Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Det rings bluffsamtal i Aktias namn där kunderna uppmanas ge sina bankkoder Lämna inte ut dina bankkoder utan avsluta samtalet omedelbart. Läs mer här
Sommaren får nätbrottslingarna att aktivera sig – håll dig alert även under semestersäsongen

Sommaren får nätbrottslingarna att aktivera sig – håll dig alert även under semestersäsongen

Den 17 juni 2025 Bloggar och artiklar

När semestersäsongen närmar sig blir nätbrottslingar mer aktiva. Genom att vara uppmärksam och proaktiv kan du minska risken för att falla offer för bedrägerier. Se tipsen för hur du sköter dina ärenden tryggt även under semestersäsongen.

Använd dina bankkoder på ett tryggt sätt

Det säkraste sättet att logga in i Aktias nätbank är genom att själv skriva adressen www.aktia.fi i adressfältet i webbläsaren. Du kan också använda Aktias Mobilbank, som kan laddas ner i din appbutik. Då du loggar in i olika tjänster med dina bankkoder (till exempel myndigheternas nättjänster, såsom OmaKanta), kontrollera alltid innan du skriver in dina uppgifter att adressen i webbläsarens adressfält börjar med kirjaudu.aktia.fi. Det lönar sig även att ha ett alternativt sätt att identifiera sig, ifall enheten du använder för identifierng skulle tappas bort. Ett alternativ för stark autentisering är ett mobilsertifikat som kan beställas av teleoperatören. Mer information hittar du på adressen mobiilivarmenne.fi/sv.

Ifrågasätt erbjudanden och konstiga meddelanden

Förhåll dig kritiskt till lockande erbjudanden, som låter för bra för att vara sanna. Försök på att få tag på kundernas nätbankskoder sker till exempel via textmeddelanden, e-post, sökmotorresultat och till och med i myndigheternas namn. Klicka inte på misstänksamma länkar och öppna inte konstiga bilagor.

Aktia eller myndigheterna ber dig aldrig logga in i digitala tjänster via en länk i ett e-postmeddelande eller sms. Vi ber dig inte heller lämna ut dina personliga uppgifter som kreditkortinformation, pin-kod eller bankkoder via e-post, sms eller telefon.

Ställ lämpliga skyddsgränser för ditt kort 

Du kan som förebyggande åtgärd ställa in olika skyddsgränser, ifall ditt kort skulle försvinna eller missbrukas. Du kan till exempel ställa in begränsningar som gäller köp, uttag, nätbetalningar eller regionspärrningar. När du reser utomlands, kom ihåg att vid behov ändra regionsspärren, så att ditt kort fungerar i destinationslandet. Kom även ihåg att återställa regionspärren när du återvänder hem från dina resa. Det lönar sig också att ställa dagliga betalningsgränser för att minimera de ekonomiska förlusterna om ditt kort försvinner, kopieras eller stjäls. Skyddsgränser kan lätt hanteras i nätbanken i realtid i nätbanken eller Aktia Wallet-applikationen.

Agera snabbt om du misstänker missbruk  

Ring genast spärrtjänsten för kort och Aktia Wallet-applikationen på +358 800 0 2477 (24 h/dygn) om ditt kort har stulits eller blivit föremål för missbruk. Gör också en polisanmälan. Det lönar sig att spara spärrtjänstens nummer i telefonen så att du vid behov snabbt kan spärra kortet.

Du kan även tillfälligt förhindra användningen av Aktias kort via Aktia Wallet-applikationen och av Finnair Visa-kort via Finnair Visa-applikationen. Om du misstänker missbruk, ring alltid den ovan nämnda spärrtjänsten för att spärra ditt kort permanent.

Om du misstänker att dina nätbankskoder har kommit i händerna på en tredje part, ska du meddela vår kundservice omedelbart. Om kötiden är lång eller du upptäcker situationen utanför öppettiderna, meddela nätbankens spärrtjänst på numret 020 333 (24h), från utlandet +358 20 333.  Meddela även vår kundservice så snabbt som möjligt. Av säkerhetsskäl stänger kundservicen din nätbank och skapar nya bankkoder, som du kan hämta från Aktias närmaste serviceställe.