viesti kohdassa Viestit - Uusi viesti ja seuraa annettuja ohjeita. Viestiin voi myös tarvittaessa lisätä liitteen.
Kirjaudu verkkopankkiin
Verkkotapaaminen
Voit asioida kanssamme, vaikka kotisohvaltasi verkkotapaamisen välityksellä.
Varaa aika verkkotapaamiseen lähettämällä viesti verkkopankin tai Aktia Mobiilipankin viestitoiminnon kautta tai soittamalla asiakaspalveluun numeroon 010 247 010 (arkisin klo 8–20).
Ajanvarauksen jälkeen saat verkkopankkiisi kertakäyttölinkin, jonka kautta pääset osallistumaan verkkotapaamiseen.
Kirjaudu verkkopankkiin
Asiakirjojen allekirjoittaminen verkossa
Allekirjoituspyyntö sähköpostitse
Saat viestin sähköpostiisi osoitteesta "no-reply@aktia.fi", joka sisältää linkin Aktia Sign -portaaliin.
1. Tunnistaudu Signicat-välityspalveluun omilla pankkitunnuksillasi.
2. Palvelussa näet kaikki asiakirjat, jotka odottavat allekirjoitustasi.
3. Lue kaikki asiakirjat huolellisesti ennen allekirjoittamista.
4. Huomioithan, että sinun tulee allekirjoittaa kaikki sinulle lähetetyt asiakirjat voidaksesi jatkaa. Jos et jostain syystä halua allekirjoittaa kaikkia sopimuksia, lähetä meille viesti asiasta verkkopankin tai Mobiilipankin viestitoiminnon kautta.
5. Laita rasti ruutuun kohdassa Hyväksy ehdot.
6. Paina lopuksi Allekirjoita asiakirjat.
Allekirjoittamisen jälkeen saat sähköpostiisi linkin asiakirjoihin. Sen kautta voit halutessasi tallentaa asiakirjat omalle koneellesi. Saat tekstiviestitse kertakäyttökoodin, jolla pääset kirjautumaan Aktia Sign-portaaliin lataamaan asiakirjat.
Allekirjoituspyyntö verkkopankissa
Aktian asiakkaana voit allekirjoittaa sopimuksia myös verkkopankissa. Allekirjoitettavat sopimukset löydät kohdassa Viestit ja palvelut – Allekirjoita sopimus.
Kirjaudu verkkopankkiin