Lisävahvistus tekstiviestillä

Aktia lähettää tekstiviestitse lisävahvistuskoodin verkkopankin sisäänkirjautumisen ja tiettyjen verkkopankkimaksujen yhteydessä.  Lisävahvistuksen tarkoituksena on vähentää pankkitunnusten väärinkäyttöä ja verkkorikollisuutta.

Verkkopankin sisäänkirjautumisen ja verkkopankissa tehdyn maksutoimeksiannon perusteella, pankki voi lähettää tietoja tarkistettavaksi ilmoittamaasi matkapuhelinnumeroon. Tällöin lähetämme sinulle tekstiviestillä lisävahvistuskoodin, jolla sisäänkirjautuminen tai maksutoimeksianto hyväksytään.
 
Tarkista aina, että saamasi lisävahvistustiedot ovat oikein ennen kuin hyväksyt sisäänkirjautumisen, maksun tai maksut koodilla verkkopankissasi. Mikäli tekstiviestin tiedot poikkeavat alkuperäisen toimeksiantosi tiedoista, älä hyväksy toimeksiantoa verkkopankissa. Lisävahvistus tulee automaattisesti käyttöön Aktian asiakkaille vuoden 2019 aikana. 
 

Kysymykset ja vastaukset


Miksi minun tulee päivittää matkapuhelinnumeroni Verkkopankkiin?

On tärkeää pitää matkapuhelinnumerosi ajan tasalla Verkkopankissa. Verkkopankkiin kirjautumista ja verkkopankkimaksun mahdollista lisävahvistusta varten pankilla tulee olla tiedossa käytössä oleva matkapuhelinnumerosi. Ilman oikeaa matkapuhelinnumeroa et välttämättä pysty kirjautumaan verkkopankkiin, suorittamaan verkkopankin kautta tehtäviä maksuja tai muita verkkomaksuja.

Tarkista ja päivitä tarvittaessa puhelinnumerosi verkkopankissa kohdasta Omat tiedot ja asetukset, Matkapuhelinnumero


Miten päivitän matkapuhelinnumeroni Verkkopankkiin?

Voit tarkistaa ja päivittää tarvittaessa puhelinnumerosi verkkopankissa kohdassa Omat tiedot ja asetukset, Matkapuhelinnumero


Minulla on ulkomainen matkapuhelinnumero, voinko päivittää tämän Verkkopankkiin?

Voit päivittää myös ulkomaisen matkapuhelinnumeron verkkopankissa kohdassa Omat tiedot ja asetukset, Matkapuhelinnumero


Päivitin juuri matkapuhelinnumeroni Verkkopankkiin, mutta numero ei ole vielä päivittynyt omiin tietoihini. Mitä minun tulee tehdä?

Päivitetty numero ei aina näy saman tien omissa tiedoissasi Verkkopankissa. Päivitämme numeroita monta kertaa päivässä.


Olen suorittamassa maksua, mutta matkapuhelinnumeroni on väärä. Mitä minun tulee tehdä?

Pääset päivittämään matkapuhelinnumeron Verkkopankissa ennen maksun vahvistusta. Toimi verkkopankin antamien ohjeiden mukaisesti.