Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Dubbla e-fakturor Våra kunder har fått dubbla e-fakturor. Den andra fakturan kan raderas. Vi utreder problemet som bäst och beklagar det besvär som orsakas kunderna.
Betalningar i realtid med SEPA-expressbetalningar

Betalningar i realtid med SEPA-expressbetalningar

Den 25 november 2024 Företagskunder

SEPA-expressbetalning är en europeisk betaltjänst som gör det möjligt att snabbt och enkelt överföra pengar inom eurobetalningsområdet (SEPA, Single Euro Payment Area). Genom SEPA-expressbetalning förmedlas betalningen till mottagaren på tio sekunder dygnet runt och året runt.

Aktias kunder har kunnat ta emot SEPA-expressbetalningar sedan december 2020. Under 2025 inför vi stegvis även SEPA-expressbetalningar för utgående betalningar i olika kanaler. 

SEPA-expressbetalningar kan göras via samma kanaler som traditionella SEPA-gireringar. 

SEPA-expressbetalningen omfattar alla betalningsförmedlare i SEPA-området, men det finns olika tidtabeller för införandet. Övergångsperioden för betalningsförmedlare i euroländer pågår till den 9 oktober 2025, medan övergångsperioden för icke-euroländer är längre.

Vad innebär SEPA-expressbetalning för företag?

  • När pengar rör sig 24/7 elimineras fördröjningen i mottagandet av betalningar. 
  • Företagets betalningsrörelse blir snabbare på ett kostnadseffektivt sätt, eftersom betalningarna förmedlas till samma pris som traditionella SEPA-gireringar.
  • Bättre möjligheter att optimera kassaflödet då eurobetalningar kan samlas in i realtid. Behovet av en extern kontolimit minskar också när pengarna snabbt finns till förfogande på kontot. 
  • Planeringen av företagets övriga affärsverksamhet blir enklare när ekonomiförvaltningen effektiviseras.

Ny tjänst för kontroll av betalningsmottagarens namn

Under 2025 får betalaren en ny tjänst i både SEPA-expressbetalningar och SEPA-gireringar, Verification of Payee. Det gör det möjligt att kontrollera att betalningsmottagarens namn och kontonummer stämmer överens.  Innan betalningen godkänns får betalaren kännedom om att betalningsmottagarens IBAN-kontonummer överensstämmer med mottagarens namn eller om att de överensstämmer endast delvis eller inte alls. Tjänsten är i fortsättningen en del av den normala betalningsprocessen i fråga om enskilda betalningar i alla betalningskanaler. För företag som använder materialöverföringstjänster är användningen frivillig. Syftet med den nya tjänsten är att förbättra betalningssäkerheten. Vi kommer att informera våra kunder när tjänsten tas i bruk, senast i början av oktober 2025.

Både SEPA-expressbetalningen och kontrollen av betalningsmottagarens namn baserar sig på EU-lagstiftning.

Måste vi förbereda oss för SEPA?

Företaget behöver inte göra några ändringar i detta skede, men det är bra att diskutera om den snabbare SEPA-penningrörelsen möjliggör andra förändringar i företagets affärsverksamhet.  

Vi håller våra kunder uppdaterade om införandet av expressbetalningen och ger anvisningar i god tid, om det krävs åtgärder av ditt företag.