
Aktias kunder uppskattar egna kontaktpersoner och personlig service, visar branschundersökningen EPSI Rating
Kundnöjdheten hos Aktia var fortsatt stabil trots att den sjönk i bankbranschen som över lag. Detta framgår av EPSI Rating-undersökningen. För ett år sedan vände Aktias kundnöjdhet i en klart positiv riktning och även i årets jämförelse höjde Aktia sin placering. Nu är placeringen nära branschens medelnivå, även om indexpoängen sjönk något. Nedgången var dock liten.
Aktias styrka i förhållande till konkurrenterna är en personlig service som är starkt kopplad till hur uppskattade kunderna känner sig och hur nöjda de är. I svaren från Aktias kunder framhävs särskilt vikten av en egen kontaktperson. Aktias kunder ger bättre betyg både i fråga om antalet kontakter och kontaktkvaliteten, vilket är ett resultat av en långsiktig satsning på proaktivitet.
"I enlighet med vår strategi vill vi särskilja oss genom personlig och tillgänglig service och erbjuda våra kunder en människonära kundupplevelse. Det gläder mig att vårt målmedvetna arbete syns i svaren", säger Malin Ahlström, direktör för kundupplevelse på Aktia.
Initiativförmåga och hjälp vid rätt tidpunkt bidrar till nöjdare kunder
Aktias resultat ligger över genomsnittet för branschen inom delområdena Förväntningar och Servicekvalitet. Kundernas höga förväntningar är ett tecken på förtroende för varumärket och kvaliteten.
Den största positiva utvecklingen skedde redan 2024 inom delområdet Servicekvalitet, som mäter hur uppskattade kunderna känner sig och hur de upplever att de fått hjälp. Aktia har satsat på att utveckla just detta delområde och skiljer sig positivt från branschgenomsnittet också i år.
EPSI Rating har kartlagt kundnöjdheten inom bank- och finanssektorn sedan 1999. Resultaten av branschundersökningen i sin helhet finns här (på finska).
Indexet använder en skala mellan 0 och 100, där man som tumregel kan tolka att 0-60 återspeglar missnöje, 60-75 nöjdhet och över 75 poäng hög nöjdhet.