
Vörå på allas läppar - KAJ-yran ger nytt lyft för det lokala företagen
Tidigare var Vörå en gömd pärla i Österbotten som främst de lokala kände till. Den här våren har KAJ:s framgång i Melodifestivalen och senare Eurovisionen gjort området känt för hela världen. Det har även fått det lokala näringslivet att blomstra.

Bild: Robin Bokull
Tobias Hästbacka, verkställande direktör för det Vöråbördiga transportföretaget Keskis Logistics har märkt av den positiva effekten, som KAJ:s framgång har på området.
“Det som jag glädjas mest av är hur många som blir glada och smittas av det här. Det skapar en behagligare miljö”, säger Hästbacka.
Hästbacka poängterar också att det är viktigt att komma ihåg att KAJ:s framgång och de positiva effekterna inte händer av en slump.
“Det är ju inte som att man plötsligt halkar in, utan det handlar om otrolig talang och ett stenhårt arbete som ligger bakom”, säger Hästbacka.
Keskis Logistics, som transporterar och förädlar material till energiproduktion och återvinningsindustrierna, har cirka 15 anställda. Hästbacka påpekar att den lättsamma stämningen som Vörås lyft medfört även är viktigt för den interna motivationen på företaget.
“Det leder till ett bättre fokus i verksamheten”, konstaterar Hästbacka.
Hästbacka säger att saker och ting tenderar att smitta av både på gott och ont. Med hänsyn till de ekonomiska utmaningar som varat en längre tid i landet anser han, att det är viktigt att få uppleva positiva saker som ger hopp.
“Det är ju ganska omfattande. Det handlar inte endast om att alla är på gott humör, utan det resulterar i framtidstro som har effekter för allt”, säger Hästbacka.

Tobias Hästbacka
Vörå lockar besökare från när och fjärran
Jessica Havulehto, projektkoordinator vid Vörå kommun, delar samma glädje över synligheten som Vörå fått under de senaste månaderna.
“Vi är ödmjukt tacksamma för det som KAJ har gjort för Vörå”, säger Havulehto.
Havulehto tycker att det är imponerande att Vörå landat på kartan tack vare en sång som sjungs på dialekt.
“När de började sjunga så tänkte man att det är så duktiga, men att de kan ju kanske inte nå ut och nu har de nått ut över hela Europa, egentligen hela världen”, säger Havulehto.
Förväntningarna för den kommande sommaren och semestersäsongen är höga. Vörå väntar på besökare ändå från Europa och till dem vill man visa vad bygden går för. Enlig Havulehto syns det ökade intresset bland annat hos turismaktörerna, som märkt av en ökad trafik i bokningarna.
“Alla som hyr ut till exempel stugor och boende är jätteglada för den synligheten som Vörå får. De får även gratis marknadsföring i samband med att folk söker på Vörå via sökmotorerna”, säger Havulehto.
Svenska - Vörå - bankterminologi
Pengar - pängar
Lån - låååni
Ränta – ränttu
Bankkonto - bankkånttu
Företagskonto – fyritaagskånttu
Betalkort – bankkåurtti
Utlandsbetalning - uitlandsbitaalning
Kassaflöde – pängaflöödi