
Bedragare är nu särskilt aktiva: Skydda dina uppgifter och pengar
Olika bedrägeriförsök har ökat betydligt under den senaste tiden. Det är viktigt att varje kund är uppmärksam och omsorgsfullt skyddar sina egna bankkoder och betalningsuppgifter. Speciellt räkenskapsbyråerna samt ekonomiansvariga vid föreningar och stiftelser bör nu fästa uppmärksamhet vid att identifiera bedrägerimeddelanden.
Kontrollera betalningsförfrågningar och ändringar i kontoinformation
Bedragare kan skicka betalningsförfrågningar eller meddela om ändringar i betalningsuppgifterna, till exempel ett nytt kontonummer. Den här typen av ändringar ska alltid kontrolleras direkt från avsändaren på ett sätt som bekräftar avsändarens identitet. Lita inte endast på e-post eller SMS! Om du använder bankens identifieringsapplikation, läs alltid noggrant vad du håller på att bekräfta.
Klicka inte på länkar
Logga inte in i banktjänsterna via en länk i ett SMS, ett e-post eller sökmotor. Logga alltid in direkt via bankens webbplats genom att skriva in adressen i webbläsaren.
Bankkoder får aldrig lämnas ut
Banken, myndigheter eller representanter för en tredje part frågar aldrig efter dina koder per telefon. Om du får en sådan begäran handlar det om ett bedrägeri.
Var uppmärksam med inkommande meddelanden till telefonen
Kontakta omedelbart bankens kundtjänst om du får oväntade aviseringar eller bekräftelsemeddelanden från banken som du inte själv har aktiverat.
Agera snabbt om du misstänker bedrägeri
Om du misstänker att dina nätbankskoder har kommit i händerna på en tredje part:
- Spärra dina bankkoder genom att ringa spärrtjänsten (24 h), tfn 020 333 (24 h/dygn) och från utlandet +358 20 333.
- Kontakta banken och polisen.
Tillsammans kan vi bekämpa bedrägerier och skydda våra kunders säkerhet. Tack för att du är uppmärksam!