Markkinaraati: Närmare 90 procent av finländarna har minskat utgifterna
Inflationen har höjt konsumentpriserna. Hushållen har mindre pengar att röra sig med än tidigare. Närmare 90 % av finländarna uppger att de skurit ner på kostnaderna.
– Människor skär ner framför allt på restaurangbesök och semesterresor, men även livsmedelsköp. Det lättaste sättet att konkurrensutsätta handelns produkter är att köpa billigare produkter. Det sänker genast priset på matkorgen. På detta sätt kan man sänka sin personliga inflation, sade Konsumentförbundets generalsekreterare Juha Beurling-Pomoell i Markkinaati, som Aktia genomför i samarbete med Kauppalehti.
I diskussionen deltog utöver Beurling-Pomoell också Katri Pellikka, sakkunnig på Marttaliitto, och Henna Mikkonen, chefsekonom inom Sparbanksgruppen.
För att spela videon måste alla cookies på webbsidan accepteras.