Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Ny samarbetsmodell bekämpar bankbedrägerier effektivt

Ny samarbetsmodell bekämpar bankbedrägerier effektivt

Den 11 december 2025 Bloggar och artiklar

Aktia deltar i ett samarbete mellan banker, teleoperatörer och myndigheter med målet att förebygga nätbedrägerier. Resultaten av samarbetet har varit lovande, men det är fortfarande viktigt att vara på alerten.

Som en del av samarbetet samlar bankerna in information om skadliga webbplatser och vidarebefordrar den till en gemensam databas som OP Pohjola (OP) sammanställer. Med hjälp av denna data kan operatörerna stänga skadliga sidor snabbare och mer effektivt.

Precis som de andra bankerna i samarbetet, granskar Aktia bedrägerianmälningar från olika källor, varefter information om skadliga webbplatser skickas vidare till OP. Tack vare den gemensamt insamlade datan kan teleoperatörerna få information om skadliga sidor och därmed stänga dem snabbare, vilket minskar antalet bedrägerifall.

Förutom Aktia och OP deltar även Nordea, S-Banken och Sparbanken, informationssäkerhetsföretaget F-Secure samt teleoperatörerna Elisa, Telia och DNA i samarbetet.

Noggrannhet och vaksamhet behövs fortfarande

Det omfattande samarbetet har gett lovande resultat och bedrägerier kan nu bekämpas mycket smidigt. Trots detta är den egna noggrannheten fortfarande ett av de viktigaste sätten att undvika att bli utsatt för nätbedrägerier. Kom ihåg åtminstone dessa tumregler för en trygg skötsel av ärenden.

- Klicka aldrig på misstänkta länkar eller öppna bilagor. Om du blir ombedd via telefon att flytta pengar till ett ”säkerhetskonto”, avsluta samtalet omedelbart.

- Om du får e-post som väcker misstankar om nätfiske, rapportera meddelandet till adressen phishing(at)aktia.fi. Bifoga även det ursprungliga e-postmeddelandet, eftersom det är svårare att undersöka och vidta åtgärder på basis av en skärmdump.

- Använd mobilbanken eller gå till nätbanken genom att skriva https://www.aktia.fi i webbläsarens adressfält.

- Var försiktig med sökmotorer (t.ex. Google och Bing) – skriv in Aktias eller myndighetens webbadress direkt i adressfältet, inte i sökmotorn.

- Lämna aldrig ut inloggningsuppgifter eller kortinformation via e-post, sms eller telefon.

- Håll dina enheter och appar uppdaterade.

- Kontrollera dina kontotransaktioner regelbundet.

- Om du misstänker att dina bankkoder har hamnat i tredje parts händer, meddela detta omedelbart till vår kundtjänst. I ärenden som gäller bedrägerier kan du använda val 5 för att ringa direkt till servicelinjen för bedrägerioffer. Om väntetiden är lång eller du upptäcker problemet utanför öppettiderna, ring spärrtjänsten för nätbanken (24h/dygn), tel. 020 333 (24 h/dygn), från utlandet +358 20 333.