Siirry sisältöön Siirry chattiin
Aktia Henkivakuutuksen asiakaspalvelu on ruuhkautunut.

Pahoittelemme ruuhkasta aiheutuvaa haittaa.

Turvallinen asiointi

Turvallinen asiointi

Verkossa leviää päivittäin useita haittaohjelmia ja luodaan pankkien kotisivujen ja verkkopankkien näköisiä huijaussivustoja, joiden tavoitteena on päästä käsiksi käyttäjän henkilötietoihin, pankkitunnuksiin, salasanoihin tai luottokorttitietoihin. Myös sähköpostitse ja tekstiviestitse kalastellaan näitä tietoja huijausviesteillä. Tältä sivulta löydät ohjeita ja vinkkejä turvallisempaan asiointiin.

Miten käytän pankkitunnuksiani turvallisesti?

Asiakkaiden pankkitunnuksia voidaan kalastella esimerkiksi tekstiviestitse, sähköpostitse, hakukoneiden hakutulosten kautta ja jopa viranomaisten nimissä. Älä klikkaa epäilyttäviä linkkejä tai avaa epäilyttäviä liitteitä.

Turvallisin tapa kirjautua Aktian verkkopankkiin on itse kirjoittaa selaimen osoitekenttään Aktian verkkosivuosoite www.aktia.fi tai käyttää Aktian Mobiilipankkia, joka on ladattavissa sovelluskaupoissa.

Tunnistautuessasi pankkitunnuksilla eri palveluihin (esim. viranomaispalveluihin, kuten OmaKanta), muistathan tarkistaa ennen tietojesi syöttämistä, että selaimen osoitepalkissa oleva osoite alkaa kirjaudu.aktia.fi.

 

Onko korttisi kadonnut tai varastettu?

Soita heti korttien ja Aktia Wallet -sovelluksen sulkupalveluun +358 800 0 2477 (24 h/vrk) jos korttisi on varastettu tai se on joutunut väärinkäytöksen kohteeksi. Tee myös rikosilmoitus poliisille.

Voit estää kortin käytön väliaikaisesti Aktia Wallet -sovelluksen kautta tai verkkopankissasi Kortit-osion alta. Mikäli epäilet väärinkäyttöä, soita aina yllä mainittuun sulkupalveluun sulkeaksesi korttisi pysyvästi.

 

Ovatko verkkopankki­tunnuksesi joutuneet vääriin käsiin?

Jos epäilet pankkitunnustesi joutuneen kolmannen osapuolen haltuun, ilmoita tästä välittömästi asiakaspalveluumme. Jos asiakaspalvelumme jonotusaika on pitkä tai huomaat asian aukioloaikojen ulkopuolella, soita verkkopankin sulkupalveluun (24h), puh. 020 333 (24 h/vrk), ulkomailta +358 20 333. Ilmoita kuitenkin asiasta mahdollisimman pian myös asiakaspalveluumme. Varastettujen pankkitunnusten avulla tehty väärinkäytös on rikos, josta on tehtävä rikosilmoitus poliisille.

Turvallisuutesi vuoksi asiakaspalvelu sulkee voimassa olevan verkkopankin ja luo sinulle uudet pankkitunnukset, jotka voit hakea lähimmästä Aktian toimipisteestä.

Lisätietoja tietoturvasta:  Kyberturvallisuuskeskuksen ohjeita ja oppaita  Ajankohtaiset tietoturvauhat:  Tietoturva Nyt! Ajankohtaisia tietoturvauutisia

Tärkeimmät vinkit turvalliseen asiointiin

  • Aktia ei koskaan kysy sähköpostin tai tekstiviestin välityksellä tili- tai korttinumeroita eikä pankkitunnuksia, turvalukuja tai henkilötunnusta.
  • Älä koskaan siirry verkkopankkiin sähköpostilla tulleen linkin tai hakukoneiden hakutulosten kautta vaan aina pankin omilta sivuilta tai kirjoittamalla osoite itse selaimen osoitekenttään. Huom! Selaimen osoitekenttä toimii myös hakukoneen (esim. Google, Bing) hakukenttänä, joten syötä osoite muodossa www.aktia.fi ohittaaksesi hakutoiminnallisuuden.
  • Tarkkaile tili- sekä korttitapahtumisiasi ja ota yhteyttä asiakaspalveluun, mikäli huomaat niissä jotain epäilyttävää.
  • Suhtaudu kriittisesti houkutteleviin tarjouksiin, jotka kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta.
  • Jos käytät verkkopankkia yhteiskäyttöisillä koneilla tai laitteilla, muista käyttää verkkopankissa "Kirjaudu ulos" -painiketta, tyhjentää käyttämäsi selaimen välimuisti, historiatiedot ja sulkea selainikkuna ennen kuin poistut.
  • Kiinnitä huomiota selaimen osoitepalkkiin ja siinä näkyvään osoitteeseen. Varmista, että osoite on Aktian verkkopalvelun osoite ja, että osoitteen edessä on lukitun lukon kuvake ennen kuin syötät tunnuksesi ja salasanasi. Klikkaamalla hiirellä lukon päältä saat näkyviin sivuston varmenteen.

Tarkista, että 

  • Sivuston käyttämä varmenne on myönnetty Aktialle.
  • Aktian verkkosivuilla varmenteessa oleva osoite on www.aktia.fi, Aktian verkkopankkiin kirjautuessa tunnistussivun osoite on auth.aktia.fi ja tunnistautuessasi pankkitunnuksillasi eri palveluihin (esim. viranomaispalveluihin, kuten Omakanta), tunnistuspalvelun osoite on kirjaudu.aktia.fi ja verkkopankissa osoite on ebank.aktia.fi
  • Varmenne on voimassa.
  • Varmenteen myöntäjä on DigiCert tai Amazon riippuen verkkosivusta.

Sinun ei tarvitse huolestua, mikäli pidät muutamat perusasiat mielessäsi

Aktian pankkitunnukset ovat monipuolinen avain paitsi sähköisiin pankkipalveluihin, myös lukemattomiin viranomaisten ja yritysten tarjoamiin sähköisiin palveluihin. Voit tunnistautua luotettavasti niin verkossa kuin puhelimitse tapahtuvan asioinnin yhteydessä. Kaikki tietoliikenne salataan SSL-salausmenetelmällä. Ulkopuoliset eivät pääse lukemaan eivätkä muuttamaan tietoja, jotka kulkevat sinun ja yrityksen tai viranomaisen välillä.

Aktian tunnistuspalvelun ja verkkomaksun tunnusmerkki näyttää tältä:

 

  1. Opettele käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ulkoa tai säilytä niitä ainakin huolellisesti ja siten, ettei niitä voi yhdistää toisiinsa tai asianomaiseen palveluun. Säilytä myös avaintunnuskorttia huolellisesti ja muista, että avainluvut ovat henkilökohtaisia.
  2. Älä luovuta pankkitunnuksiasi kenellekään, tunnukset ovat henkilökohtaiset.
  3. Jos käyttäessäsi Aktian palveluita saat varoituksen sertifikaattiongelmasta, älä missään tapauksessa jatka palvelun käyttöä, vaan sulje selain ja ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
  4. Aseta sinulle sopivat käyttörajoitukset tileille ja korteille. Määrittele verkkopankin tilikohtainen yksittäisen maksun yläraja omien tarpeidesi mukaiseksi.
  5. Jos käytät verkkopankkia julkisissa tiloissa (esimerkiksi kirjastossa), muista aina tyhjentää selaimen välimuisti ja historiatiedot, sulkea selain ja kirjautua ulos verkkopankista "Kirjaudu ulos" -painikkeella. Suosittelemme välttämään verkkopankin käyttämistä julkisissa tiloissa.
  1. Säilytä korttiasi yhtä huolellisesti kuin käteistä rahaa ja tarkista säännöllisesti, että kortti on tallella, erityisesti tilanteissa, joissa katoamisen riski on suuri.
  2. Älä koskaan jätä korttia esimerkiksi autoon, ravintolapöytään, työ- tai hotellihuoneeseen. Älä myöskään salli korttisi viemistä esimerkiksi ravintolan takahuoneeseen, jolloin itse et voi nähdä mitä kortillasi tehdään.
  3. Älä koskaan luovuta korttia tai tunnuslukua toisen henkilön käyttöön. Jos kortinhaltija on luovuttanut kortin ja tunnuslukunsa toisen henkilön käyttöön, tapahtumien katsotaan olevan kortinhaltijan itsensä tekemiä ja hyväksymiä.
  4. Aseta kortillesi turvarajat (osto- ja nostorajat) kortin katoamisen tai väärinkäytöksen varalta. Rajat ovat voimassa 24 h, ja voit asettaa ne verkkopankissasi tai Aktia Wallet -sovelluksessa reaaliajassa.
  5. Käytä aluerajausta, sillä kortin ei tarvitse toimia siellä, missä et itse ole. Useimmiten kortin käyttöalueeksi riittävät Suomi ja Eurooppa. Muut alueet voit avata helposti verkkopankissa tai Aktia Wallet -sovelluksessa reaaliajassa. Käyttämällä aluerajausta vähennät merkittävästi riskiäsi joutua korttiväärinkäytöksen kohteeksi!
  6. Tarkista aina loppusumma ennen kuin hyväksyt ostoksen tunnusluvulla tai allekirjoituksella. Voit helposti seurata oman korttisi käyttöä Aktia Wallet -sovelluksessa. Jos olet hyväksynyt väärän summan tunnusluvullasi, pankki ei voi auttaa sinua, vaan sinun on tällöin selvitettävä asia suoraan myyjän kanssa.
  7. Voit myös asettaa Aktia Wallet -sovelluksen kautta tilapäisen sulun, jonka voit poistaa myöhemmin. Tilapäistä sulkua voit käyttää esimerkiksi silloin, jos epäilet kortin olevan tilapäisesti hukassa esim. omassa asunnossasi ja uskot vielä löytäväsi kortin.
  8. Mikäli korttisi katoaa tai varastetaan, ilmoita asiasta heti korttien sulkunumeroon +358 800 0 2477 (24 h). Tallenna sulkupalvelun numerot puhelimen muistiin.

 

Maksa kortilla turvallisesti verkossa

Kortti on turvallinen maksutapa kaikessa verkkomaksamisessa, kunhan käytät sitä yhtä huolellisesti kuin muussakin asioinnissa.

  1. Suosi verkko-ostoksilla luottokorttia, sillä sen avulla saat kuluttajansuojalain mukaisen turvan ostoksillesi.
  2. Jos verkkosivun osoiterivillä on tietosuojasta kertova symboli (lukko) ja verkko-osoite alkaa tunnuksella ”https” eikä ”http”, verkkosivulla voi tehdä ostoksia turvallisesti. Sivu käyttää tällöin SSL-protokollaa (Secure Socket Layer), jolloin henkilötietosi suojataan salauksella.
  3. Turvallisen verkkokaupan tunnistat Mastercard Identity Check -palvelusta. Suosi kauppiaita, jotka tukevat palvelua. Tehdessäsi verkko-ostoksia Mastercard Identity Check -palveluun liittyneen kauppiaan sivuilla, syötät ensin kortin numeron, sen voimassaoloajan ja turvakoodin, jonka jälkeen sinua pyydetään erikseen vahvistamaan ostos. Syöttämäsi tiedot eivät välity kauppiaalle. Kauppias saa vahvistuksen tunnistuksen onnistumisesta myyntiluvan muodossa.
  4. Lue palautusehdot huolellisesti ja ota osoitetiedot talteen mahdollista palautusta varten. Tarkista myös toimituskustannukset. Jos ostat ulkomaisesta verkkokaupasta, tarkista myös tiedot mahdollisista hinnan lisäksi tulevista veroista.
  5. Vahvistat ostoksesi verkossa tunnistautumalla avaintunnuskortilla ja SMS-lisävahvistuksella tai Wallet-varmenteella Aktia Wallet -sovelluksessa.
  6. Kehotamme asiakkaitamme varovaisuuteen aina uusia sovelluksia asennettaessa. Ota selvää sovelluksen sisällöstä etukäteen ja lue mahdolliset arvostelut sekä tarkista korttisi turvarajat verkko-ostoksille. Voit tehdä muutoksia turvarajoihin (osto- ja nostorajat), verkkomaksuun tai aluerajauksen tarpeidesi mukaan Aktia Wallet -sovelluksessa tai verkkopankissa.
  1. Älä koskaan tallenna verkkopankkisi käyttäjätunnusta ja salasanaa tietokoneellesi.
  2. Älä käytä verkkopankkisi salasanaa muissa verkkopalveluissa ja muista vaihtaa se säännöllisesti.
  3. Älä hyväksy verkkopankissa tulevia erillisiä ilmoituksia turvallisuuteen annettavista poikkeusluvista. Aktia pitää oman verkkopankkinsa tietoturvan ajan tasalla ja Aktia tiedottaa erikseen etukäteen, mikäli muutokset edellyttävät asiakkailta toimenpiteitä.
  4. Jos Lähetä-painikkeen painamisen jälkeen saat kysymyksen, haluatko tallentaa syöttämäsi tiedot, vastaa siihen kielteisesti. Verkkopankissa ei käytetä selaimessa olevaa toiminnallisuutta, joka tallentaa lomakekenttiä ja salasanoja.
  5. Pidä tietokoneesi palomuuri sekä tietoturvaohjelmat jatkuvasti ajan tasalla ja päällä. Ensiapuna haittaohjelman saastuttaneen tietokoneen tarkistamiseen voit myös käyttää esimerkiksi F-Securen skannauspalvelua, jonka löydät täältä.
  6. Asenna kaikki ohjelmistojen päivitykset säännöllisesti, jolloin tietokoneen ohjelmien tietototurva-aukot tulevat tukituiksi. Ohjelman automaattista päivitystoimintoa tulee käyttää, jos sellainen on mahdollista.
  7. Käytä selaimissa olevia huijaus-/kalastelusivustojen tunnistustoimintoja.
  8. Älä asenna mitään tuntemattomia ohjelmia tai selaimen lisäosia tietokoneellesi.
  9. Harkitse, asennatko toisen selaimen pelkästään verkkopankin käyttämiseen.
  10. Langattomien verkkojen tulee olla suojattuja, kun käytät verkkopankkia.

On hyvä muistaa, että matkapuhelin ei ole enää pelkkä puhelin. Sillä kommunikoidaan monipuolisesti, siihen tallennetaan paljon henkilökohtaisia tietoja ja sitä käytetään yhä useammin maksuvälineenä. Tietoturvan varmistaminen onkin erittäin tarpeellista myös älypuhelimilla ja tableteilla, sillä niihin kohdistuvien tietoturvauhkien määrä on moninkertaistunut viime vuosina.

  1. Käytä puhelimen suojakoodia ja automaattista lukitusta. Nämä suojaavat puhelintasi erityisesti silloin, kun kadotat puhelimesi tai se varastetaan.
  2. Tee salasanoista riittävän monimutkaisia, jotta ne eivät ole helposti arvattavissa tai sivusta silmäillessä tunnistettavissa.
  3. Lataa sovelluksia vain luotettavista lähteistä.
  4. Asenna tarvittavat tietoturvapäivitykset.

Maksukorttien sulkupalvelu

Ilmoita heti kortin tai sen tietojen katoamisesta ja väärinkäytöstä. Mikäli huomaat jonkun käyttäneen korttiasi luvattomasti, korttisi tai sen tunnusluku katoaa tai korttisi jää automaattiin, ilmoita asiasta heti korttien sulkupalveluun.

Korttien sulkupalvelu 24h puh. 0800 0 2477, ulkomailla +358 800 0 2477

Verkkopankin sulkupalvelu

Mikäli käyttäjätunnus, salasana tai avaintunnuskortti katoaa tai joutuu sivullisen käsiin, ota viipymättä yhteys verkkopankin sulkupalveluun, puh. 020 333 (ulkomailta +358 20 333).

Kuluttaja-asiakas vastaa tunnusten oikeudettomasta käytöstä siihen asti kunnes katoamisilmoitus on tehty.

Verkkopankin neuvonta

Verkkopankin neuvonnasta vastaa asiakaspalvelumme puh. 010 247 010.

Verkkopankkisopimuksen tekeminen

Aktia pankkitunnusten hakijan ensitunnistaminen tapahtuu henkilökohtaisesti Aktian toimipisteessä.

Asiakkaan ja Aktian välillä solmitaan verkkopankkisopimus ja Aktia luovuttaa verkkopalvelutunnukset asiakkaalle henkilökohtaisesti sekä tarvittavat ohjeet verkkopankin käyttöönottamiseksi.

Asiakkaan tunnistus sisäänkirjautumisessa

Asiakas tunnistetaan sisäänkirjautumisen yhteydessä. Sisäänkirjautumisessa kirjoitat 8-numeroisen käyttäjätunnuksesi ja salasanasi niille varattuihin kenttiin ja klikkaat Kirjaudu-painiketta. Lisäksi vahvistat sisäänkirjautumisen avaintunnuskortilta pyydettävällä 6-numeroisella joka kerta vaihtuvalla turvaluvulla.

Istunnon aikakatkaisu

Verkkopankki-istunto sulkeutuu automaattisesti 15 minuutin kuluttua.

Verkkopankkipalvelun valvonta

Aktia valvoo verkkopankkinsa toimintaa 24/7.

Tietoliikenteen suojaaminen SSL-varmenteella

Kaikki verkkopankin käyttämä tietoliikenne salataan EV-SSL-varmenteella, joka suojaa osapuolten väliset sanomat.

Suojaamiseen käytettävä sertifikaatti on myönnetty Aktia Abp:lle ja osoitteille ebank.aktia.fi ja auth.aktia.fi.

Aktian tiedottaminen

Aktia tiedottaa etukäteen kaikista huoltokatkoista ja muutoksista verkkopankkinsa käytössä kotisivuilla (aktia.fi) sekä verkkopankissa.

Aktian yhteydenpito asiakkaaseen

Pankki kysyy asiakkaan tunnuksia verkossa ainoastaan:

  • kirjauduttaessa verkkopankkiin
  • kirjauduttaessa sähköiseen allekirjoituspalveluun (signature.aktia.fi). Pankki toimittaa sähköiset allekirjoituspyynnöt sähköpostiosoitteesta noreply(at)aktia.fi
  • maksettaessa verkkomaksulla (maksunappi)
  • käytettäessä tunnistuspalvelua (TUPAS, Mastercard Identity Check)

Kun asiakas on yhteydessä asiakaspalveluumme (010 247 010) virhetilanteiden tai muiden selvitysten johdosta, saatamme selvitystyötä varten tarvita joitain tunnisteiden yksilöintitietoja. Tällaiset puhelut saatetaan nauhoittaa ja nauhoittamisesta kerrotaan asiakkaalle.

Aktia ei koskaan kysele sähköpostin välityksellä tili- ja korttinumeroita eikä pankkitunnuksia.

Ilmoita asiakaspalveluumme havaitsemistasi kalasteluviesteistä ja verkkopankin käyttöön liittyvistä haittaohjelmista.

Asiakkaan tunnistaminen puhelimessa

Asiakaspalvelulla on mahdollisuus tunnistaa soittava asiakas pankkitunnuksilla. Tunnistaminen tapahtuu käyttäjätunnuksen ja vaihtuvan turvaluvun avulla. Tunnistetut puhelut nauhoitetaan.

Aktian verkkopalvelut toimivat pääsääntöisesti useimmissa nykyaikaisissa laitteissa, käyttöjärjestelmissä ja selaimissa, mutta parhaan käyttökokemuksen varmistamiseksi suosittelemme käyttämään seuraavia:

Verkkopankki ja Aktia.fi

  • Chrome
  • Firefox
  • Edge
  • Safari (MacOS, iOS)

Aktian tunnistuspalvelu

Varmistathan käyttäessäsi tunnistautumista edellyttäviä verkkopalveluita Safari-selaimella, että käytössäsi on iOS 13 tai uudempi käyttöjärjestelmä.

Mobiilipankki

Mobiilipankin lataaminen ja toimivuus edellyttävät älypuhelimessasi vähintään iOS 12 tai Android 7.0 – käyttöjärjestelmää (tai näitä uudemmat versiot).

Pankkitunnusten käyttö ja säilyttäminen

Säilytä käyttäjätunnus, salasana ja avaintunnuskortti huolellisesti itselläsi ja erillään toisistaan, sillä yhdessä ne mahdollistavat tiliesi käytön.
 
Verkkopankkitunnukset ovat aina henkilökohtaiset eikä niitä saa luovuttaa toiselle henkilölle, koska tunnusten käyttäminen vastaa asiakkaan tunnistamista henkilöllisyyden osoittavasta asiakirjasta
 

Verkkopankin toimeksiantojen vahvistaminen

Aktian avaintunnuskortissa on numerojärjestyksessä 152 avaintunnusta, joiden perässä olevalla 6-merkkisellä turvaluvulla vahvistat tekemäsi toimeksiannot sekä niiden muutokset.
 
Muista, että Aktian verkkopankki kysyy aina vain yhden turvaluvun kerrallaan.
 

Muista kirjautua ulos verkkopankista

Lopeta verkkopankkipalvelu aina ylävalikosta "Kirjaudu ulos"-valinnalla. Uloskirjautumisen yhteydessä verkkopankki saattaa muistuttaa sinua vahvistamattomista laskuista. Voit tällöin valita jos haluat kirjautua ulos tai jatkaa vahvistamiseen. Älä koskaan sulje selainta tai siirry toiselle sivulle ennen kuin olet kirjautunut ulos.
 

Aseta kortillesi sinulle sopivat turvarajat

Voit asettaa kortillesi erilaisia turvarajoja kortin katoamisen tai väärinkäytösten varalta. Voit asettaa esimerkiksi osto-, nosto-, verkkomaksu- tai aluerajauksen. Turvarajoja voi helposti asettaa tai muuttaa verkkopankissa tai Aktia Wallet -sovelluksessa reaaliaikaisesti. Käyttämällä turvarajoja vähennät merkittävästi riskiä joutua korttiväärinkäytösten kohteeksi.
 

Verkkopankin käyttöpaikka

Käytä verkkopankkia aina turvallisessa paikassa, esimerkiksi kotonasi tai omalla työasemallasi työpaikallasi. 
 
Kun käytät verkkopankkia julkisissa tiloissa esim. nettikahviloissa, kirjastoissa jne., muista aina kirjautua ulos verkkopankista käytön jälkeen. Tyhjennä sen jälkeen selaimen välimuisti ja historiatiedot sekä sulje selain. Verkkopankin käytössä julkisella paikalla kannattaa olla erityisen huolellinen ja huolehtia omasta yksityisyydestään.
 

Oman tietokoneen turvallisuus

  1. Älä koskaan tallenna verkkopankkisi käyttäjätunnusta ja salasanaa tietokoneellesi.
  2. Älä käytä verkkopankkisi salasanaa muissa verkkopalveluissa ja muista vaihtaa se säännöllisesti.
  3. Älä hyväksy verkkopankissa tulevia erillisiä ilmoituksia turvallisuuteen annettavista poikkeusluvista. Aktia pitää oman verkkopankkinsa tietoturvan ajan tasalla ja Aktia teidottaa erikseen etukäteen mikäli muutokset edellyttävät asiakkailta toimenpiteitä.
  4. Verkkopankissa ei käytetä selaimessa olevaa toiminnallisuutta, joka tallentaa lomakekenttiä ja salasanoja. Mikäli selain Lähetä-painikkeen painamisen jälkeen kysyy haluatko tallentaa syöttämäsi tiedot, vastaa kielteisesti.
  5. Pidä tietokoneesi palomuuri sekä tietoturvaohjelmat jatkuvasti ajan tasalla ja päällä. Ensiapuna haittaohjelman saastuttaneen tietokoneen tarkistamiseen voit myös käyttää F-Securen skannauspalvelua.
  6. Asenna kaikki ohjelmistojen päivitykset säännöllisesti, jolloin tietokoneen ohjelmien tietototurva-aukot tulevat tukituiksi. Ohjelman automaattista päivitystoimintoa tulee käyttää, jos sellainen on mahdollista.
  7. Käytä selaimissa olevia huijaus-/kalastelusivustojen tunnistustoimintoja
  8. Älä asenna mitään tuntemattomia ohjelmia tai selaimen lisäosia tietokoneellesi
  9. Langattomien verkkojen tulee olla suojattuja kun käytät verkkopankkia

Pankkitunnusten sekä korttinumeroiden kalastelu ja haittaohjelmat

Älä koskaan siirry verkkopankkiin sähköpostissa tulleen linkin kautta, äläkä vastaa huijausviesteissä oleviin kysymyksiin. Huijausviesteissä kysellään erilaisiin mm. turvallisuussyihin vedoten verkkopankkitunnuksia tai korttinumeroita ja kortin PIN-numeroa.

Haittaohjelmat

Haittaohjelma voi tallentua tietokoneelle esimerkiksi sähköpostin välityksellä, ladatessasi verkosta tiedostoja tai pelkästään selatessasi verkkosivustoja.

Haittaohjelma aktivoituu yleensä verkkopankkiin kirjautumisen yhteydessä.

Haittaohjelman avulla rikolliset yrittävät kerätä verkkopankkitunnuksia ja avainlukuja tai väärentää maksuja ja saada näin itselleen taloudellista hyötyä sinun kustannuksellasi.

Huijaussivustot

Huijausviestit ja -verkkosivustot on toteutettu muistuttamaan Aktian virallisia tiedotteita ja verkkopalveluita. Niissä kehotetaan yleensä antamaan verkkopankkiasioinnissa käytettävät asiakastunnukset ja turvaluvut tai luottokorttiin liittyviä tietoja.

Aktia ei koskaan kysele sähköpostin välityksellä tili- ja korttinumeroita eikä verkkopankkitunnuksia tai turvalukuja. Aktian verkkopankki kysy vain yhden turvaluvun kerrallaan.

Seuraa tarkasti selaimen osoitepalkkia ja siinä näkyvää osoitetta. Varmistu että osoite on Aktian verkkopankin osoite ennen kuin syötät tunnuksesi ja salasanasi. Uusimmissa selaimissa osoiterivin taustaväri vaihtuu vihreäksi Aktian verkkopankissa.

Yleistä

Verkkopankki on ajantasainen pankkipalvelu, jolla voit hoitaa päivittäiset pankkiasiasi Internetin kautta. Palvelu on käytettävissä kaikkina viikonpäivinä vuorokauden ympäri.

Verkkopankin huoltokatkoksista tiedotetaan etukäteen Aktian kotisivuilla ja verkkopankissa.

Pääset palvelun käyttäjäksi tekemällä verkkopankkisopimuksen lähimmässä Aktian toimipisteessä. Samalla saat palvelun käyttöön tarvittavan käyttäjätunnuksen ja avaintunnuskortin sekä tarvittaessa opastuksen palvelun käyttöön.

Verkkopankkitunnukset ovat aina henkilökohtaiset eikä niitä saa luovuttaa toiselle henkilölle.

Säilytä käyttäjätunnus, salasana ja avaintunnuskortti huolellisesti ja erillään toisistaan, sillä yhdessä ne mahdollistavat ulkopuoliselle tiliesi käytön.

Mikäli käyttäjätunnus, salasana tai avaintunnuskortti katoaa tai joutuu sivullisen käsiin, ota viipymättä yhteys omaan pankkiisi tai tunnusten sulkupalveluun, puh. 020 333 (ulkomailta +358 20 333).

Verkkopankin neuvonnasta vastaa asiakaspalvelumme puh. 010 247 010 arkisin 8–18.

Tietoliikenteen suojaaminen

Kaikki verkkopankin käyttämä tietoliikenne salataan EV-SSL-varmenteella, joka suojaa osapuolten väliset sanomat. Suojaamiseen käytettävä sertifikaatti on myönnetty Aktia Abp:lle ja osoitteille ebank.aktia.fi ja auth.aktia.fi.

Sisäänkirjautuminen verkkopankkiin

Sisäänkirjautumisessa kirjoitat 8-numeroisen käyttäjätunnuksesi ja salasanasi niille varattuihin kenttiin ja klikkaat Kirjaudu-painiketta. Lisäksi vahvistat sisäänkirjautumisen avaintunnuskortilta pyydettävällä 6-numeroisella turvaluvulla.

Henkilökohtainen salasana

Ohjeet salasanan muodostamiseksi ensimmäisellä sisäänkirjautumiskerralla ovat avaintunnuskortin saatteessa.

Hyvä salasana on 8 merkkiä pitkä, siinä on isoja ja pieniä kirjaimia sekä numeroita.

Kehotus salasanan vaihtamisesta annetaan kuukauden välein. Salasana kannattaa vaihtaa säännöllisesti turvallisuussyistä. Voit vaihtaa salasanasi itse koska tahansa klikkaamalla Omat Tiedot -osasta kohtaa Vaihda salasana.

Mikäli unohdat salasanasi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, josta saat myös ohjeet uuden salasanan rekisteröintiä varten.

Vahvistaminen

Avaintunnuskortissa on numerojärjestyksessä 152 avaintunnusta, joiden perässä olevalla 6-merkkisellä turvaluvulla vahvistat tekemäsi toimeksiannot sekä niiden muutokset.

Käytettävä avaintunnus vaihtuu satunnaisesti, joten käytettyä tunnusta ei tarvitse yliviivata.

Avaintunnuskortti uusitaan automaattisesti ja postitetaan suoraan kotiin hyvissä ajoin, ennen kuin käytössä olevan kortin avaintunnukset on käytetty loppuun.

Yleistä

Näitä tunnistusperiaatteita sovelletaan Aktia Pankki Oyj:n (jäljempänä "Aktia") tarjoamiin vahvoihin sähköisiin tunnistusvälineisiin ja vahvan sähköisen tunnistamisen palveluihin.

Tietoja tunnistuspalvelun tarjoajasta

Tunnistuspalvelun tarjoaa Aktia Pankki Oyj, jonka y-tunnus on 2181702-8.

Aktian yhteystiedot ovat:
Aktia Pankki Oyj
PL 207
00101 HELSINKI
Puh. 010 247 010

Aktia tarjoaa asiakkailleen yksilöllisiä ratkaisuja laajasta pankki- ja varainhoitopalvelujen valikoimastaan. Aktia on perustettu jo vuonna 1825, kun vanhin Suomessa nykyisin toimivista talletuspankeista perustettiin. Aktialla on noin 380 000 asiakasta ja noin 16 omaa toimipistettä sekä sähköiset asiointikanavat.

Aktia on Suomen Finanssivalvonnan valvoma luottolaitos. Aktian taloudellista asemaa koskevat tiedot löytyvät Aktian verkkosivustolta.

Aktian omistavat suomalaiset Aktia- ja säästöpankkisäätiöt, yhteisöt, yritykset ja yksityishenkilöt. Aktian osake noteerataan Helsingin pörssissä.

Tarkempaa tietoa Aktiasta löydät Aktian sivustoilta www.aktia.fi ja www.aktia.com.

Tunnistusvälineet ja tunnistuspalvelu

Aktia tarjoaa henkilöasiakkailleen lain vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja luottamuspalveluista ("tunnistuslaki") mukaisia vahvoja sähköisiä tunnistusvälineitä, jotka perustuvat kansallisessa luottamusverkostossa käytettävään standardiin. Tunnistusvälineet ovat tietoturvaltaan ja tasoltaan eIDAS asetuksen (EU 910/2014) tason "korotettu" mukaisia.

Aktian tunnistusvälineellä henkilöasiakas voi tunnistautua ulkopuolisten palveluntarjoajien (eri yritykset, yhteisöt ja viranomaiset) asiointipalveluissa luotettavasti Aktian tunnistuspalvelun avulla siten, kuin tunnistuslaissa on määritelty.

Tunnistamispalvelussa Aktia tunnistaa asiakkaan palveluntarjoajan puolesta verkkopankkitunnuksia käyttäen, millä tarkoitetaan pankin tarjoamaa tietoturvallista teknistä menetelmää (jäljempänä myös ”pankkitunnukset”), jos asiakas ja pankki ovat sopineet, että verkkopankkitunnuksia voidaan käyttää myös Tunnistuspalveluissa.

Verkkopankkitunnukset voivat sisältää esimerkiksi mobiilisovelluksen ja erilaisia verkkopankkitunnisteita, kuten käyttäjätunnuksen ja vaihtuvia kertaluonteisia avainlukuja.

Pankkitunnukset edellyttävät sopimusta Aktian ja henkilöasiakkaan välillä. Sopimuksen tekeminen edellyttää, että Aktia ensitunnistaa henkilöasiakkaan alla mainituilla tavoilla. Tunnistusväline luovutetaan asiakkaalle ensitunnistuksen jälkeen Aktian ja asiakkaan välisen sopimuksen perusteella. Tunnistusvälinettä ei voida luovuttaa esim. valtakirjalla toiselle henkilölle.

Aktian tunnistusvälineitä ja tunnistuspalvelua voidaan käyttää Aktian omissa palveluissa sekä sellaisten palveluntarjoajien sähköisissä palveluissa, joiden osalta palveluntarjoaja on tehnyt sopimuksen Aktian tai kansalliseen luottamusverkostoon kuuluvan tunnistusvälityspalvelun kanssa.

Aktia välittää tunnistustapahtumat tunnistukseen luottaville tahoille tunnistuspalvelua koskevan sopimuksen perusteella. Tunnistuspalvelussa välitettäviä tunnistamistietoja voidaan käyttää myös sähköisen allekirjoituksen osana henkilöasiakkaan ja Aktian tai muun ulkopuolista asiointipalvelua tarjoavan palveluntarjoajan niin sopiessa.

Yritys- ja yhteisöasiakkailleen Aktia tarjoaa pankkitunnuksilla Aktian tarjoamia sähköisiä palveluja ja Aktian hyväksymiä kolmannen osapuolen palveluja, mutta Aktia ei tarjoa oikeushenkilöille tunnistuslaissa tarkoitettua oikeushenkilön vahvaa sähköistä tunnistamista. Yritys- ja yhteisöasiakkaalle myönnetyt pankkitunnukset eivät ole tunnistuslaissa tarkoitettuja vahvoja sähköisiä tunnistusvälineitä.

Ensitunnistamisen toteuttaminen

Aktian vahvojen sähköisten tunnistusvälineiden hakijan ensitunnistaminen tapahtuu aina henkilökohtaisesti tai toista aikaisemmin myönnettyä vahvaa sähköistä tunnistusvälinettä hyödyntäen (ketjutettu ensitunnistaminen).

Asiakas sopii tunnistusvälineistä Aktian kanssa ja ensimmäiset tunnistusvälineet luovutetaan asiakkaalle henkilökohtaisesti. Seuraavat kertakäyttöiset tunnistusvälineet voidaan lähettää asiakkaalle postitse.

Aktia hyväksyy tunnistusvälineen hakijan henkilöllisyyden todentamisessa ainoastaan sellaisia asiakirjoja, joiden luotettavuuden Aktia voi arvioida. Aktia voi käyttää henkilöllisyyden todentamiseen myös Aktian yhteistyökumppaneita.

Aktia hyväksyy henkilöllisyyden todentamisessa seuraavat suomalaisen viranomaisen myöntämät voimassa olevat asiakirjat:

  • passi (myös diplomaattipassi ja muukalaispassi). Jos muukalaispassissa on maininta, että passin haltijan henkilöllisyyttä ei ole pystytty luotettavasti varmentamaan, asiakirjaa ei hyväksytä
  • henkilökortti.

Ulkomaalaisista asiakirjoista voidaan hyväksyä voimassa oleva ulkomaalaisen viranomaisen myöntämä

  • passi tai
  • matkustusasiakirjana hyväksyttävä henkilökortti, jonka on myöntänyt Euroopan talousalueen (ETA) jäsenvaltion, Sveitsin tai San Marinon viranomainen, mikäli asiakirjan aitoudesta voidaan henkilöllisyyden todentamistilanteessa kohtuullisin keinoin varmistua.

Jos hakijalla ei ole henkilöllisyyden todentamiseen hyväksyttävää asiakirjaa, tai jos hakijan henkilöllisyyttä tai asiakirjan aitoutta ei voida luotettavasti todentaa, hakijan henkilöllisyyden todentamisen tekee poliisi.

Ensitunnistamisen ketjuttaminen

Asiakas voi käyttää Aktian vahvoja tunnistusvälineitä tunnistuslaissa tarkoitetulla tavalla uusien tunnistusvälineiden luomiseksi (ketjutettu ensitunnistaminen) luottamusverkostoon tunnistuslain mukaisesti rekisteröityneen tunnistuspalvelun tarjoajan tunnistuspalveluun. Aktia voi rekisteröidä erikseen asiakastietoihin merkinnän toteutetusta ketjutetusta ensitunnistamisesta voidakseen täyttää tunnistuslain mukaiset velvollisuutensa.

Tunnistuspalvelun hinnat ja sopimusehdot

Aktialla on oikeus periä tunnistusvälineestä ja tunnistuspalveluista palveluhinnastonsa mukaiset tai muutoin asiakkaan kanssa sovitut maksut. Aktian tunnistuspalvelun hinnat on ilmoitettu Aktian verkkosivuilla (www.aktia.fi) olevassa palveluhinnastossa.

Tunnistusvälineeseen sovelletaan Aktian ja asiakkaan välistä verkkopankkisopimusta. Kulloinkin voimassa olevat tunnistusvälineen käyttöön liittyvät ehdot ovat myös saatavilla Aktian verkkosivuilla www.aktia.fi.

Tunnistusvälineen sulkeminen

Asiakkaan on ilmoitettava Aktialle tunnistusvälineensä katoamisesta tai niiden joutumisesta ulkopuolisen tietoon tai haltuun (tai mikäli asiakas epäilee niiden joutuneen oikeudettoman tietoon tai haltuun) välittömästi ilman aiheetonta viivästystä. Ilmoituksen voi tehdä soittamalla sulkupalveluun numeroon 020 333, joka on käytettävissä 24h/vrk, tai soittamalla Aktian asiakaspalveluun 010 247 010 tai henkilökohtaisesti Aktian toimipisteeseen niiden aukioloaikoina.

Tietosuojaperiaatteet

Aktialla on tunnistuspalvelun toteuttamiseksi tunnistuslakiin perustuva oikeus käsitellä asiakkaan henkilötietoja.

Kun asiakas käyttää tunnistuspalvelua muun palveluntarjoajan kuin Aktian tarjoamissa sähköisissä palveluissa, Aktialla on oikeus luovuttaa asiakkaan henkilötietoja tunnistukseen luottavalle osapuolelle, jolla on lain perusteella oikeus käsitellä henkilötietoja. Samalla asiakkaan henkilötietoja voi tulla luottamusverkostoon kuuluvien tunnistusvälityspalveluita tarjoavien toimijoiden tietoon. Pankilla ei lain vaatimuksista johtuen ole luottamusverkoston jäsenenä mahdollisuutta kontrolloida asiakkaan henkilötietojen käyttöä muiden luottamusverkostoon kuuluvien toimijoiden tarjoamissa tai välittämissä palveluissa. Asiakas voi saada tietoa luottamusverkostoon kuuluvista toimijoista Liikenne- ja viestintävirastosta, joka valvoo luottamusverkostoon kuuluvia yrityksiä, www.traficom.fi.

Aktia noudattaa tunnistuspalvelua tarjotessaan henkilötietojen käsittelyä koskevia lakeja ja määräyksiä sekä tietosuojaperiaatteita, jotka ovat saatavilla osoitteessa Yksityisyyden suoja.

Tunnistuspalvelun organisointi, menetelmät ja tietoturva

Aktia tekee tunnistamispalveluun liittyvät sopimukset Aktian oman henkilöstön toimesta, mutta voi käyttää palvelua tuottaessaan teknisiä ja muita alihankkijoita ja yhteistyökumppaneita, joista keskeisimmät ovat AktiaDuetto Oy, Elisa Oyj, Oyj Samlink Ab, TietoEvry Oyj ja Transmit Security Ltd. Oy Samlink Ab tarjoaa palveluun liittyvän sopimushallinnan TietoEvry Oyj tarjoaa konesalipalveluja ja Transmit Security Ltd tunnistussovelluksen käyttämän SDK-lisenssin ja tunnistussovelluksen vaatiman palvelun.

Aktia järjestää henkilöstölleen tunnistuspalveluun liittyvää ohjeistusta ja koulutusta. Asiakkaan ensitunnistamisessa ja tuntemisessa Aktia noudattaa soveltuvia lakeja ja määräyksiä sekä kansallisessa luottamusverkostossa ja finanssitoimialalla sovittuja käytäntöjä.

Aktialla on konsernin hallituksen vahvistama konsernitason riskienhallinnan ja sisäisen valvonnan politiikka ja viitekehikko. Politiikassa määritellään riskienhallinnan ja sisäisen valvonnan keskeiset periaatteet ja vastuut.

Aktian tietoturvallisuustyön tavoitteena on varmistaa, että kaikki Aktian käsittelemät tiedot on asianmukaisesti suojattu ja tarjotut palvelut ovat käyttäjäystävällisiä ja tietoturvallisia. Lisäksi tavoitteena on varmistaa, että tietoturvallisuus täyttää lainsäädännön ja viranomaisten asettamat vaatimukset ja velvoitteet sekä vastaa ulkoisten sidosryhmien finanssialan toimijalta odottamaa tasoa. Aktian tietoturvallisuustyötä ohjaa konserninjohtajan vahvistama tietoturvallisuusmääräys, joka määrittelee tietoturvallisuuden tavoitteet, keskeiset roolit ja vastuut sekä tietoturvaan liittyvät riskienhallintamenetelmät.

Aktiassa on nimetyt tietoturvallisuudesta, operatiivisten riskien hallinnasta ja sisäisestä tarkastuksesta vastaavat johtajat.

Aktian hankkiessa kehitystyötä tai palveluja yhteistyökumppaneilta, vastaava riskienhallinnan ja tietoturvallisuuden taso, kuin on Aktian omassa kehitystyössä, varmistetaan yhteistyökumppanin kanssa tehtävillä sopimuksilla ja tarvittaessa toteutettavilla erillisillä ulkopuolisen arviointilaitoksen tekemillä arvioinneilla.

Asiakkaan tunnistamisessa ja tuntemisessa sovelletaan lainsäädäntöä, konsernin sisäisiä määräyksiä ja alan käytäntöjä. Asiakkaan tunnistus- ja tuntemistiedot mukaan lukien asiakkaan nimi, henkilötunnus sekä tiedot tunnistukseen käytetystä tunnistusvälineestä tallennetaan pankin järjestelmiin. Tunnistevälinettä koskevat tarkemmat tiedot tallennetaan pankin tai palvelutarjoajan järjestelmiin.

Ulkopuoliset arvioinnit

Aktian valvoo tunnistuspalvelunsa vaatimuksenmukaisuutta teettämällä säännöllisesti lain ja viranomaisten edellyttämiä ulkopuolisten arviointielinten suorittamia auditointeja.

Aktiassa tehdään järjestelmien ja palveluiden tietoturvakatselmointeja osana normaalia järjestelmäkehitystä. Lisäksi Aktia teettää Traficomin ohjeistuksen mukaiset säännölliset auditoinnit ulkopuolisella toimittajalla.

Valvontaviranomaiset

Aktian toimintaa valvoo Finanssivalvonta (www.finanssivalvonta.fi), jonka yhteystiedot ovat Snellmaninkatu 6, 00101 Helsinki, puh 09 183 51.

Liikenne- ja viestintäviestintävirasto Traficom valvoo Aktian toimintaa kansallisen luottamusverkoston jäsenyyden osalta. Traficomin yhteystiedot ovat Kumpulantie 9, 00520 Helsinki, puh. 029 534 5000.



 

Ilmoita kalastelu- tai väärinkäyttöyrityksestä

Ilmoita asiakaspalveluumme puh. 010 247 010 tai sähköpostilla (aktia(at)aktia.fi) havaitsemistasi kalasteluviesteistä ja väärinkäyttöyrityksistä. Jos epäilet luovuttaneesi verkkopankkitunnuksesi tai tilinkäyttövälineidesi tietoja kolmannelle osapuolelle, ilmoita tästä viipymättä asiakaspalveluumme. Jos asiakaspalvelumme jonotusaika on pitkä tai huomaat asian aukioloaikojen ulkopuolella, soita verkkopankin sulkupalveluun (24h), puh. 020 333 (24 h/vrk), ulkomailta +358 20 333, kortteihin liittyen korttisulkupalveluun (24h), puh. 0800 0 2477, ulkomailta +358 800 0 2477. Ilmoita kuitenkin asiasta mahdollisimman pian myös asiakaspalveluumme. Varastettujen tunnusten ja tietojen avulla tehty väärinkäytös on rikos, josta on tehtävä rikosilmoitus poliisille.

Jos epäilet tilisi tai korttisi oikeudetonta käyttöä, voit reklamoida asiasta sähköisen palvelun lomakkeella. Täytä sähköinen reklamaatiolomake (tili-/korttimaksutapahtumat) alla olevan linkin kautta. Tarvitset palveluun kirjautumiseen suomalaisen pankin pankkitunnukset. Täytä reklamaatiolomake huolellisesti ja lisää tarvittavat liitteet ohjeiden mukaisesti, jotta voimme palvella sinua mahdollisimman hyvin.

Jos tarvitsemme reklamaation käsittelyä varten lisätietoja, otamme sinuun yhteyttä verkkopankin Asiakaspostilla tai puhelimitse. 

Täytä sähköinen reklamaatiolomake 

Whistleblowing - Ilmoita epäillystä väärinkäytöstä tai epäeettisestä toiminnasta Aktialla

Aktiassa eettiset toimintaperiaatteet ja rahoitusalan sitovien sääntöjen noudattaminen ovat ensiarvoisen tärkeitä. Toimimme ennakoivasti rikkomusten, virkavirheiden ja petosten havaitsemiseksi ja ehkäisemiseksi toiminnassamme. Kehotamme kaikkia asiakkaita ja työntekijöitä ilmoittamaan Whistleblowing-kanavamme kautta (WhistleB), jos he epäilevät tai havaitsevat rikkomuksia. Ilmoittaminen tapahtuu digitaalisen WhistleB-ilmoituskanavan kautta. Ilmoitus voidaan tehdä omalla nimellä tai nimettömänä. 

Linkki ilmoituskanavaan: https://report.whistleb.com/fi/aktia

Mitä minun tulee ilmoittaa? 

Voit tehdä ilmoituksen Aktian Whistleblowing-kanavan kautta, kun epäilet rikkomusta tai virkavirhettä. Ilmoituksesi voi koskea esimerkiksi epäiltyä rikkomusta tai virkavirhettä, kuten petosta tai muuta epärehellistä, huolimatonta tai laitonta käytöstä tai asiatonta käytöstä työpaikalla. Ilmoituksen tueksi ei tarvita todisteita, mutta ilmoitus on aina tehtävä vilpittömässä mielessä.

Kanava ei ole tarkoitettu asiakasvalitusten tai henkilökohtaisten riita-asioiden käsittelyä varten. Näissä tapauksissa käytetään asiakasvalitusprosessia. Jos haluat tehdä asiakasvalituksen, voit tehdä sen puhelimitse tai palautelomakkeen avulla. Jos epäilet maksuvälineesi ja/tai pankkitunnustesi vaarantuneen, ota välittömästi yhteyttä Aktian sulkupalveluun +358 800 0 2477 (24/7) tai Aktian asiakaspalvelun (arkisin klo. 8–18).

Miten minun tulee ilmoittaa? 

Aktia käyttää kolmannen osapuolen WhistleB-järjestelmää varmistaakseen, että kuka tahansa voi raportoida havaittuja tai epäiltyjä rikkomuksia turvallisesti ja tarvittaessa myös nimettömänä. Kaikki ilmoitukset käsitellään luottamuksellisesti ja turvallisesti. Aktia ei myöskään kohdista vastatoimia ilmoittajaan.

Toivoisimme, että ilmoituksen yhteydessä ilmoitat avoimesti myös nimesi ja yhteystietosi. Kaikki ilmoitukset käsitellään luottamuksellisina ja tieto ilmoituksen tekijästä pidetään luottamuksellisena koko ilmoitusprosessin ajan. Ilmoituksen voi myös lähettää nimettömänä. Jos haluat lähettää ilmoituksen nimettömänä, voit myös keskustella anonyymisti Aktian tutkijan kanssa Whistleblowing-kanavan kautta. 

Whistleblowing-kanavan kautta voit tehdä ilmoituksen suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Jos ilmoitus tehdään jollakin toisella kielellä, sitä ei valitettavasti käsitellä. 

Turvallisuus ja henkilötietojen suoja 

WhistleB-järjestelmä ei ole yhteydessä Aktian IT-järjestelmiin ja se ei tallenna IP-osoitteita tai muita tietoja, joiden perusteella ilmoittaja voitaisiin tunnistaa.

Sinulla on myös halutessasi oikeus pyytää luettelo kaikista ilmoittamaasi tapausta koskevista tallennetuista tiedoista. Sinulla on myös oikeus pyytää Aktiaa korjaamaan mahdollisesti puutteelliset tai väärät tiedot.

Ilmoitusten lakisääteinen tallennusaika on viisi vuotta. Kaikki henkilötietoihin viittaavat tiedot poistetaan järjestelmästä heti käsittelyn salliessa. Ilmoituksen kohteena olleella henkilöllä ei ole tarkastusoikeutta tietoihin. Aktian tietosuojavastaava voi henkilön pyynnöstä tarkastaa tietojen lainmukaisuuden. 

Interested in Aktia’s Vulnerability Disclosure Program? Find out more aktia.fi/aktia-responsible-disclosure